سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 شوال 1446
  • و : Monday, 21 April , 2025 می باشد
کل 9738 امروز 0

خبر فوری

بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد شد جایزه چهره سال هنر انقلاب به «کارن همایونفر» رسید ۷۰ ناشر آموزشی در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند درخواست بیش از ۲۳۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس منتشر شد انتشار پنجاه و ششمین فصلنامه خانه موسیقی ایران «کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارد؟ زمان و محل برگزاری جشنواره فیلم فضای باز اعلام شد مجمع عمومی و انتخابات انجمن منتقدان تئاتر برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ «کز نِیِستان» با دونوازی سه‌تار و نی در تالار رودکی فروش ۲۷۰ میلیارد تومان فیلم‌های اکران نوروزی «غرور و تعصب» بعد از 20 سال هنوز یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی کتاب دو جلدی «صد سال تئاتر در ارتش» منتشر شد جهانگردی با «ستاره قطبی» در تالار وحدت آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌ها در فروردین ماه اعلام شد شفاف سازی در عملکرد انجمن موسیقی ایران جدول اجراهای هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی منتشر شد نمایش‌نامه شاه‌موش و مارا و دیوار منتشر شد در گذشت هنرمند پیشکسوت عرصه سه تار نوازی نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران با روایتی از خلیج فارس داوری آثار بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه آغاز شده است آغاز رقابت‌های جشنواره سرود رضوی نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از آثار ماریو بارگاس یوسا واسپاری امور اجرایی نمایشگاه به صنف تحقق شعار وفاق ملی است رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی ​فریدزاده: حوزه مطالعات سینما مظلوم واقع شده و نیازمند انسجام و سامانه‌ای یکپارچه است بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد فراخوان نمایشنامه‌خوانی در سینما فلسطین منتشر شد  موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت7 فیلم‌نامه فیلم‌های منتخب این هفته با رویکرد گرامیداشت روز ارتش توجه به ظرفیت‌های بومی استان‌ها در سینما تأکید شورای عالی سینما بر ساخت سینما در شهر‌های بزرگ تأکید بر تکمیل زیرساخت‌های سینمایی در شهرستان‌ها سینمای ایران، یکی از هویت‌های فرهنگی کشور / لزوم ایجاد صندوق سینمایی مشترک/ تشکیل شورای سینمای استانها ۳۲ گروه در هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی اکران «صیاد» در روستاها و شهرهای بدون سینما آلبوم «عشق و نفرت» پس از ۲۳ سال مجوز نشر گرفت حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد کتاب «گام‌های گمشده» به چاپ هشتم رسید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴

13
تک‌نگاری |

مهرداد فخیمی؛ نقاشی با آبی فیروزه‌ای

  • کد خبر : 1389
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
مهرداد فخیمی؛ نقاشی با آبی فیروزه‌ای
زنده‌یاد «مهرداد فخیمی» را می‌توان یک فیلمبردار صاحب سبک و تاثیرگذار در سینمای ایران قلمداد کرد. مردی که از همان اولین کارهای کوتاهی که به عنوان فیلمبرداری فعالیتش را در سینمای ایران آغاز کرد سبک و استیل خودش را در این حرفه به اثبات رساند.

