سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 شوال 1446
  • و : Saturday, 19 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

7

مروری کوتاه بر شکل‌گیری تعزیه در ایران

  • کد خبر : 17521
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
مروری کوتاه بر شکل‌گیری تعزیه در ایران
از قرن دوم هجری چون محیط برای عرضه آثار هنری مساعد نبود عده‌ای معدود از مردان هنر و قلم راه صرف نیروی هنری خود را عوض کرده و مسیری جدید برای آن یافتند...

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه تئاتر، از قرن دوم هجری چون محیط برای عرضه آثار هنری مساعد نبود عده‌ای معدود از مردان هنر و قلم راه صرف نیروی هنری خود را عوض کرده و مسیری جدید برای آن یافتند، از این تاریخ به تدریج سطور رثاء مذهب و آثار تمثیلی و حماسی و مضامین مربوط به شرح دلاوری و فداکاری شهدای کربلا و واژه تعزیه و شبیه‌خوانی در دفتر ادبیات فارسی پیدا شد و رفته‌رفته رو به فزونی نهاد تا بالاخره در قرن نهم فصلی معتبر را اشغال کرد.

چون تعزیه و شبیه‌خوانی در تقویت ایمان عامه جاهل و گرویدن مردم به تشییع عاملی بسیار قوی محسوب است، سلاطین شیعی مذهب و سیاستمداران وقت هم از وضع آن استفاده کرده ابتکارات هنرمندان را برای تعمیم نظریات سیاسی خود پرورش داده و به‌کار بردند.

به طوریکه از کتب وتواریخ برمی‌آید مراسم عزاداری شهدای دین و شبیه‌خوانی و نمایش مصائبی که بر ائمه اطهار و یاران فداراکار آنان وارد شد، از زمان حکومت سلسله دیالمه (معزالدوله 325 هجری) در ایران جلوه و رونقی به سزا یافته است و ظاهرا وقعه‌طف و مضامین مربوط به آن موجب پیدایش نخستین تعزیه‌نامه‌های نمایشی است.

در کتاب تاریخ ادبیات ایران ادوارد بروان نقل شده است: «در تاریخ ابن کثیر شامی آورده که معزالدوله احمد بن بویه در بغداد در دهه اول محرم امر کرد تمامی بازارهای بغداد را بسته مردم سیاه‌عزا پوشیدند و به تعزیه سید‌الشهدا پرداختند، چون این قاعده در بغداد رسم نبود لهذا علما اهل سنت آن را بدعتی بزرگ دانستند و چون بر معز‌الدوله دستی نداشتند چاره جز تسلیم نتوانستند. بعد از آن هر ساله تا انقراض دولت دیالمه شیعیان در ده روز اول محرم در جمیع بلاد رسم تعزیه به‌جا می‌آوردند و در بغداد تا اوایل سلطنت طغرل سلجوقی برقرار بود.»

شعرا و نویسندگانی که در مرثیه شهدای کربلا آثاری بوجود آورده‌اند عبارتند از:

ملاحسین کاشفی(روضه‌الشهدا)، بابا سودائی ابیوردی، محتشم کاشانی، کمال غیاث شیرازی، رفیعای قزوینی(حمله حیدری)، تاج‌الدین حسن تونی سبزواری، ابن حسام قهستانی(خاورنامه)، خواجه اوحد شیرازی، للطف‌الله نیشابوری، کاتبی ترشیزی، وصال شیرازی،‌ فضولی شاعر ترک و از متاخرین محمود خان ملک‌الشعرا.

کنت دوگوبینو و الکساندر خودسکو نخستین کسانی هستند که تعزیه‌نامه‌های ما را با میزان تئاترنویسی سنجیده و به عنوان ادبیات دراماتیک ایران به اروپا معرفی کرده‌‌اند.

برگرفته از کتاب «بنیاد نمایش در ایران» نوشته ابوالقاسم جنتی عطایی. که چاپ اول آن سال  1333 و چاپ دوم آن سال 1356 توسط انتشارات صفی‌علیشاه منتشر شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.