به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایبنا، برنامه ترکیبی «سینما جوان» تازهترین برنامه شبکه مستند سیماست که در تعامل و همکاری با انجمن سینمای جوانان ایران با محوریت پخش و تحلیل و بررسی آثار و وضعیت فیلم کوتاه در سینمای ایران، با تهیهکنندگی و کارگردانی اصغر احمدپور پخش میشود. تعداد قابل توجهی از فیلمهای کوتاهی که در این برنامه پخش شده یا قرار است پخش شود اقتباسی است. انجمن سینمای جوانان، امسال توجه ویژهای به اقتباس داشته است و این رویکرد را در همکاری با سینما جوان هم میبینیم.
در برنامه سینما جوان فیلمکوتاههای «دوالپا» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «کودکان ابری» به کارگردانی رضا فهیمی، «سفیدپوش» به کارگردانی رضا فهیمی، «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیبزاده، «دشنه» به کارگردانی سامان تفرشی، فیلم «تابوت» به کارگردانی اکبر زارع از جمله فیلم کوتاههای اقتباسی هستند.
اصغر احمدپور تهیه کننده و کارگردان برنامه «سینما جوان» پش از این، برنامه «نردبان» را نیز با شکل و فرمی نزدیک به «سینما جوان» روی آنتن داشت. با او درباره روند برنامه سینما جوان و فیلمهای کوتاه با محوریت فیلمهای اقتباسی گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
درباره ماهیت سینما جوان و روند شکلگیری آن توضیح میدهید؟
برنامه «سینما جوان» یک برنامه ترکیبی است که از شبکه مستند سیما با محوریت بررسی آثار کوتاه سینمای ایران روی آنتن میرود. این برنامه در تعامل انجمن سینمای جوانان ایران با صداو سیما شکل گرفته است.
انجمن سینمای جوانان در چند سال گذشته در راستای پخش آثار تلاش میکند و علاوه بر پخش، نقد و بررسیها و تحلیلهایی از فیلمها ارائه میشوند و کارگردانها و عوامل فیلم مورد توجه قرار میگیرند. دغدغه سینما جوان و انجمن سینمای جوانان این بود که این نگاه تخصصی صورت گیرد و برنامه سینما جوان ماه عسل این پیشنهاد سینما جوان است.
شیوه انتخاب فیلمهای کوتاه و معیار و ملاک انتخاب فیلمها چطور بوده است؟
دو الگو برای ما وجود داشت یکی اینکه که انجمن سینمای جوانان انتخاب میکرد و فیلمها را در اختیار ما میگذاشت و تا جایی که امکان داشت ما سعی کردیم فیلمهای با کیفیتتری انتخاب شوند در این راستا از عوامل فیلمهای کوتاه خیلی کمک گرفتیم. دوم اینکه یک سری از فیلمها را ما پیشنهاد دادیم که با توجه به اولویتها به آن بپردازیم یا خیر. بعضی فیلمها هم در اولویت پخش از تلویزیون بود و ما به انجمن پیشنهاد دادیم که کار کنیم آنها هم پذیرفتند.
آیا دریافت جایزه و حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی ملاک انتخاب بوده است؟
ملاک ما اصلا جشنوارهها و جوایز نبوده است در جشنوارهها چه داخلی و چه خارجی همیشه کلی حاشیه وجود دارد. چه فیلمهای خوبی که به جشنوارههای خارجی راه پیدا نمیکنند و گاهی فیلمهای ضعیفتری در جشنوارههای خارجی جوایزی دریافت میکنند. متر و معیارمان اصلا اینها نبوده و سعی کردیم در انتخاب فیلمها یک سری شاخصه داشته باشیم. کیفیت فیلمها را مد نظر قرار دادیم و اینکه از چه منظری میتوانیم به این فیلمها توجه کنیم. یک سری فیلمها مشابه بودند تلاش کردیم متنوع انتخاب کنیم و یک تنوع ژانری داشته باشیم. اولویتهای ما این چنین بود و جشنواره ملاک نبوده است. البته فیلمهایی هم هستند که در جشنوارهها جوایزی گرفتند و از حیث تنوع ژانر، کیفیت، تفاوت ساختاری در دنیا موفق بودهاند. در این برنامه فیلمهایی مانند دو الپا، حیوان، آفتاب سوخته و نجان روی آنتن رفته است.
