سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

6
در گفت و گو با مدیر بخش انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران در نمایشگاه کتاب سی و پنجم تهران مطرح شد؛

“سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند

  • کد خبر : 34170
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
“سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند
همه ساله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز به مانند جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای ما رنگ و بوی خاصی دارد که یکی بهار کتاب و دیگری بهار فیلم کوتاه است.
به گزارش سینمایی نیوز، “سید جواد میر هاشمی” مدیر بخش انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در ابتدا عرض خوش آمد و تشکر به شما دارم که به کتاب های سینمایی، غرفه سازمان سینمایی و انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران تشریف آوردید و توجه نشان دادید. در سال ۱۴۰۳ که سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را شاهد هستیم، مقرر شد انتشارات موسسات سازمان سینمایی در یک غرفه تجمیع شوند و در کنار همدیگر، کتاب های سینمایی را عرضه نمایند. البته که ناشران عزیز دیگری در کنار کتاب هایی با موضوعات مختلف، کتب سینمایی نیز دارند اما شاید به گواه مشاهدات مراجعه کنندگان، در بین تمامی غرفه هایی که کتب سینمایی عرضه می نمایند، ملاحظه شده است پربار ترین غرفه به لحاظ میزان حجم و تخصص، غرفه سازمان سینمایی است که انجمن سینمای جوانان ایران با یک هدف، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پوبانمایی با هدف دیگر و بنیاد سینمایی فارابی با هدف خاص خود، با ماموریت های خاصه ای که در طول سال پیش می گیرند، کتب سینمایی را منتشر و عرضه می نمایند.
وی بیان نمود: انجمن سینمای جوانان ایران، آموزش محور است، مرکز گسترش، کتب مستند و پویانمایی، و بنیاد سینمایی فارابی به شکل تخصصی تر، سینمای حرفه ای را در نظر دارند.
۵۸ دفتر استانی انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور فعالیت دارند که تمامی آن ها مجهز به کتابخانه تخصصی با موضوعات سینما و ادبیات داستانی هستند. اگر در دهه گذشته در نمایشگاه کتاب جستجو می نمودید، کتب تخصصی پایه با موضوع فیلم کوتاه به تعداد انگشتان دست نداشتیم و تنها به کتاب های فیلم شناخت یا منابع خارجی ارجع داده می شد. انجمن جوانان سینمای ایران، چاره اندیشی کرد و بخش انتشارات و پژوهش را پویا تر و فعال تر نمود. ذیل پرچم مطالعات فیلم کوتاه، موضوعاتی چون فیلم کوتاه و حوزه فیلمنامه برای هنرجویان و دانشجویان سینمای کوتاه، تالیف یا ترجمه کتب را در نظر می گیرم.
“میر هاشمی” خاطرنشان ساخت: انجمن سینمای جوانان ایران تنها به عرضه کتب فیلم کوتاه اکتفا ننمود و درباره تاریخ هنر برای فیلم سازان، و هم چنین تجربه نگاری فیلم اولی ها با بیان موفقیت ها و ضعف ها، تفاریف و فصل ممیز از سوی فیلم سازانی که دیر زمانی در حوزه فیلم کوتاه فعالیت داشتند و حال وارد سینمای حرفه ای شده اند، کتابی با تلاش ۳ ساله گردآوری، تدوین و در دست انتشار هست که در مراحل نهایی ویراستاری و نمونه خوانی است و منتشر می شود. از کتاب “تاریخ هنر برای عکاسی” نیز می توانم نام ببرم که اولین ترجمه رسمی کتاب خانم سوزان سانتاگ توسط خانم فرزانه طاهری هست. ما کتاب هایی داریم که بیش تر مربوط به موضوعات پایه فیلم سازی می شود و برای هنرجویان و دانشجویان، راهگشاست. بخش مرجع پایان نامه های دانشجویان رشته سینما و هنر را که نظاره می نمایید، کتب و فیلم های تولیدی انجمن سینمای جوانان ایران را در بر می گیرد و حتی ایشان به انجمن مراجعه حضوری دارند.
