به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نشر نیماژ که در این سالها به طور تخصصی، کتابهای آموزشی و متنهای نمایشی و نمایشنامه منتشر میکند، در تازهترین فعالیت خود در این حوزه، نمایشنامههای «رؤیاهای صادقانه سیمون ماشار» نوشته برتولت برشت و «دست نامرئی» نوشته سم شپرد در نشر نیماژ را چاپ کرده است.
«رؤیاهای صادقانه سیمون ماشار» نوشته برتولت برشت و با ترجمه حسن حاجتپور بهتازگی از زبان آلمانی ترجمه و منتشر شده است.
این نمایشنامه دارای عنوان خاصی است که در زبان فارسی نیاز به توضیح دارد و بهراستی انتخاب یک عنوان کوتاه و گیرا به زبان فارسی برای این اثر بسیار مشکل است. در این کتاب تلاش شده است که نزدیکترین عنوان بهمعنای آلمانی اسم نمایشنامه انتخاب شود.
در زبان آلمانی «Das Gesicht» بهمعنی چهره یا صورت انسان است و در حالت جمع «Die Gesichte» بهمعنی چهرهها یا صورتها؛ اما مراد و منظور برتولت برشت از این کلمه، یک معنی قدیمی و سنتی است، وقتی مترجم از «الیور» استاد زبان آلمانی و همچنین «گرد هازه» که سالها با کلمات زندگی کرده و مو را از ماست بیرون میکشد، جواب دقیق را جویا شده است، پاسخ این بوده: «Die Gesichte» یعنی کسی که میتواند حقیقت را ببیند؛ کسی که رؤیاهای صادقه دارد؛ کسی که خوابهای واقعی میبیند؛ کسی که میتواند آینده را ببیند.
برتولت برشت، نمایشنامهنویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی را یکی از برجستهترین نویسندگان و کارگردانان تئاتر روایی میدانند. تکنیک فاصلهگذاری او هنوز بهعنوان تکنیکی زنده در عالم نمایش و حتی سینما به کار گرفته میشود و آثار متعدد برشت روی صحنه تئاترهای سراسر جهان مکرر اجرا میشوند.
کتاب «رؤیاهای صادقانه سیمون ماشار» در 110 صفحه با قیمت 90هزارتومان در دسترس عموم علاقهمندان کتاب قرار گرفته است.
دیگر نمایشنامهای که در نشر نیماژ منتشر شده است، «دست نامرئی» نام دارد. این نمایشنامه را سم شپرد نوشته است و امیرعطا جولایی و رضا پارسایی آن را ترجمه کردهاند.
نمایشنامه «دست نامرئی»، از آشناترین ویژگیها و عناصر نوشتار سم شپرد بهره میبرد. از کهنالگوها تغذیه میکند و در عین حال به مسائل روز جامعه آمریکایی هم نیمنگاهی دارد. واقعگرایی معمول نویسنده مسیر پرشهای فکر و ضربت سوررئالیته را سد نکرده است. اما در نگاهی کلی، این یکی از نمایشنامههایی است که در پرتو آن، پروژه فکری نویسنده را میشود معنا کرد: «آدمهای معناباخته و تهخط، که به میانجی عشق ماشین و کنش و هیجان و آمیختگی شباروز با مظاهر جهان نو، گویا در جستوجوی دستاویزیاند برای گذران و بهبودی در کار نیست. این میان معنا در خود موقعیت است و دادههای متن. گفتوگوی دائمی با متنهای پیشین هم به سنت نویسنده لحاظ میشود و شپرد دمی از ارجاعات مألوف غافل نمیشود.»
«دست نامرئی» از بهترینها و برای ما فارسیزبانان، مهجورترین متن نمایشی درامنویس فقید آمریکایی است.
ساموئل شپرد راجرز چهارم (زاده ۵ نوامبر ۱۹۴۳ –درگذشته ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷) نمایشنامهنویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی بود.
شپرد در طول زندگی حرفهایاش بیش از ۴۰ نمایشنامه نوشت. سم شپرد برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ با نمایش «دهان کابوی» مورد توجه قرار گرفت.
از جمله فیلمهای او میتوان به «چیزهای درست، بلکتورن»، «حماقت برای عشق»، «باندیداس»، «ماگنولیاهای فولادی» و «پرونده پلیکان» اشاره کرد.
این نمایشنامه در 60 صفحه و قیمت 80 هزارتومان منتشر شده است.