سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
کل 8747 امروز 3

خبر فوری

سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند هنرمند باید دارای بینش باشد آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد سینمایی «ساوی» را از شبکه یک سیما ببینید نقدی بر فیلم «یادگار جنوب»؛ سرگردان میان دو عشق برگزیدگان فیلم کوتاه جشنواره فیلم‌های ورزشی معرفی شدند اجرای قطعات آذری توسط گروه وحید اسدالهی در تالار وحدت تئاتر می‌تواند‌ ابزاری برای تغییرات‌ اجتماعی باشد فرصت دوباره به علاقه‌مندان حضور در کارگاه‌های «سینماحقیقت ۱۸» اعلام مستندهای بلند بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» چندین مستند و فیلم آماده پخش در سیما معاون امور هنری به تماشای کنسرت حنجره زخمی زاگرس نشست تنها پردیس سینمایی شهر مهاباد افتتاح شد فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون بررسی چالش‌های سینما در دولت جدید حضور رئیس‌جمهور در کنسرت فرهاد فخرالدینی اولین سفر استانی رئیس سازمان سینمایی به آذربایجان غربی بهرام کلهرنیا دبیر کل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد تاک‌شوی «بابیستا» میزبان هنرمندان حوزه نمایش عروسکی می‌شود کانال «پاتوق فیلم‌‌کوتاه» در یوتیوب آغاز به کار کرد

11
رهبر ارکستر و ریاست دایره موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد

سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود

  • کد خبر : 32233
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود
بایسته است که ابتدا اختصاص سالن و بازه اجرا به گروه ارکستری نظامی رزم نوازان انجام پذیرد و در ادامه نیز ضعف های دیگر که قابل حل است، تقویت شود.
سینمایی نیوز– موسیقی نظامی در ایران، سابقه ای کهن دارد. سرودهای جنگی همواره موجب نشاطِ سربازان و تلاشی برای رسیدن به پیروزی بوده است. نقش گروه های موزیک در دوران دفاع مقدس نیز یکی از نقاط مهم فعالیت های یگان های رزم نواز نیروهای مسلح بود. بخشی از نشاط، بهجت و روح حماسی نیروهای مسلح به دلیل اثراتِ هنری و حماسی گروه های موزیک است. با نواختن نواهای حماسی و بهره گیری از ادبیات فاخر ایرانی، شور آفرینی می کنند و این ظرفیتِ عظیمی است که می تواند حرکتِ موسیقیِ حماسی و انقلابی را عزتمندانه تبلیغ کند.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، ارکستر «ترنم فتح» رزم نوازان نزاجا، نیروی زمینی قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، به رهبری ریاست محترم دایره موزیک جناب سرهنگ “احسان ربیعی” و خوانندگی “حامد کیارستمی”، “علی کرمی” و “غلامرضا سراوانی” در قالب گروه موسیقی «ترنم فتح» شامگاه چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه ‌۱۴۰۲ در سانس ۱۸:۳۰ در سومین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت تهران برای علاقه مندان موسیقی به روی صحنه رفت و قطعاتی زیبا و حماسی را اجرا نمودند که مخاطبان از شنیدن آن آثار لذت بردند.
نواختنِ سرود ملی ایران، قطعه «ایرانم»، شاعر “محمد علی بهمنی”، آهنگساز: “ابوالفضل صادقی نژاد”، تنظیم برای ارکستر نظامی: “جواد ابراهیمی راد”، قطعه فولکلور روسی «قایقران»، تنظیم: سعید نیازی، قطعه «فروغ جاوید»، شاعر: “محمود شاهرخی”، آهنگساز: “علی بکان”، تنظیم برای ارکستر نظامی: “جواد ابراهیمی راد”، قطعه فولکلور ایتالیایی «لیتالیانو»، تنظیم: “روح الله زمانی”، قطعه «دگرچه می خواهی»، آهنگساز: “حبیب الله بدیعی”، قطعه «ارتش دلاور»، شاعر: “اسماعیل فرزانه”، آهنگساز: “بهزاد عبدی”، تنظیم: “جواد ابراهیمی راد”، مجموعه «مینیاتورهای ایرانی»، قطعه «شکوه سادگی»، شاعر: “مصطفی محدثی خراسانی”، آهنگساز و تنظیم کننده: “سعید نیازی”، قطعه «ایران ایران»، شاعر: “تورج نگهبان”، تنظیم: “سعید نیازی”، قطعه «ای ایران»، شاعر: “حسین گل گلاب”، آهنگساز: “روح الله خالقی”، تنظیم: “جواد ابراهیمی راد”، قطعاتی بود که گروه موسیقی «ترنم فتح» رزم نوازان نزاجا در سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با چنان قابلیتی به اجرا گذاشت که مردم را امیدوار ساخت تا به زودی قطعات ملی و همچنین فولکلور جهانی را در بهترین سالن های سراسر کشور در اعزام داخلی و حتی اجرا های بین المللی پیش روی مخاطبان قرار دهند.
سرهنگ دوم “احسان ربیعی” رئیس دایره موزیک نزاجا نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رهبر ارکستر نظامی رزم نوازان «ترنم فتح‌‌» از ۱۱ سالگی موزیک را با ساز سنتور و موسیقی سنتی شروع نمودند. از سال ۱۳۷۱ به نواختن ساز های دیگری هم چون تنبک، سه تار، ویولن و نی، روی آوردند. از سال ۱۳۸۰ وارد دانشگاه هنر کرج شدند و موسیقی را به طور جدی با ساز کلارینت و کلارینت باس دنبال نمودند. پس از دریافت دانشنامه لیسانس، برای مدت ۷ سال به خدمت «مرا تکاور» “مرکز آموزش تکاوری شهید ابوالفضل شبان” برای انجام مراسمات در آمدند. پس از خدمت در ۲ مرکز دیگر، ۴ سال است به ریاست دایره موزیک نزاجا، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نائل آمدند و در حال حاضر، تدریس نیز می کنند.
سرهنگ “احسان ربیعی” ریاست دایره موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی نیوز اظهار داشت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود هشتاد درصد کار های آجا ارتش را از انجام مراسم های ملی مذهبی هم چون روز ۲۹ فروردین و روز نیروی زمینی ارتش تا ۳۱ شهریور هفته دفاع مقدس، در طول سال، انجام می دهند. حدود ۳ سال است که در جشنواره«ترنم فتح» که تنها جشنواره موسیقی نظامی در سطح نیرو های مسلح است است شرکت داریم. در جشنواره «ترنم فتح» سال گذشته همراه با گروه موزیک جناب سرهنگ “عالیشان” به عنوان رتبه اول فراجا شناخته شدیم و این چنین با ارکستر منتخبی که از نزاجا و بهترین رسته های موزیک تهران تشکیل دادیم، به عنوان گروه مهمان، در سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شرکت نمودیم. به مدت ۲ ماه با موزیک نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال انجام تمرین به سر می بریم و همراه با همکاران تلاش نمودیم اجرای قابل قبولی را برای مخاطبان روی صحنه ببریم.
دارنده رتبه نخست ارکستر نظامی نیروهای مسلح درباره تفاوت تنظیم ملودی برای ارکستر ملی و ارکستر نظامی خاطر نشان ساخت: ارکستر نظامی از فرهنگ و آداب نظامی یک کشور نشأت می گیرد. مدل سازبندی در ارکستر نظامی فرق می کند که شامل ساز های کوبه ای، بادی – چوبی و بادی – برنجی می شود. ساز زهی در این ارکستر وجود ندارد اگر چه می توانیم این ساز ها از جمله ویولن را به اجرا بیاوریم. تفاوت دیگر قابل اساره، کوک ساز های ما در ریز نواختن اجرا خیلی مشکل تر است. به گونه ای که آب و هوا و آب و هوای گرم بر روی ساز های ما اثر دارد و باعث تفت کیفیت می شود. کوک کردن ساز های ارکستر ما نسبت به ساز های زهی نیز بسیار سخت است.