او یادآور شد: همان طور که عرض کردم کتاب های انجمن سینمای جوانان ایران ذیل عنوان مطالعات فیلم کوتاه قرار می گیرد و دلیل نامگذاری آن، همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هست که امسال ششمین دوره آن را خواهیم داشت و در اردیبهشت و خرداد چکیده مقالات را دریافت می کنیم و در گاهشمار جشنواره، اصل مقاله ها دریافت، و در هفته پژوهش، داوری و ارائه مقالات را خواهیم داشت. هم چنین در دوره های همایش، سعی می نماییم فیلم های حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران و تولیدات دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران را و حتی فیلم های بخش خصوصی را که به هر حال در سبد جشنواره سر ریز می شوند، بررسی نماییم. چرا که شاید تنها تعداد معدودی حدود ۷ تا ۱۲ درصد فیلم های کوتاه روی پرده اکران شوند. شورای علمی این همایش، هر ساله یک مبحثی را پیشنهاد می کند که امسال با موضوع ژانر های ترکیبی یا تلفیقی یا  هیبریدی و ژانر های بومی با چرخه تولید را در بر می گیرد. در این جا بازخورد ها بررسی و راهکار ها برای انتخاب و انتشار رئوس کتب سال های پیش رو، پیشنهاد می شود. بنابراین همایش برای ما تا اندازه ای نقشه راه است و برای طی درست مسیر روایی فیلم ساز در ژانر ترکیبی و ژانر بومی و فیلم تجربی، این کتب تالیفی و ترجمه لازم است.
مدیر بخش انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران تاکید کرد: به این ترتیب این همایش خواسته و نا خواسته این چرخ چاپخانه و تالیف انتشارات سینمای جوان را از آن جایی که بخش پژوهش و انتشارت، متمرکز در یک واحد است، هدف گذاری می کند و مسیر را به ما نشان می دهد. می توانم بگویم چه بسا ما بزرگ ترین شورای علمی را حداقل در ایران داریم به این دلیل که اگر در این ۵۸ دفتر استانی حتی ۲ نفر از اساتید به ما مشورت و ضعف ها را نشان دهند، نشان دهنده تکثر است. البته برخی از دفاتر و مربیان بر روی یک عنوان متمرکز هستند و می گویند ما هنوز بر روی فیلمنامه، کار اقتباسی، نحوه روایت در فیلم کوتاه و حتی کار سینمایی مشکل داریم و از این مسیر فیلمنامه تا رفع این ضعف و پوشش آن خارج نمی شویم. ما نیز این را درک می کنیم. دومین مسیری که برای ما مشخص می شود، فیلم هایی است که طول سال، در جشنواره های منطقه ای انجمن سینمای جوانان ایران در ۳ فصل و در شهرستان های مختلف به نمایش در آمده است. آن جا نیز مسیر را به ما نشان می دهند تا بدانیم میل به کدام کتاب و پژوهش خاص را داشته باشیم. خود انجمن سینمای جوانان ایران نیز که هم در همایش هم در انتشارات، سفارش مقاله می دهد و به صورت کارگاه و اردو های تخصصی برگزار می شود.
وی در بخش دیگر صحبت های خود به هم افزایی خانه کتاب و ادبیات ایران با انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد و گفت: فعالیت دیگر ما در نمایشگاه سی و پنجم بین المللی کتاب تهران، شامل برپایی جلسات نمایش و نقد فیلم کوتاه و مستند در سرای کوشک کتاب می شود. در طول ۱۰ سال گذشته یک توافقنامه ای را با خانه کتاب و ادبیات ایران داریم که خانه کتاب و ادبیات ایران از فیلم های اقتباسی حمایت می کند. حضور خانه کتاب و ادبیات ایران در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای ما غنیمت بود و انجمن سینمای جوانان ایران نیز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به عنوان یک بازوی اجرایی خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه حضور دارد. از سال گذشته و امسال، یک جایزه مشترک دیگری با مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان فیلمنامه اقتباسی در نظر گرفتیم که با انتخاب هیئت داوران به یک تا دو فیلم با قالب داستانی یا مستند یا انیمیشن یا تجربی اهدا می نماییم و از تولید این فیلمنامه اقتباسی حمایت می کنیم. این چنین هم تولید مشترک با خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش کتاب و سینما خواهیم داشت و هم سال آینده همان فیلم در نمایشگاه کتاب تهران نمایش داده شده و نقد و بررسی می شود.
