سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 شوال 1446
  • و : Saturday, 19 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

10
در دومین نشست از سلسله نشست‌های «صدای نمایشنامه‌نویس» مطرح شد

قطب‌الدین صادقی: باید خودمان، راوی رنج‌های دوران خود باشیم

  • کد خبر : 21620
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
قطب‌الدین صادقی: باید خودمان، راوی رنج‌های دوران خود باشیم
قطب‌الدین صادقی معتقد است که خودمان باید دوران خود را روایت کنیم چراکه اگر خود چنین نکنیم، دیگران رنج‌های ما را تحریف می‌کنند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نقل از انجمن صنفی نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر، دومین نشست از سلسله نشست‌های «صدای نمایشنامه‌نویس» به خوانش و تحلیل نمایشنامه «هیچ‌کس به ما سلامی نکرد» نوشته قطب‌الدین صادقی اختصاص داشت.

در این نشست که شنبه هفتم مرداد در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برپا شد، قطب‌الدین صادقی توضیح داد که این نمایشنامه ادای دینی است به دو نسلی که در کوران حوادث اجتماعی زندگی خود را باخته‌اند.

او با اشاره به داستان این نمایش که برگرفته از زندگی اشخاص واقعی در دهه 60 است، ادامه داد: «از نوروز سال گذشته مدام مشغول نوشتن نمایشنامه هستم و به اجرای این متن نیز بسیار علاقه‌مندم.»

 

تنها با خواندن آثار بزرگ می‌توان نمایشنامه نوشت

 

صادقی که در این نمایشنامه زندگی یک استاد و یک دانشجوی سابق را به‌عنوان دو نسل دستمایه قرار داده، درباره پرداختن به اتفاقات و شخصیت‌های معاصر در این اثر نمایشی و دور شدنش از دنیای اسطوره‌ها گفت: «این اواخر، اغلب متن‌هایی که نوشته‌ام، متعلق به دوره معاصر است. ضمن اینکه چندین نمایشنامه دارم که به‌صراحت درباره این دوران سخن گفته‌اند. زمانی که هم به اسطوره‌ها می‌پردازم، جدای از مسائل امروز نیست. ضمن اینکه نمی‌شد با زبان اسطوره‌ها این نمایشنامه را نوشت. دو شخصیت این نمایش به دنیای واقعی تعلق دارند و از نزدیک آنان را می‌شناسم.»

این ادامه داد: «ما دو نسل بزرگ را از دست‌ داده‌ایم؛ دانشجویان و استادانی که از بهمن حوادث جان سالم به در نبردند. در این نمایشنامه از زن ایرانی یک تقدیر بزرگ داشته‌ام که باوجود همه مصائب به عشق خود وفادار می‌ماند.»

صادقی با تأکید بر اینکه قصد قهرمان‌سازی ندارد، افزود: «دنبال قهرمان‌سازی نبودم بلکه می‌خواستم در بحبوحه اتفاقات، ظرفیت آدم‌ها را بررسی کنم که بسیار متفاوت است. در شرایط عادی همه قهرمان هستند و رفتاری معقول دارند ولی در کوران حوادث است که عیار آدم‌ها مشخص می‌شود. آدم‌های نمایش من قهرمان نیستند ولی قابل‌احترام هستند چراکه آنان زندگی خود را برای آرمان‌هایشان باخته‌اند و چیزی ارزشمندتر از زندگی نداریم.»

این هنرمند همچنین گفت: «اصالت در ماندن و ساختن است. ساختن سخت است و ویران کردن آسان. به همین دلیل فرار از مشکلات ساده و مانند مسکنی است که درمان نمی‌کند بلکه موقتاً درد را آرام می‌کند ولی ماندن و تحمل مشکلات و ساختن دشوار است. همچنان که حافظ و فردوسی ماندند و ساختند و در دوران خودمان هم مردمان منطقه هورامان با وجود تمام سختی‌ها ماندند، آنان طبیعت را ویران نکردند بلکه آن را ساختند.»

او با توضیح نقش روشنفکر در هر جامعه‌ای افزود: «روشنفکر کسی است که در زمان و مکان خود زندگی می‌کند و به وضعیت جامعه و زمانه خویش کاملاً آگاه است. او بحران‌های اجتماع را می‌بیند و به مردم نیز کمک می‌کند تا این بحران‌ها را ببینند. بزرگ‌ترین کار یک روشنفکر این است که مردم را برای گذر از این بحران‌ها یاری کند.»

صادقی همچنین با اشاره به نقش هنرمند ادامه داد: «هنرمند نه پیامبر است و نه ایدئولوگ یا تئوریسین اجتماعی بلکه کار او روایت صادقانه بحران‌های اجتماع در آثار خویش است.»

 

اصالت در ماندن و ساختن است. ساختن سخت است و ویران کردن آسان

 

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر در پاسخ به پرسشی درباره پایان تراژیک نمایشنامه‌اش گفت: «دیدگاهم درباره هنر و جهان، تراژیک است. معتقدم تماشاگر را باید با یک درد به خانه فرستاد تا تأثیرگذاری درام بیشتر شود.»

این نمایشنامه‌نویس در پاسخ به پرسشی دیگر درباره سبک نگارش نمایشنامه‌هایش توضیح داد: «هرگز کلاس نمایشنامه‌نویسی نرفته‌ام. هرچه آموخته‌ام از خواندن نمایشنامه‌های شکسپیر و آثار یونان باستان است که همه این‌ها از بحران‌های دوره خود می‌گویند. تنها با خواندن آثار بزرگ می‌توان نمایشنامه نوشت. در درام ایجاز بسیار مهم است و هیچ دیالوگی نیست که صرفاً توصیفی باشد بلکه هر دیالوگ یا باید نکته‌ای درونی را توضیح بدهد یا درام را یک گام به جلو ببرد. چیزی که در درام‌نویسی به آن توجه دارم و آن را به شکسپیر وامدارم، این است که هر جمله یک تصویر است و پیش از مفهوم، تصویر به سمت مخاطب می‌رود.»

این نشست به کوشش انجمن صنفی نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر و با اجرای بهزاد صدیقی برگزار شد.

عکس: اختر تاجیک

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.