سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

1
سینمادوستان چشم به راه «سینماحقیقت»/

نخستین جشنواره در دوران فریدزاده

  • کد خبر : 35523
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۳
نخستین جشنواره در دوران فریدزاده
دوران تازه‌ای در سازمان سینمایی شروع شده، حضور یک مدیر تحصیل کرده که بر سینمای بین‌الملل بیش از سینمای ایران، اشراف دارد می‌تواند یک نقطه عطف باشد، او با استفاده از تیم همراهش، می‌تواند این دوره گذار را به یکی از بهترین دوران سینمای ایران تبدیل کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حیدری‌پور کارشناس پخش فیلم در یادداشتی درباره برپایی جشنواره مستندایران «سینماحقیقت» نوشت: پنج روز دیگر، چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کلید می‌خورد، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شنبه ۲۱ مهرماه پس از ماه‌ها خبر و حاشیه و بحث و گفت و گو روی صندلی ریاست سازمان نشست، و عملا می شود گفت جشنواره فیلم کوتاه و سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان محصول دوره او نبودند. حالا دو جشنواره مهم ایران، در راهند: هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و چهل و سومین جشنواره فیلم فجر.

«سینماحقیقت» با این که جوانترین جشنواره در میان چهار گزینه بالاست، اما به دلیل اعتبار، حضور چهره‌های جهانی و ذات سینمای مستند، همواره مهم و جریان ساز بوده است. محمد حمیدی مقدم، تهیه‌کننده تلویزیون که بسیاری او را با برنامه‌های پربیننده‌اش در تلویزیون به یاد دارند، در این سال‌ها حضوری موثر در استانداردسازی «سینماحقیقت» داشته است. در فضای سازمان سینمایی وزارت ارشاد جمله‌ای درباره مرکز گسترش وجود دارد که بارها تکرار شده، این که بهترین نیروها متعلق به مرکز هستند و از میان زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی، «سینماحقیقت» استاندارد و حرفه‌ای برگزار می‌شود. بخش مهمی از این اعتبار و کلاس مرهون مدیری است که در دو دوره مشخص، با حضورش در جشنواره فجر، به بهتر برگزار شدن آن رویداد هم کمک کرد و به کمک مسعود نقاش‌زاده و مجتبی امینی آمد. ردپا و سلیقه حمیدی مقدم را می‌شود در افتتاحیه تماشایی جشنواره فیلم فجر پارسال و در اختتامیه منظم و جذاب آن دید.

با توجه به دوستی رائد فریدزاده و حمیدی مقدم، امید می‌رود چهره «سینماحقیقت» امسال دگرگون شود. در بخش بین‌الملل شاهد نمایش آثاری خاص و تازه باشیم و در بخش داخلی، فیلم‌ها و مستندهایی جسورانه روی پرده بروند. «سینماحقیقت ۱۸» نخستین جشنواره ایست که تاثیر حضور و مدیریت فریدزاده در آن مشهود است. مدیر تقریبا جوانی که ویژگی بارزش، بی‌حاشیه بودن است، اگرچه روی صندلی سازمان سینمایی نمی‌توان بی حاشیه نشست، اما انتظار می‌رود او با گزینش افرادی حرفه‌ای، مسیرهای اشتباه را مدیریت کرده و تلاش‌های مفید تیم محمد خزاعی درباره سینماسازی و توجه به رونق صنعت سینما را کامل کند.

جشنواره فیلم فجر، مهمترین رویداد سینمایی ایران، فعلا وضعیتی پیچیده دارد، دور شدن خزاعی از سازمان سینمایی و روی کار آمدن دولت جدید، امکان دبیری را از خزاعی و مجتبی امینی می‌گیرد، حالا نوبت گزینه‌ای میانه رو، معقول و کارآمد است تا به جشنواره جان بدهد. ضعف‌های اجرایی آن را رفع کند، آشتی ملی را به سینما بیاورد، امکان فیلمسازی به چهره‌های جوان و بزرگان سینما بدهد. زمان زیادی تا دهه فجر باقی نمانده، اما سینمای ایران در خواب خرگوشیست، بخش خصوصی، عملا کنار رفته و بخش دولتی، با امکانات محدود و قواعد دست و پاگیر فراوانش، نمی‌تواند به تنوع و تکثر برسد. جشنواره فیلم فجر، آینه‌ای از سینمایی است که سفیر فرهنگی نظام است و نباید آن را دست کم گرفت. سپردن جشنواره به دبیری مقبول و کاربلد، می‌تواند بازی را به نفع رائد فریدزاده، تغییر بدهد. شاید استفاده از تجربیات حمیدی مقدم در جشنواره، به ویژه «سینماحقیقت» فرصتی برای تحقق این برنامه‌ها باشد.

دوران تازه‌ای در سازمان سینمایی شروع شده، حضور یک مدیر تحصیل کرده که بر سینمای بین‌الملل بیش از سینمای ایران، اشراف دارد می‌تواند یک نقطه عطف باشد، روزهای دشواری برای این مدیر جوان شروع شده اما او با استفاده از تیم همراهش، که تعدادی از آنها متخصص و کاربلد هستند، می‌تواند این دوره گذار را به یکی از بهترین دوران سینمای ایران تبدیل کند. بخش مهمی از بایدها و نبایدها مشخص است، همراهی با سینمای ایران، به معنای بخشیدن رانت به عده‌ای همیشه منتفع نیست، مهم این است که بدنه سینما، جوانان و استعدادها را سر ذوق آورد، به سینمای ملی ایران اندیشید و به طلوع دوباره این خورشید عالمتاب.

منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35523
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 4 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.