این مستندساز اضافه کرد: در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بخش ویژه ای با عنوان کتاب و سینما داریم که برای فیلم سازان، نویسندگان و مترجمان بسیار شیرین است. در حاشیه بخش جایزه ویژه کتاب و سینما، قسمت نمایشگاهی کتب تخصصی سینما را هر ساله برگزار می نماییم و این اتفاق با حضور مسئولان، معاونین و فیلم سازان ۵۸ دفتر استانی به اندازه ای پر رنگ و پر رونق بود که دیگر موسسات تابعه سازمان سینمایی و جشنواره های سینمایی نیز از این بخش استقبال نمودند و به برپایی چنین نمایشگاهی همت گماردند. جالب است بدانید این نمایشگاه را انجمن برگزار نمی کند بلکه به بخش خصوصی واگذار شده است و سود و عواید آن به بخش خصوصی تعلق دارد و سود معنوی آن نیز به انجمن سینمای جوانان ایران تعلق می گیرد که جوانان به مطالعه کتاب و بهره بردن از آن می پردازند. به این ترتیب آن بخش کتاب و سینما در نمایشگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران، همین جذابیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را حال با رویکردی تخصصی تر  دارد.
این پژوهشگر افزود: در بخش ویژه کتاب و سینما، فارغ از فیلم های اقتباسی که در طول جشنواره نمایش داده و پذیرفته می شود و بهتر است بگویم جشنواره در جشنواره است، امکان دارد که در بخش ملی و بین الملل نیز اکران و برگزیده شود. جوایز بخش ویژه کتاب و سینما را هر ساله خانه کتاب و ادبیات ایران محبت نموده است که یک مبحث انگیزشی در جوانان و پیوند کتاب و سینما می باشد و ما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار کتاب و سینما حضور داریم، و خانه کتاب و ادبیات ایران نیز هر ساله در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با شعار کتاب و سینما حضور دارند. امسال در نمایشگاه کتاب، بخش نمایش فیلم های انجمن سینمای جوانان ایران با ۴ فیلم قطعی بوده و تا به امروز ۲ فیلم “صوراحیل” و “یاد و یادبود” که برگزیده فیلمی مستند درباره شادروان استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی است به نمایش در آمده است که ۳ فیلم برگزیده بخش کتاب و سینما در جشنواره سال گذشته حاضر بوده است.
 این تهیه کننده و کارگردان گفت: این نکته چه بسا خیلی برای مخاطبان حائز اهمیت باشد که مردم با وجودی که می دانند نمایشگاه کتاب به آن شکل محلی حرفه ای برای عرضه فیلم نیست و هم ما و هم فیلم ساز این را پذرفتیم اما حضور سینمای کوتاه در نمایشگاه، مغتنم است. هم خودِ فیلم ساز، اتمسفر کتاب خوانی را دارد و بخش اقتباس را رها نمی کند، و هم ناشران و نویسندگان و مترجمان وقتی مشاهده می کنند که یک بخش پویای اقتباسی در نمایشگاه کتاب و جشنواره فیلم کوتاه تهران هست، آن وقت، راحت تر با جوان فیلم ساز سینمای کوتاه که عواید مالی آن چنانی ندارد، تعامل خواهند داشت. همه ساله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز به مانند جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای ما رنگ و بوی خاصی دارد که یکی بهار کتاب و دیگری بهار فیلم کوتاه است.
“میر هاشمی” تصریح ساخت: فراخوان جایزه کتاب و سینما برای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به تازگی اعلام شده و این مژده شیرین را می دهم که جوایز به خصوص جایزه تولید از ۳۰۰ میلیون تومان به 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. بنده نقشه راه را این گونه به سینماگران کوتاه نشان دهم شما زمانی که فیلم کوتاه اقتباسی می سازید، به طور طبیعی فضا برای دیدن این فیلم با یک جایزه انجمن سینمای جوانان ایران، ۳ جایزه خانه کتاب و ادبیات ایران، یک جایزه اقتباسی ایسفا، یک نمایش ویژه در نمایشگاه کتاب و جلساتی در خانه کتاب و ادبیات ایران، شامل و باز می شود. در انجمن سینمای جوانان ایران، با حمایت و مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران، اردوی فیلمنامه اقتباسی نیز داریم که منجر به تولید ۴ فیلم کوتاه اقتباسی با راهنمایی اساتید می شود و البته امسال مهلت ارسال فیلمنامه تمام شده است. پس انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند که به سهم خود، از فیلم کوتاه اقتباسی، استقبال می کنند. سینماگران عرصه سینمای کوتاه که طعم ساخت فیلم کوتاه اقتباسی را چشیده باشند، به طور حتم در ساخت فیلم سینمایی نیز به سراغ اثر اقتباسی می روند. من از همین جا از سینماگران دعوت ویژه می نمایم تا به سمت ساخت فیلم کوتاه اقتباسی بیایند و بخش ویژه کتاب و سینما را در جشنواره از دست ندهند.

