سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

7
در نشست کاوش سپهر سینما مطرح شد؛

هوش مصنوعی می‌تواند به سینمای ایران کمک کند

  • کد خبر : 26169
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
هوش مصنوعی می‌تواند به سینمای ایران کمک کند
اولین نشست از مجموعه سلسله‌های پژوهشی با عنوان کاوش سپهر سینما با موضوع هوش مصنوعی در سینما در محل موزه سینما برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری ، این نشست که به همت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با حضور تعدادی از کارشناسان ، صاحب‌نظران و متخصصان حوزه سینما برگزار شد، سعید اسدی با اشاره به نقش پیشرفت‌های تکنولوژی در تحول سینما در ادوار مختلف گفت: سینما پدیده‌ای مدرن است و در طول تاریخ ، این صنعت با پدیده‌های مدرن دیگری مواجه شده و توانسته از آنها استفاده کند یا آنکه در مقابل آن بایستد. واضح است که گاهی آمدن امکانات جدید که اتفاقا حاصل مدرنیته و حاصل دستاوردهای تکنولوژی جهانی است ، وقتی وارد سینما شدند عکس العمل های متفاوتی داشتند . مثلا وقتی صدا وارد سینما شد عکس العمل های اولیه شکل گرفت . ولی بعدها همین صدا شرایط و قابلیت‌های ویژه‌ای را برای سینما پدید آورد که همه ما از نتیجه آن اطلاع داریم. گذر از سینمای صامت به سینمای ناطق، گذر از سینمای سیاه و سفید به سینمای رنگی و همینطور پدیده‌هایی همانند تلویزیون و بقیه چیزها وقتی به عرصه آمدند ، سینما نسبت به آنها عکس‌العمل متفاوتی داشته است.

وی در ادامه با اشاره انفجار تکنولوژی در دوره فعلی گفت: در عصری هستیم که دیگر نمی شود گفت هر «روز» یک پدیده یا «امکان» تازه اختراع می شود ، بلکه هرروز شاهد ظهور چند پدیده و اختراع تازه هستیم و این پدیده ها هر روز با هر بخش از زندگی ما نسبت پیدا می کنند .

اسدی با توضیح اینکه سینما هم با اختراع پدیده های نوظهور مواجه است ، افزود: هنر سینما به ویژه در حوزه تولید و توزیع با این مساله روبروست و هرروز اتفاقات تازه ای در این حوزه می افتد که برخی از عکس العمل هایی که به این پدیده و این امکان جدید در سینما ظاهر شده اند ، دو گانه است . یعنی عده ای از ان استقبال می کنند وعده ای هم نسبت به ان معترض هستند.

امیر رضا معتمدی هم با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی گفت: وقتی درباره هوش مصنوعی در حوزه سینما صحبت می‌کنیم ابتدا باید درک درستی از موضوع هوش مصنوعی داشته باشیم . اطلاع دارید که همه سیستم‌های دیجیتالی اول وارد مرحله اتوماسیون شدند، که به عنوان ابزاری که کارها را برای انسان ساده می‌کند ، کاربرد داشته‌اند. این سیستم، ماشین لرنینگ هستند. در این جا، سیستم یادگیری ماشینی بود که در تعامل با انسان از رفتارانسان چیزهایی را یاد می گرفت . اما داستان هوش مصنوعی متفاوت است . در این جا با پدیده‌ای روبرو هستیم که به آن دیپ لرنینگ می‌گویند. دیپ لرنینگ نسبت به ماشین لرنینگ داده‌های خیلی بیشتری از ما می‌خواهد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این سیستم نیاز بسیار کمتری به کمک انسان دارد. این یعنی اینکه این ماشین «خودش برای خودش» تصمیم می‌گیرد.

معتمدی درباره زمان ورود این پدیده به جامعه نیز گفت: باید بگویم از عمر این پدیده 23 سال می‌گذرد ، زمانی که زبان برنامه‌نویسی آلگوریتمی با زبان عصبی پا به عرصه برنامه‌نویسی گذاشت، شرکت‌های غول برنامه‌نویسی بر روی آن شروع به کار کردند . اگر الان به این پدیده برخورد کرده‌ایم به خاطر این است که این سیستم ​را از دوره « کار آموزی» به دوره « کاروزی» ارتقا داده‌اند.

