سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

6
مروری بر تجربه زیسته یک فیلمنامه‌نویس/

هادی مقدم‌دوست در چهاردهمین جشنواره عمار

  • کد خبر : 31052
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
هادی مقدم‌دوست در چهاردهمین جشنواره عمار
در اولین روز از چهاردهمین جشنواره عمار 22 دی، کارگاه «تجربه زیسته یک فیلمنامه‌نویس» با موضوع «فیلمنامه‌نویس چگونه به جهان می‌نگرد؟» با حضور «هادی مقدم‌دوست» در سینما فلسطین برگزارشد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از عمارفیلم، در اولین روز از چهاردهمین جشنواره مردمی عمار 22 دی، کارگاه «تجربه زیسته یک فیلمنامه‌نویس» با موضوع «فیلمنامه‌نویس چگونه به جهان می‌نگرد؟» با حضور «هادی مقدم‌دوست» در سینما فلسطین برگزارشد.

هادی مقدم‌دوست در این کارگاه اشاره‌کرد: برای همه شما پیش‌آمده که قطعاً یک دستمایه برای نوشتن داشته‌باشید. اما اگر فکر می‌کنید که دستمایه‌ای برای فیلمنامه‌نویسی نداشته‌اید، شاید به این علت است که خیلی آن را دستمایه فرض‌نکرده و آن را نپسندید.

وی ادامه‌داد: همه دستمایه‌هایی که به آن می‌رسید در واقع می‌توانند یک شروع درجه یک برای نوشتن یک فیلمنامه درجه یک باشند و اتفاقاً می‌توانند یک دستمایه مقبولی باشند که شما را به عنوان فردی که شم نویسندگی دارد، درگیر خود کند؛ حتی همه دستمایه‌ها که به ذهن شما رسیده‌اند، می‌توانند مقبول‌باشند. دستمایه برای این مهم است که شما را درگیر کرده و در خود، یک امید‌بخشی دارد. یعنی اگر چیزی من را حتی برای لحظه‌ای درگیر کرده‌باشد، باارزش است. این سوالی است که ما به عنوان فیلمنامه‌نویس بعد از درگیرشدن می‌توانیم از خود بپرسیم. همچنین، پیش از دور انداختن یا کنارگذاشتن یک دستمایه، مرحله بررسی آن وجود دارد.

کارگردان فیلم «عطرآلود» خاطرنشان کرد: این یک کار شیرین در فیلمنامه‌نویسی و برقراری ارتباط و یا زیستن با دستمایه‌ها است. با همین موضوع، ما درباره «زیستن» صحبت می‌کنیم؛ زیستی که در آن زندگی‌کردیم یا داخل آن قرار‌داشتم یا عمری برای آن صرف‌کردیم. این شروع برقراری یک رابطه با چیزی است که ذهن مرا مشغول کرده‌است. درگیری مرا به هسته‌ای می‌رساند که اگر فکر می‌کردم مهم نیست، در این زیستن متوجه می‌شوم بلکه مهم است. این زیستن سبب می‌شود شما متوجه شوید باطنی که در این دستمایه وجود دارد، در چیست. اینکه یک نفر درگیر این شود که همین اتفاق  لحظه‌ای که در یک زمان بسیارکوتاه برای ما رخ می‌دهد و به آن توجه نمی‌کنیم، می‌تواند منجر به ساختن یک فیلمنامه گردد.

مقدم‌دوست پیرامون عناصر فیلمنامه گفت: فیلمنامه عناصری دارد. یکی از عناصر فیلمنامه این است که وقتی یک شخصیت در موقعیتی قرار گیرد، می‌تواند منبع و دستمایه فیلمنامه‌نویس شود. وقتی یک دستمایه ما را حتی برای لحظه‌ای درگیر می‌کند شما در یک موقعیتی قرارگرفتید. این کار همیشگی فیلمنامه‌نویس است که موقیت خود یا فردی دیگر یا هر پدیده‌ دیگری را پیدا کند.

وی افزود: همه افراد همواره در حال درگیرشدن با موضوعات و پدیده‌ها هستند؛ این همان موضوع «ایده‌یابی» است. لازم است این درگیری‌ها شناسایی شود؛ لازم است لحظه‌های درگیری شناسایی‌شود. باید به صورت بسیار دقیق، ظریف و به‌هنگام متوجه‌باشید که خود یا موضوعاتی که روبروی شما قرار دارند، درگیر چه واقعیت و موقعیت‌هایی هستند.

این فیلمنامه‌نویس خاطرنشان‌کرد: درباره پیدا کردن شخصیت‌ها باید بگویم که ما در جریان این کار، از افراد یا هر پدیده‌ای کنش‌ها و واکنش‌ها و رفتارها و عکس‌العمل‌هایی می‌بینیم که سبب می‌شود آن آدم‌ها و شخصیت‌ها و پدیده‌ها ما را درگیر خود کنند. اینجا می‌خواهیم موضوع پدیده‌ها را برای شناسایی در نظر بگیریم. موضوع لحظه درگیری بسیار مهم است اما لحظه‌های درگیری ما باید شناسایی‌شوند. اگر اهل مشاهده و جستجو باشیم، چیزهایی که در لحظه ما را درگیر می‌کند و اهمیت شناسایی کردن دارد، زیاد است که باید سعی کنیم که آنها را بنویسیم. این نوعی زیست فیلمنامه‌نویس است. فیلمنامه‌نویسی که همواره در حال روشنگری، جستجو و دیدن است.

مقدم‌دوست: یکی از موضوعات مهم جهت فیلمنامه‌نویسی، امر «تحقیق» است. وقتی شما تحقیق درباره چیزی را شروع می‌کنید، در واقع رابطه با آن دستمایه را شروع کرده‌اید. این یعنی داشتن رابطه با یک موضوع که می‌تواند حضور عینی یا تحقیقی باشد‌. وقتی درباره چیزی شروع به فکر کردید، در واقع موضوع تحقیق شما شکل‌گرفته است. در حالت تحقیق شما می‌توانید موضوع و دستمایه خود را پرورش‌دهید.

نویسنده  فیلم «شعله‌ور» در پایان پیرامون موقعیت گفت:  فیلم‌ها را ببینید و موقعیت آن فیلم را پیداکنید؛  اینکه شخصیت در چه موقعیتی قراردارد و اسم آن موقعیت چیست. سپس بررسی‌کنید که سواد و دانش آن فیلم و داستان درباره آن شخصیت و موقعیت تا چه میزان است. تحقیقِ مفهومی یکی از کارهایی است که فیلمنامه‌نویس باید انجام‌دهد. اگر این کار را نکند، ممکن است با کسب شهرت از تحقیق دورتر شده و حتی گاهی ممکن است پیدا کردن ایده و دستمایه برای او سخت‌ترشود. به این دلیل با هر پدیده‌ای ساده برخورد نکنید و از کنار هر موضوعی ساده نگذرید.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.