سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 21 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

8
تک‌نگاری |

مهرداد فخیمی؛ نقاشی با آبی فیروزه‌ای

  • کد خبر : 1389
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
مهرداد فخیمی؛ نقاشی با آبی فیروزه‌ای
زنده‌یاد «مهرداد فخیمی» را می‌توان یک فیلمبردار صاحب سبک و تاثیرگذار در سینمای ایران قلمداد کرد. مردی که از همان اولین کارهای کوتاهی که به عنوان فیلمبرداری فعالیتش را در سینمای ایران آغاز کرد سبک و استیل خودش را در این حرفه به اثبات رساند.

سینمایی نیوز- زنده‌یاد «مهرداد فخیمی» را می‌توان یک فیلمبردار صاحب سبک و تاثیرگذار در سینمای ایران قلمداد کرد. مردی که از همان اولین کارهای کوتاهی که به عنوان فیلمبرداری فعالیتش را در سینمای ایران آغاز کرد سبک و استیل خودش را در این حرفه به اثبات رساند.
او که فیلمبرداری را در کشور آلمان آموخته و در تلویزیون این کشور تجربه اندوخته بود در ابتدای فعالیتش در ایران در تعدادی از ماندگارترین آثار فعالیت کرد و بی‌اغراق می‌توان گفت همچون نگین فیروزه‌ای به رنگ همان آبی مخصوص خودش در فیلم های رنگی نقطه درخشان هر اثر است.
در فیلم نان کوچه (1349) ساخته عباس کیارستمی و فیلم سفر (1351) ساخته بهرام بیضایی، او توان و سبک خودش را تبدیل به بخشی قدرتمند در فیلم کرد. آنچه در این آثار برای اولین بار در سینمای ایران مشاهده شد و بعدها در دیگر آثاری که فخیمی پشت دوربین نشست به چشم می آمد، حرکت دوربین و قاب‌بندی‌های فوق العاده‌اش بود.
این سبک که در آن او زندگی شخصیت‌ها را با حرکت دوربین دنبال می‌کرد حتی در آثار کارگردانان صاحب سبک و مولف سینمای ایران نیز قابل مشاهده است، هرچند حرکات دوربین او کاملا دراماتیزه، در خدمت اثر و حتی به بیان بهتر عنصری مهم و سازنده در فیلم است.
«مهرداد فخیمی» که در فیلم‌های کوتاهش، وام‌دار سینمای نئورئالیسم نشان می‌دهد، در فیلم «چریکه تارا» در نمای افتتاحیه تصاویری را ثبت کرده که یادآور نماهای بهترین فیلم‌های وسترن است. این نشان از تسلط فخیمی برروی سبک‌ها و مکاتب مختلف هنری و سینمایی است.
امضای او در «مرگ یزدگرد» (به‌نمایش درآمده در نخستین جشنواره فیلم فجر) که با حرکت دوربین از نورگیر سقف بلند آسیاب آغاز می‌شود نیز به‌وضوح به چشم می‌آید… با آن قاب‌بندی‌ها و عمق میدان که به نوعی یکی دیگر از تخصص‌های این فیلمبردار مهم سینمای ایران است.
فخیمی بعد از اینکه نگاتیوهای بهتری وارد عرصه فیلمبرداری شد، در رنگ‌سازی تصاویر نیز سبک و امضای خودش را داشت. آبی فیروزه ای زیبا و خاصی را می توان در اغلب فیلم های موخر او دید که به نوعی کاراکتر بصری کار او به شمار می‌آید، چنان که در «مسافران» که به خاطرش سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را از جشنواره فیلم فجر گرفت، جنس و بافت بصری بسیار تاثیرگذار و قدرتمند در ساختار درام است.
جالب است که او در فیلمی متفاوت و کمدی مثل ماموریت (1365) ساخته حسین زندباف یکی از بهترین نمایش‌هایش در عرصه فیلمبرداری را ارائه می‌دهد. نمای افتتاحیه فیلم و آن حرکت‌های دوربین فوق‌العاده و دراماتیک، دست کارگردان را برای یک دکوپاژ رابرت‌آلتمنی حسابی باز گذاشته است، ضمن آن که رنگ‌ها در فیلم دلپذیر و جذاب از آب درآمده‌اند.
اما در کارنامه او «ناخدا خورشید» (1365) هم وجود دارد. «ناصر تقوایی» در این فیلم توانست با توجه به توانایی فیلمبردارش دوربین را دنبال شخصیت‌هایش در بازار و کوچه های تنگ و تار روانه کند. در اپیزود دوم فیلم دستفروش (1365)، او بازهم داستان را با یک حرکت دوربین فوق‌العاده آغاز می کند. داستان از خیابان و بچه‌هایی که دنبال مرد دیوانه کرده‌اند، آغاز می‌شود و سپس دوربین از کنار ساختمان بالا می‌آید و روایت را به داخل ساختمان می‌برد.
اما شاید اوج کار فخیمی را بتوان در فیلمی جستجو کرد که برایش جایزه بهترین فیلمبرداری دهمین جشنواره فیلم فجر را برد. در «مسافران» نماهای سفر در جاده پرپیچ و خم و آن عمق میدان‌های مرموز و شگفت‌انگیز را خلق کرده است. و یا صحنه‌ای که تصادف رخ داده و دوربین -در حالی که صدای افسر راهنمایی به گوش می‌رسد- با یک حرکت آرام داستان را ذره ذره فاش می‌کند. اتومبیل سوخته، شیشه شکسته و دست‌های خونی که به شیشه چسبیده‌اند… این صحنه‌های تاثیرگذار و تعدادی از مهمترین فیلم های تاریخ سینمای ایران، امضای «مهرداد فخیمی» را به عنوان یک فیلمبردار صاحب سبک پای خود دارند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1389
  • نویسنده : امید ذاکری‌نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 252 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.