به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پس از نمایش فیلم نیز، نشست نقد و بررسی با حضور نوید پورمحمدرضا نویسنده، منتقد سینما و دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران و کیوان کثیریان منتقد سینما و مدیر سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست پورمحمدرضا بیان کرد: من این فیلم را خیلی دوست دارم. حسادت میکنم به دوستانی که برای اولین بار این فیلم را روی پرده میبینند. فکر میکنم تجربه دیدن این فیلم و سایر فیلمهای آنجلوپولوس روی پرده میتواند خیلی جذاب باشد، یادم است مصاحبهای از او خواندم که از او پرسیده بودند اینقدر طراحی جزییات در فیلمها و حرکات دوربین برای چیست و دنبال چه هستی؟ او میگفت سینما آخرین جایی است که تو باید در برابر ابتذال تلویزیون آن را از دست بدهی، باید همه چیز را برای صفحه بزرگ طراحی کنی و نباید عقب بیایی. دیدن فیلمهای او روی پرده میتواند لذتبخش و تجربه متفاوت باشد. سالهاست فیلمهای او به صورت جمعی دیده نشده است و فکر میکنم موزه هنرهای معاصر آخرین جایی بود که فیلمهای او را نمایش داد.
وی گفت: دوست داشتم امروز در اینجا درباره مفهومی به نام شهرکشی صحبت کنیم؛ مفهومی که در دهه ۶۰ میلادی مطرح شد و بیانگر خشونت شهر است. این فیلم میتواند در فهم شهرکشی به ما کمک کند.
پورمحمدرضا مطرح کرد: وقتی جنگ بوسنی شروع شد شهری قدیمی با نام موستار مورد حمله قرار گرفت، آنجا یک پل قدیمی دارد که دو بخش مختلف شهر را به هم وصل میکند و یک عمر چهارصد ساله دارد، زمانی که جنگ شروع شد اتفاق تراژیک این بود که پل را به رگبار بستند، پل فرو ریخت و یک فضای خالی بزرگ ایجاد شد. این پل مردمان دو شهر را به هم مرتبط میکرد، تخریب این پل باعث شد شهری که متحد بود به یک شهر دو پاره تبدیل شود.