سینمایی نیوز- زنده‌یاد «مهرداد فخیمی» را می‌توان یک فیلمبردار صاحب سبک و تاثیرگذار در سینمای ایران قلمداد کرد. مردی که از همان اولین کارهای کوتاهی که به عنوان فیلمبرداری فعالیتش را در سینمای ایران آغاز کرد سبک و استیل خودش را در این حرفه به اثبات رساند.
او که فیلمبرداری را در کشور آلمان آموخته و در تلویزیون این کشور تجربه اندوخته بود در ابتدای فعالیتش در ایران در تعدادی از ماندگارترین آثار فعالیت کرد و بی‌اغراق می‌توان گفت همچون نگین فیروزه‌ای به رنگ همان آبی مخصوص خودش در فیلم های رنگی نقطه درخشان هر اثر است.
در فیلم نان کوچه (1349) ساخته عباس کیارستمی و فیلم سفر (1351) ساخته بهرام بیضایی، او توان و سبک خودش را تبدیل به بخشی قدرتمند در فیلم کرد. آنچه در این آثار برای اولین بار در سینمای ایران مشاهده شد و بعدها در دیگر آثاری که فخیمی پشت دوربین نشست به چشم می آمد، حرکت دوربین و قاب‌بندی‌های فوق العاده‌اش بود.
این سبک که در آن او زندگی شخصیت‌ها را با حرکت دوربین دنبال می‌کرد حتی در آثار کارگردانان صاحب سبک و مولف سینمای ایران نیز قابل مشاهده است، هرچند حرکات دوربین او کاملا دراماتیزه، در خدمت اثر و حتی به بیان بهتر عنصری مهم و سازنده در فیلم است.
«مهرداد فخیمی» که در فیلم‌های کوتاهش، وام‌دار سینمای نئورئالیسم نشان می‌دهد، در فیلم «چریکه تارا» در نمای افتتاحیه تصاویری را ثبت کرده که یادآور نماهای بهترین فیلم‌های وسترن است. این نشان از تسلط فخیمی برروی سبک‌ها و مکاتب مختلف هنری و سینمایی است.
امضای او در «مرگ یزدگرد» (به‌نمایش درآمده در نخستین جشنواره فیلم فجر) که با حرکت دوربین از نورگیر سقف بلند آسیاب آغاز می‌شود نیز به‌وضوح به چشم می‌آید… با آن قاب‌بندی‌ها و عمق میدان که به نوعی یکی دیگر از تخصص‌های این فیلمبردار مهم سینمای ایران است.
فخیمی بعد از اینکه نگاتیوهای بهتری وارد عرصه فیلمبرداری شد، در رنگ‌سازی تصاویر نیز سبک و امضای خودش را داشت. آبی فیروزه ای زیبا و خاصی را می توان در اغلب فیلم های موخر او دید که به نوعی کاراکتر بصری کار او به شمار می‌آید، چنان که در «مسافران» که به خاطرش سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را از جشنواره فیلم فجر گرفت، جنس و بافت بصری بسیار تاثیرگذار و قدرتمند در ساختار درام است.
جالب است که او در فیلمی متفاوت و کمدی مثل ماموریت (1365) ساخته حسین زندباف یکی از بهترین نمایش‌هایش در عرصه فیلمبرداری را ارائه می‌دهد. نمای افتتاحیه فیلم و آن حرکت‌های دوربین فوق‌العاده و دراماتیک، دست کارگردان را برای یک دکوپاژ رابرت‌آلتمنی حسابی باز گذاشته است، ضمن آن که رنگ‌ها در فیلم دلپذیر و جذاب از آب درآمده‌اند.
اما در کارنامه او «ناخدا خورشید» (1365) هم وجود دارد. «ناصر تقوایی» در این فیلم توانست با توجه به توانایی فیلمبردارش دوربین را دنبال شخصیت‌هایش در بازار و کوچه های تنگ و تار روانه کند. در اپیزود دوم فیلم دستفروش (1365)، او بازهم داستان را با یک حرکت دوربین فوق‌العاده آغاز می کند. داستان از خیابان و بچه‌هایی که دنبال مرد دیوانه کرده‌اند، آغاز می‌شود و سپس دوربین از کنار ساختمان بالا می‌آید و روایت را به داخل ساختمان می‌برد.
اما شاید اوج کار فخیمی را بتوان در فیلمی جستجو کرد که برایش جایزه بهترین فیلمبرداری دهمین جشنواره فیلم فجر را برد. در «مسافران» نماهای سفر در جاده پرپیچ و خم و آن عمق میدان‌های مرموز و شگفت‌انگیز را خلق کرده است. و یا صحنه‌ای که تصادف رخ داده و دوربین -در حالی که صدای افسر راهنمایی به گوش می‌رسد- با یک حرکت آرام داستان را ذره ذره فاش می‌کند. اتومبیل سوخته، شیشه شکسته و دست‌های خونی که به شیشه چسبیده‌اند… این صحنه‌های تاثیرگذار و تعدادی از مهمترین فیلم های تاریخ سینمای ایران، امضای «مهرداد فخیمی» را به عنوان یک فیلمبردار صاحب سبک پای خود دارند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1389
  • نویسنده : امید ذاکری‌نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 376 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.