سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

4

سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

  • کد خبر : 35342
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار
در میان ژانرهای گوناگون سینمای جهان ژانر جنگی تنها ژانری است که در سینمای ایران به خوبی بومی شده است.

محمدرضا دلیر*- در میان ژانرهای گوناگون سینمای جهان ژانر جنگی تنها ژانری است که در سینمای ایران به خوبی بومی شده است. تجربه جنگ هشت‌ساله که پر است از لحظات و حوادث دراماتیک باعث شده ایرانیان تجربه ملموسی از پدیده جنگ داشته باشند. همین تجربه ملموس هم به کمک کارگردانان ایرانی آمده تا بتوانند فیلم‌های درخشانی بسازند که هرکدام از آنها گنجینه فرهنگی این کشور به حساب می‌آیند.

اگر نگاهی به فهرست فیلم‌های جنگی ماندگار سینمای ایران بیندازیم متوجه می‌شویم اکثر این فیلم‌ها به سال‌های دور تعلق دارند و بیشتر متعلق به دهه‌های 60 و 70 هجری شمسی‌اند. «دیده‌بان»، «مهاجر»، «هور در آتش» و «افق» متعلق به این دورانند. دورانی که کارگردانان بیشتر از آنکه به پروداکشن عظیم توجه داشته باشند به روابط انسانی مبتنی‌بر فرهنگ بومی بچه‌های جبهه و جنگ توجه داشتند.

اما از میانه دهه 80 و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد که نگاه ایدئولوژیکی به فرهنگ داشت و بنای خود را بر رقابت با هالیوود و فرهنگ غربی گذاشته بود رویکردها و به دنبال آن سیاست گذاری‌ها در حوزه جنگ عوض شد. مدیران تازه از راه رسیده تصمیم گرفتند با مداخلات خود سیاست‌های متفاوتی را درباره سینمای جنگ پیش بگیرند. این گروه تصمیم گرفتند با تخصیص بودجه فیلم‌هایی تولید کنند که به لحاظ پروداکشن عظیم باشند و به قول خودشان با فیلم‌های هالیوودی رقابت کنند. دیگر چندان مهم نبود که آیا این فیلم‌ها به لحاظ دراماتیک هم فیلم‌های اثرگذاری‌اند یا خیر. کافی است آثار کارگردانان ایرانی در دهه‌های 80 و 90 را با فیلم‌های دهه‌های قبل مقایسه کنیم تا پی ببریم بر اثر سیاستگذاری‌های غلط در اواسط دهه 80 (که متاسفانه در دهه‌های بعد هم ادامه پیدا کرد) چه بلایی بر سر سینمای جنگ آمده است.

وقتی فیلم‌های جنگی در دهه 90 را در گوگل سرچ می‌کنیم منهای یکی دو عنوان تاثیرگذار مانند «ایستاده در غبار» و «شیار 143» به فوجی از فیلم‌های گمنام و بی‌هویت برمی‌خوریم که هیچ‌کدام از آنها نه توانسته‌اند موجی ایجاد کنند، نه توانسته‌اند بر جامعه دگرگون‌شده ایران تاثیر بگذارند. نه «تنگه ابوقریب» توانست یاد و خاطره «سفر به چزابه» مرحوم رسول ملاقلی‌پور را زنده کند، نه حتی فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا مانند «خروج» و «بادیگارد» که هنوز متاثر از فرهنگ جبهه و جنگند توانستند به اندازه فیلم‌های دهه‌های 60 و 70 این کارگردان در جامعه تاثیرگذار باشند.

دلیل این اتفاق را باید دقیقا در همان سیاستگذاری‌های غلط مدیران فرهنگی جست‌وجو کرد که ضمن خودی و ناخودی کردن فیلمسازان ایرانی برای ساختن فیلم جنگی بودجه‌های هنگفتی را در اختیار کسانی گذاشتند که توانایی درک و انطباق با جامعه معاصر را نداشتند. سیاست هرچه گنده‌تر بهتر مسئولان ختم شد به فیلم‌هایی مانند «سرو زیر آب»، «چ» و تنگه ابوقریب که بعید است اکثریت جامعه ایران حتی نام این فیلم‌ها در خاطرشان مانده باشد چه برسد به اینکه بخواهند سراغ تماشای فیلم‌های جنگی بروند. این درحالی است که زمانی برای تماشای «آژانس شیشه‌ای» و «از کرخه تا راین» جلوی سینماها صف تشکیل می‌شد.

این اتفاق نتیجه رویکرد مدیرانی است که ایدئولوژی را به جای آزادی و سرمایه را به جای اندیشه نشاندند و روند طبیعی تولید در ژانر جنگی را مختل کردند تا شاهد این باشیم که فیلم عظیم و به قول فرنگی‌ها بیگ‌پروداکشن «آسمان غرب» فروش 10 میلیاردی را تجربه کند که در قیاس با فروش سایر فیلم‌ها شوخی به نظر می‌رسد. شکست این فیلم و سایر فیلم‌های کم‌نام‌و‌نشان سینمای جنگ در سال‌های اخیر نشان می‌دهد سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت‌ها و سایر نهادهایی که خود را متولی سینمای جنگ می‌دانند سال‌هاست که شکست خورده است.

* (پژوهشگر سینما)

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35342

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.