سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

6
نگاهی به مستند «اربعین»

مستندی فرمال و جامعه شناسانه درباره مراسم آیینی در ایران

  • کد خبر : 21582
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۲
مستندی فرمال و جامعه شناسانه درباره مراسم آیینی در ایران
ناصر تقوایی در ساختار فنی مستند «اربعین» از برش‌های متعدد تصویری برای ریتم دهی و توجه به جغرافیای متفاوت اثر استفاده کرده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی زاده: مستند 21 دقیقه ای ناصر تقوایی با نام اربعین، مستندی متفاوت از حیث نوع روایت، فضاسازی و ساختار است که علاوه بر امتیازات محتوایی به شدت از نظر فرمی مهم و حایز اهمیت به شمار می‌رود و درونمایه جامعه‌شناسانه و توجه به وجوه مردمی یک آیین مذهبی از دیگر ابعاد تمایز این مستند کوتاه اما غنی محسوب می شود.

ناصر تقوایی در ساختار فنی مستند اربعین از برش‌های متعدد تصویری برای ریتم دهی و توجه به جغرافیای متفاوت اثر استفاده کرده است، مستند کوتاه اربعین پُر است از اینرست‌ها و کات‌های تصویری که به جهت متوجه‌کردن مخاطب بر نمادهای به کار برده شده در آیین و رسوم عزاداری مردم جنوب ایران به کار برده شده است. نماهای اینسرتی برگرفته از پرچم ها و دیوارنوشته‌ها از جمله مصادیقی است که در طول مستند زیاد میبینیم و فیلمساز به عمد بر روی آن متمرکز شده است تا نشان دهد یک مراسم عزاداری علاوه بر کلیات جمعی یک آیین مذهبی مملو از جزییات جذاب تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است که به طور قطع از دید بسیاری از حضار و تماشاگران مورد غفلت قرار می‌گیرد.

جنبه جامعه شناسانه اربعین از دیگر وجوه قابل توجه و مهم این اثر و به طور کلی مستندهای ناصر تقوایی به شمار می رود که نشان از نگاه فرهنگی و خلاقیت فردی او است که باعث تمایز آثار وی با دیگر مستندسازان و فیلمسازان هم عصر وی شده است. برای نمونه پیشنهاد ساخت مستندی از اربعین شاید به هر فیلمساز دیگری داده میشد ماحصل آن اثری بود به شدت مذهبی، غلو آمیز و نصیحت گونه و حماسی که تنها این بُعد از ماجرا را مورد نظر قرار داده بود این در حالی است که تقوایی در مستند اربعین بیش از هرچیز این آیین مذهبی را از نگاه واکنش مردم و درونیات آنها نشان تماشاگر داده و مردم و کنش های فردی و جمعی آنها بیش از هرچیز مورد توجه تقوایی فیلمساز بوده است.

نوع نگاه جامعه‌شناسانه تقوایی در مستند مذهبی اربعین یادآور رویکرد پرویز کیمیاوی در مستند «ضامن آهو» است که قبل از اربعین ساخته شده و همانند اربعین درباره یک رویداد آیینی مذهبی بوده است. در ضامن آهو نیز کیمیاوی درونیات و کنش‌های فردی زائرین حرم امام هشتم را به رئالیستی‌ترین شکل ممکن و پرهیز از هرنوع بزرگنمایی و غلوی به نمایش درآورده است.

موسیقی در اربعینِ تقوایی برخلاف ضامن آهوی کیمیاوی جایگاه ویژه‌ای دارد و حجم زیادی از مستند با صدای سازهای محلی و نوای بومی مردمان جنوب ایران که تکیه‌های محلی و قدیمی در بوشهر است، میگذرد. توجه ویژه به موسیقی در اربعین از توجه ویژه برگزارکنندگان این آیین در برگزاری این مراسم نشات گرفته است به طوری که از مراسم پیش از نوحه سرایی تا خود نوحه و مدیحه سرایی، جملگی با تکیه و تمرکز بر ریتم موسیقیایی آواها و مدیحه سرایی ها شکل گفته است.

در مجموع باید اربعین ناصر تقوایی را از مهم ترین و متمایزترین آثار مستند آیینی به شمار آورد که علاوه بر تصویری کردن آیین های مذهبی همچون اربعین و عزاداری سرور و سالار شهیدان، روایتی جامعه شناختی از مردم ایران با استفاده از المان های فرمیک و سینمایی از جمله موسیقی و نمادهای بصری و کلاسیک را به نمایش درآورده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21582
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 105 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.