سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

12
در یک نشست تخصصی تبیین شد؛ «موسیقی» بخش لاینفک در همه ادیان است/ نوای الهی یا ندای شیطان؟

نشست «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» برگزار شد

  • کد خبر : 6946
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
نشست «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» برگزار شد
نشست تخصصی بررسی موسیقی مذهبی با ارائه نکاتی درباره ویژگی این نوع از موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، نشست تخصصی «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» چهارشنبه ۲۶ مرداد با حضور ایرج نعیمایی، مهراد عربستانی، بهروز وجدانی و بهروز مبصری در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست عربستانی گفت: طی تحقیقاتم آنچه که برای من برجسته بود این بود که موسیقی بخش لاینفک در همه ادیان است، گرچه نوع استفاده از موسیقی در جاهای مختلف فرق دارد مثلاً یک جا ریتمیک، یک جا شورانگیز و… است اما از ادیان جدا نمی‌شود. با این حال رابطه ادیان و موسیقی یک رابطه پیچیده و گاهی متناقض است گاهی ادیان نگرش کاملا مثبتی به موسیقی ندارند مثلا هم در مسیحیت و هم در اسلام موسیقی به شکل گسترده وجود دارد. در اسلام مدح خوانی، مداحی و روضه‌خوانی رواج دارد، ضمن اینکه موسیقی در رسمی‌ترین مناسک هم وجود دارد. باید بگویم تمام ادیان موزیکال هستند. مثلا کدام مناسک مذهبی هست که موسیقی در آن نقشی نداشته باشد؟ پس نمی‌شود کشش ذاتی انسان به لذت موسیقی را انکار کرد. حتی در دین صابیین که به‌گونه‌ای نظرات منفی به موسیقی دارد ولی در دوران متأخر در برخی مناسک‌شان از موسیقی استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما امروز در دوران مدرن موسیقی را یک بخش و یک چیز چسبیده به فرهنگ می‌دانیم اما در گذشته موسیقی جدای از زندگی نبود. موسیقی در عین حال که جهان‌شمول است متأثر از زمینه‌های فرهنگی است. جهان‌شمول و در عین حال محلی بودن موسیقی باعث می‌شود مسئله موسیقی و دین یک مسئله پیچیده باشد. در واقع ما با موسیقی می‌توانیم شکاف افکار احساساتمان را پر کنیم اینجاست که نقش موسیقی آشکار می‌شود. ضمن اینکه از موسیقی برای انتقال باورها خیلی استفاده می‌شود، دانش ما از واقعه عاشورا و کربلا همان چیزی است که آن با نشستن پای موسیقی و روضه‌ها به دست آورده‌ایم، این دانشی است که در آن شکی نمی‌کنیم. خیلی از ادیان سعی می‌کنند معیارهایی برای موسیقی صحیح و ناصحیح در نظر بگیرند. صاحبان ادیان گاهی موسیقی را نوای الهی و گاهی ندای شیطان خوانده‌اند، اما معیارهایی برای تمایز هم دارند چون کار ادیان تمایز قائل شدن است.

عربستانی افزود: از موسیقی برای اجرای مناسک و در ادیان استفاده می‌شود در عین حال ما نوعی از موسیقی هم داریم که متاثر از دین و معنویت ساخته می‌شود.

در ادامه نعیمایی ضمن مرور تاریخ تمدن و پیداش موسیقی گفت: اجازه بدهید درباره آسیب‌شناسی موسیقی صحبت نکنم، چون بحث مفصلی است. هر چیزی که ما به عنوان فرهنگ از آن یاد می‌کنیم در زندگی روزمره ظاهر می‌شود. باید ریشه همه فرهنگ‌های جهان را در اولین تمدن جست‌وجو کنیم. بنیان اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولین تمدن ایجاد شد. گذشتگان ساختار تمدن را کشف کردند و همین ساختار موسیقی را شکل داد.
سپس وجدانی با اشاره به لزوم ثبت جهانی برخی آلات موسیقی به نام ایران هم مطرح کرد: در موسیقی شهری دو ساز ثبت شده که یکی از آن‌ها کمانچه و دیگری دوتار بوده است که در خیلی از جاهای ایران نواخته می‌شود.

عربستانی هم با اشاره به استفاده از موسیقی در ایام محرم گفت: اصولا مناسک شیعی جزو مناسکی است که توسط مردم پیگیری شده است؛ به همین ترتیب موسیقی‌ای که در هیات‌ها اجرا می‌شود، متنوع است. مثلا حتی گاهی از موسیقی پاپ برای این مناسک استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این مناسک توسط مردم اجرا می‌شود در موسیقی هم ابتکار وجود دارد ما در این چند ساله تغییر نوحه‌ها و موسیقی‌های محرم را دیده‌ایم که برخی از آنها بسیار شورانگیز است.

نعیمایی هم گفت: موسیقی ما در گذشته دو ساختار مهم داشته که کارکرد ما را هم تعیین می‌کرده که یکی «راه» و دیگری «دستان» بوده است.‌ در موسیقی‌های مقامی ما عمدتا از ساختار «دستان» استفاده می‌شود. کارکردش در موسیقی مذهبی هم همین است. در تمام سینه‌زنی‌ها از «دستان» و در نوحه‌خوانی‌ها از «راه» استفاده می‌شود؛ یعنی چه موسیقی مذهبی چه موسیقی غیرمذهبی از همین دو موضوع پیروی می‌کنند. این را هم باید بگویم که خیلی از تصنیف‌هایی که در قاجار ساخته شده برگرفته از نوحه‌هاست.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=6946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.