آیا فیلمکوتاهی هم بود که به دلایل ممیزی پخش نشود؟
در همان مرحله اول فیلمهایی که انجمن سینمای جوانان ایران به ما پیشنهاد داد خودشان ملاحظههایی را داشتند. خواست ما بود که آنها در مرحله اول درباره فیلمهایی که به ما پیشنهاد میدهند با شبکه مستند به یک جمعبندی برسند. میشود پیش بینی کرد که یک سری از فیلمها از نظر موضوعی جزو اولویتهای صدا و سیما بوده اما ابه دلیل محدودیتها یا سازوکار صدا سیما قابل پخش نبوده و بر عکس ممکن است برای تلویزیون مناسب بوده اما محتوا جزو اولویتها نبوده باشد. البته تلویزیون و شبکه مستند خیلی همکاری کردند و فیلمها تقریبا بدون تغییر پخش شدند و کارگردانهایی که ما دعوت کردیم هم راضی بودند. خوشبختانه توانستیم به زبان مشترکی با شبکه مستند برسیم و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند.
آیا فیلمهای اقتباسی برای شما یا انجمن سینمای جوانان ایران اولویتی داشتند؟
این که حدود هشت فیلم از مجموعه سینما جوان اقتباسی هستند. نشان دهنده توجه به این حوزه است.
فیلم کوتاه «دوالپا» به کارگردانی محمدرضا مرادی اقتباس از یکی از داستانهای هزار و یک شب است. اتفاقا این فیلم برگزیده بهترین فیلمنامه اقتباسی از سی و هفتمین دوره از فیلم کوتاه تهران شد و همینطور نامزد فیلمنامه اقتباسی از یازدهمین دوره جوایز ایسفا نیز بود.
فیلم کوتاه «کودکان ابری» به کارگردانی رضا فهیمی اقتباسی از کتاب «باغ اناری» محمد شریفی نعمت آباد است. این اثر کوتاه سینمایی، روایت دو پسر بچه دانش آموز روستایی است که بر سر مالکیت چیزهایی که هیچ وقت دستشان به آنها نمیرسد مثل آسمان و طبیعت دعوا میکنند!
«سفیدپوش» به کارگردانی رضا فهیمی اقتباسی براسـاس قصه «نعلبکی پــنیر» نوشته محمدصـالح عـلا است. «اتاق عقد» به کارگردانی حسن حبیبزاده
«دشنه» به کارگردانی سامان تفرشی اقتباسی از داستان «زخم شمشیر» نوشته خورخه لوییس بورخس است.
اینها اقتباس از آثار ادبی بودند بعضی از آثار بوده که اقتباس از اثر هنری یا اقتباس از فیلم دیگری بوده باشد. جای خوشحالی دارد که دوستان در فیلم کوتاه انقدر جدی به ادبیات پناه میبرند و به نظر من اتفاق خوبی بود اگر این فیلم های اقتباسی بیشتر هم بود.
به نظر خودتان و یا گفتوگوهای انجام شده در سینما جوان مشکلات اقتباس چیست؟
متاسفانه سازوکاری تعریف نشده است که بگوییم اشکال دارد یا خیر منظور از ساز و کار الزاما قوانین نیست. در سینمای بلندمان هم اقتباس به معنای یک فرایند قابل پیشنهاد پذیرفته نمیشود. اینجا قوانین هم تأثیرگذار است. یک رماننویس اساسا چرا باید رمانی بنویسد که از آن فیلمنامه اقتباسی نوشته شود. چیزی که در دنیا مرسوم است و چه بسا رمانی نوشته میشود برای اقتباس. در حوزه اقتباس کمتر تجربه شده و کمتر دقیق شدهایم به همین جهت مشکلاتی وجود دارد و بچهها فیلم کوتاه و مستند تصمیم گرفتند به طور جدی به آن بپردازند.
بازخوردی هم داشتید از شروع پخش سینما جوان؟
اگر منظور مخاطبین هستند که هنوز دقیق نشدیم اما پیامکهایی که برای برنامه ارسال میشود، نشان میدهد که برنامه دیده شده و میزان بازدیدها بالاتر از اهداف مد نظر ما بوده است ما تلاشمان را کردیم که ارتباط خوبی با جامعه سینمایی داشته باشیم و سعی کردیم نظرات بسیاری را بپرسیم. همین که این تعداد از فیلمها از تلویزیون پخش میشود جای خوشحالی دارد.