رهبر ارکستر نظامی رزم نوازان «ترنم فتح‌‌» در اشاره به ویژگی های خاص قطعات ارکستر تاکید نمود: از آن جایی که عموم مخاطبان اجرای ارکسترِ ما را نظامیان و مردم عزیز شامل می شوند، سعی نمودیم به جای آن که تنها بر روی قطعات کلاسیک، اجرا داشته باشیم، قطعاتی ملی میهنی و فولکلوریک که مردم با آن ها نوستالژی دارند و همچنین خوانندگان مطرح کشور اجرا نمودند و در حافظه جمعی ملت موجود است، به روی صحنه ببریم.
وی در همین ارتباط افزود: از آن جایی که گروه ارکستر ما به درجه بالایی از اجرا رسیده است، آرزوی بنده این است که در آینده نه چندان دور، ارکستر نظامی با این قابلیت را با نوای خوانندگان مطرح کشور به روی صحنه بیاورم. همان طور که می دانیم خواننده بسیار مهم است. بنده به نوازندگان ارکستر عرض نمودم خواننده در تاج صحنه و آن بالا، و نوازندگان هر چقدر هم که خوب بنوازند و صد البته که بایستی خوب بنوازند، چند پله آن طرف تر دیده می شوند و بایستی آرام تر بنوازند تا صدای خواننده بیشتر و بهتر به گوش برسد. در تمامی دنیا هم این چنین است.
سرهنگ “ربیعی”درباره رپورتار (لیست قطعه) که به اجرا گذاشته می شود بیان نمود: با لحاظ سرود ملی، ۱۰ قطعه را اجرا خواهیم نمود که در این بین ۲ قطعه فولکلور روسی و فولکلور ایتالیایی است و مابقی قطعات ملی است. کارشناسان بسیار خوبی داریم که تمامی آهنگ ها را به شکل خوش صدا و گوش نواز و بسیار زیبا برای باند نظامی تنظیم نمودند. امیدوارم موقعیتی پیش بیاید که تهیه کنندگان و کارگردانان بیایند و کار ما را ببینند. ما همیشه از بطن مردم بوده و هستیم. ما در تمامی مراسمات ملی میهنی مذهبی از شادمانی تا سوگواری در کنار مردم هستیم و به اجرای حماسی پرداخته ایم اگر چه متاسفانه مقداری مهجور مانده ایم و نیازمند توجه بیشتری هستیم.
وی در مورد لزوم حمایت ها و هدایت هایی که از موزیک نظامی می بایستی صورت پذیرد تصریح کرد: در وهله نخست انتظار و نیاز ما دیده شدن و شنیده شدن آثار و اجرا های گروه مان با تخصیص سالن و سانس اجرا برای مردم عزیز کشور مان است. رسته نوازندگان ما با هر آن چه از امکانات قوی و یا اندکی ضعیف که در اختیار داشتیم، خود مان را به این سطح از اجرای بالا رساندیم و پیشرفت داشته ایم. این نخستین بار است که بعد از سی و نهمین سال برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت به اجرا می پردازیم و افتخار بزرگی برای شخص بنده و همکاران من است که این اتفاق را به فال نیک می گیریم. یکی از بهترین سالن های استاندار کشور به لحاظ صدا دهندگی و آکوستیک، همین تالار وحدت است. بایسته است که ابتدا اختصاص سالن و بازه اجرا به گروه ارکستری نظامی رزم نوازان انجام پذیرد و در ادامه نیز ضعف های دیگر که قابل حل است، تقویت شود.
او یادآور شد: خدا را شاکرم که مسئولان ما بسیار قبول زحمت می کنند، از ما حمایت می کنند و امکانات در اختیار مان می گذارند. انشاالله در اذهان عمومی بیشتر دیده شویم. ما را بیشتر با اجرای موزیک حماسی می شناسند و چه بسا تصور می کنند و انتظار دارند مارش های نظامی و محلی بنوازیم. اما امسال ما نشان دادیم ارکستر مان از چنان قابلیتی برخوردار است که آهنگ های ملی را با این تنظیم و کیفیت تقدیم مردم کنیم.
 سرهنگ “احسان ربیعی” در بخش پایانی صحبت های خود گفت: بنده انتظار دارم، دوست می دارم و پیشنهاد می دهم حمایت ها به این صورت باشد که جشنواره ای تشکیل دهیم تا هنرستان ها با هم رقابت کنند و با هنرستان پسران تهران ارتباط داشته باشیم که ایشان نیز به مانند ما ساز های غربی و بادی – چوبی و بادی – برنجی کار می کنند و می توانیم از رپرتوآر های هم استفاده کنیم. در آینده، این حس رقابت باعث انگیزه رسته ما خواهد شد. در پایان برای شما خواهان توفیق خدمت هستم و برای هموطنانم آرزوی سلامتی دارم.
مصطفی رحمتی(ابوا)، علی اصغر شمس‌آبادی (کلارینت)، علی فرهودی‌کیا (ترومپت)، علی حکیمی مقدم (کلارینت)،رسول نوین (ترومپت)، حامد نادعلیان (کلارینت)، محمد علی غفاری (طبل)، حمید مقدمی (ترومبون)، جواد ویسی(هورن)، هادی بابایی (فلوت)، مهدی شوریابی(باس)، مهدی ایلخانی (کلارینت)، جعفر زارع(کلارینت)، محمد بهرام‌پور(ساکسیفون)، رضا حسینی فاراب(طبل)، مجتبی محمودی (ترومپت)، امیرحسین حسینی چاری(باریتون)، علیرضا گیوکی(کلارینت)، محمدامین کریمی(کلارینت)، علی کرمی(خواننده باریتون)، محمد براملو(باریتون)، جواد احمدوند (ساکسیفون)، ماهان محمدی (ترومپت)، علی اکبر عابدینی(تیمپانی)، سهیل روشن پور، علی پیرزاده، مهدی سنایی(ترومبون)، حسین اصفری(ترومپت)، پیمان مرادی (ترومپت)، مهدی مصلح آبادی(کلارینت)، یاسر جلیلی (کلارینت)، علی جاهدی (هورن)، محمد نیک‌رفتار(ترومپت)، محمدرضا مهرزاده(هورن)، سعید نیازی(ساکسیفون)، جواد ابراهیمی‌راد(باس)، مصطفی کریمی(فلوت)، مرتضی بهروزیان(ترومپت)، روح‌الله رمضانی(هورن)، امیرحسین یکتامنش(ساکسیفون) و حسین دهقانی (باریتون) از نوازندگان این ارکستر بودند.
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ بهمن ماه آغاز و تا ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری نیا

عکس: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=32233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.