سازنده فیلم مستند «خون است دلم برای ایران» در ارتباط با استقبال مراجعه کنندگان از غرفه سازمان سینمایی گفت: استقبال تا به این جا خوب بوده است. در روز اول و افتتاح نمایشگاه یک مراجعه کننده عزیز و بزرگواری با لهجه شیرین کرمانی به غرفه تشریف آورده بودند و تمامی کتاب های منتشر شده انجمن و کتاب هایی از انتشارات مرکز گسترش و فارابی را خریداری نمودند. حتی از کتاب “هنر عکاسی” که در مرحله نمونه خوانی و ویراستاری و تجدید چاپ هست و تنها به طور نمونه یک نسخه از آن را بر روی پیشخوان قرار دادیم، با اصرار همان تک نسخه را از ما خریداری نمودند و ما نیز به قیمت هشت سال پیش که فقط پانزده هزار تومان بود فاکتور کردیم و گویی به رایگان تقدیم ایشان نمودیم و مبارک شان باشد. این نظرسنجی برای خود من جالب بود که یک علاقه مند کتاب و سینما به غرفه سازمان سینمایی مراجعه داستند و کل کتاب های انجمن سینمای جوانان ایران و کتاب هایی از مرکز گسترش و فارابی را خریداری نمودند. مدتی پیش یکی از جوانان فیلم ساز از شهرستان مراجعه و ابراز داشتند کتابی را علی رغم جستجوی فراوان نتوانستند تهیه کنند و من همان تک کتاب را با امضای نویسنده از روی میز کارم تقدیم ایشان کردم. زمانی که خواستند پول کتاب را پرداخت کنند قبول نکردم و گفتم همین که شما برای تهیه یک نسخه کتاب از شهر یاسوج به این جا آمده اید، این کتاب هدیه من به شماست.
کارگردان مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» در خصوص تحقق شعار عدالت فرهنگی اظهار نمود: این عدالت فرهنگی از سال های ابتدایی تاسیس انجمن سینمای جوانان ایران وجود داشته است و بنا به تاسیس دفاتر استانی در سراسر کشور، سفره ای گسترده شده است؛ اگر چه به اندازه بضاعت انجمن و گستردگی هر شهر و شهرستان، سعی شده است چه به وسیله تجهیزاتی که از طریق سازمان سینمایی در اختیار دفاتر استانی قرار داده شده است، و چه تجهیز کتابخانه های تخصصی، میزانِ ترازو، رعایت شود. همان کتابی که در دفتر انجمن سینمای جوانان تهران هست در کتابخانه های عمومی نیست و درب کتابخانه انجمن سینمای جوانان ایران به روی تمامی کتاب دوستان سینما و دانشجویان بینا رشته ای باز است. از کتب حاضر در غرفه سازمان سینمایی، کتاب هایی پر طرفدار چون “مدیریت تولید فیلم کوتاه”، “داستان گویی در فیلم کوتاه”، “درباره عکاسی”، “کشف فیلم کوتاه”، “هنر فیلم کوتاه داستانی”، و کتاب لذت بخش و شیرین “ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر” نام می برم و پیشنهاداتی به شما می دهد که چگونه هزینه های سربار فیلم تان را کاهش دهید و یا جذب حامی مالی نمایید. به این ترتیب انجمن از بیس و پایه و لحظه ای که فیلم ساز بر روی کاغذ سفید، فیلمنامه می نویسد تا کتاب هایی با موضوع مدیریت تولید یا ساخت فیلم کوتاه، کتاب منتشر شده دارد. این مژده را همین جا به مخاطبان و سینماگران می دهم که پژوهش و کتابی در حوزه پخش و عرضه فیلم کوتاه نیز برای سال آینده به بازار نشر و نمایشگاه کتاب ارائه خواهد شد.
سازنده مستند پرتره «از پاریز تا پاریس» گفت: دیروز در استودیوی شبکه ۴ سیما حاضر در نمایشگاه کتاب یک گفت و گوی زنده داشتم. خدمت دکتر محمدی عرض کردم اگر به تهیه کننده و تصویر بردارانِ این ۴ دوربین تا متصدیان نور و صدا و سینه موبیل این استودیو نگاه کنیم حتما یکی از این عزیزان دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران هستند و جالب است بدانید همزمان ۳ نفر دست شان را به نشانه تایید بلند کردند. همین طور می توانم از خانم “رنجی” و آقایان “پیمان شوقی” و “پیمان فلاحی” به عنوان هنرجویان انجمن یاد کنم. دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران شامل مدیران فرهنگی، تهیه کنندگان، فیلم سازان و … می شوند و انجمن این استعداد را دارد. گذر هر کسی که به سرای انجمن افتاده است، مسیر به او نشان داده شده است و لزوما نباید همه گی فیلم ساز شوند.
کارگردان فیلم مستند «بی سرو سیمین» در اشاره به نوستالژی حضورش در نمایشگاه کتاب گفت: اواخر دهه ۶۰ خاطرم هست که به همراه مادر به نمایشگاه کتاب می آمدم. پس از آن در قالب اردوی مدرسه و حتی در زمان خدمت سربازی نیز سفارش خرید کتاب می دادم و هر ساله در نمایشگاه کتاب حاضر بودم. امسال هم تا به امروز که روز سوم نمایشگاه کتاب هست ۱۲ کتاب خریداری نمودم. این شور و شوقی که از مردم در نمایشگاه می بینم، قابل تحسین و تقدیر است که اوقات روز جمعه و حتی شب جمعه را به مکان فرهنگی اختصاص می دهند. این کهربای کتاب که ما را به سمت نمایشگاه کتاب می کشاند، مصداق مصرع حضرت صائب تبریزی است که می فرمایند “روی دل از همه عالم به کتاب است مرا” و معنی آن این است از همه عالم بریدید و میل به کتاب پیدا کردید. این در آنِ واحد شکل نگرفته است و خیل دانشجویان و حتی خانم های خانه دار علاقه مند به کتاب و حاضر در نمایشگاه کتاب را شامل می شود.
فیلمساز فیلم مستند «فیلسوف گفتگو» ادامه داد: خاطرم هست شماره ای از کیهان بچه ها همیشه در منزل ما بود و اولین کتابی که در دبستان داخل صف مدرسه پس از ثلث اول آذر ماه سال ۱۳۶۳ به همراه یک پیراهن جایزه گرفتم و بعد ها متوجه شدم هدیه مادرم بوده، کتاب “من و کبوتر” درباره کبوتری که راه خود را گم کرده از آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که هنوز در کتابخانه ام موجود است و شیرینی آن، هنوز که هنوز هست با من همراه است.
“سید جواد میر هاشمی” در بخش پایانی صحبت های خود به ذکر خاطره ای پرداخت و بیان داشت: خاطره ای در این روز ها که هم نشینی ایام روز معلم و نمایشگاه کتاب هست برای شما بازگو می کنم. بین سال های ۶۹ تا ۷۴ در هنرستان معلمی به نام آقای “کبودوند” داشتیم که عمرشان دراز باد. در زمان دیپلمِ ما، ایشان بازنشست شدند. خاطرم هست آن زمان آخر هفته به همراه ایشان به نمایشگاه کتاب آمدیم. یکی از دوستان از ایشان پرسیدند شما چه تعداد کتاب در منزل دارید و پاسخ فرمودند شمارش آن از حد خارج است و در پاسخِ تعجب ما گفتند من سعی می کنم کار خوب کنم و در ازای آن، یک کتاب به خودم هدیه کنم. این حرف از آن زمان، ملکه ذهن بنده شد و کار های به ظن خوب خودم را با یک کتاب مهمان می کردم؛ به طوری که روزی مادر به من فرمودند فکر می کنید مگر چه میزان کار خوب می کنید که این تعداد کتاب برای خود، می خرید. حال کسانی که به نمایشگاه قدم می گذارند در ازای هر کار خوبی که فکر می کنند انجام داده اند یک کتاب به خودشان هدیه دهند و آن وقت مشاهده می کنند چه اندازه با کتاب همنشین هستند و دیگر در منزل شان جا برای کتاب نیست.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=34170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.