وی درباره ماهیت هوش مصنوعی نیز گفت: هوش مصنوعی نیاز خیلی کمی به دخالت انسان دارد. پس این پدیده خودش کارها را انجام می‌دهد. ما می توانیم تخیل کنیم این سیستم در آینده چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و انسان‌ها با تعامل با هوش مصنوعی چه اتفاقی برایشان می‌افتد. برخی از افراد سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه زیر ساخت‌های سخت افزاری ، نرم افزاری و همین هوش مصنوعی انجام داده اند. انها به دنبال کاهش نیاز سیستماتیک خودشان به نیروی انسانی هستند. کاهش خطاهای موجود ، کاهش هزینه های موجود از جمله اهداف انها هستند. افراد دیگری که نیروهای متخصص هستند هوش مصنوعی را تهدیدی برای خودشان می دانند. چون هوش مصنوعی به سرعت جایگزین نیروهای کار عادی خواهد شد. یعنی هرکاری که رویه روتین و تکراری دارد خطر هوش مصنوعی ان را تهدید می‌کند.

فرید ناظر فصیحی هم در این نشست با اشاره تاثیر هوش مصنوعی بر سینمای ما گفت: آن چیزی که تاثیرگذاری بیشتر هوش مصنوعی در صنعت تصویر ایران و جهان خواهد داشت امکاناتی است که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند برای اینکه تصاویر جدید و بدیع خلق کنیم با هزینه‌های کمتر. به هر حال هزینه‌های تولید بسیار زیاد است و گه گاه شرایط تولید غیرممکن است به عنوان مثال اگر درباره ایده‌هایی صحبت کنیم که در جغرافیا​و در شرایطی که گروه و تیم تولید بخواهد در محل حضور داشته باشند و کار فیلمبرداری انجام دهند. انجام آن کار شاید خیلی هزینه‌بر باشد. و با سختی‌ها و مشکلات فراوان همراه باشد. بزرگترین تاثیر هوش مصنوعی در زمینه ویژوال پروداکشن است و بخشی است که استودیوهای مجازی و ال وی وال‌های بزرگ تاثیر زیادی روی صنعت تصویر می‌گذارند. راهکار این است که ما هم به آن سمت حرکت کنیم . یعنی اگر که قرار باشد به چشم مخاطره ​وتهدید به آن نگاه کنیم چون قرار است نیروی کار معمولی را بخواهد حذف کند ، ​و بخواهیم جلوی آن را بگیریم همانند جریان آبی است که همه ما را در بر خواهد گرفت. بهتر است که بتوانیم به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم بهتر است در تولیداتی که داریم از هوش مصنوعی در جای درستش استفاده کنیم.

وی با توضیح اینکه به عنوان استودیویی که در حوزه جلوه‌های بصری فعال است در تمام این سالها برای کمک به رشد صنعت تصویر، سعی کردیم قدم رو به جلویی داشته باشیم، افزود: تقریبا یک سال است که از مرحله کانسپت تا طراحی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم . در استودیوی ما که بالغ بر 35 تا 40 نفر نیروی متخصص مشغول فعالیت هستند ما هنوز به موضوع تعدیل نیرو نرسیده‌ایم برای اینکه معتقدم با هوش مصنوعی کار کردن یک پوزیشن جدید ایجاد می‌شود به نام آرتیست‌هایی که می‌توانند به طور تخصصی از هوش مصنوعی برای ارتقای سطح کیفی تصاویر استفاده کنند و این یک فرصت است.

مسعود سفلایی هم درباره تهدیدها و فرصت های هوش مصنوعی در حوزه سینما گفت: در حوزه هوش مصنوعی ما در یک دوره گذار به سر می بریم که شاید رنگ ولعاب آن نسبت به خیلی از دوره‌های دیگر متفاوت است. ترس از هوش مصنوعی به نوعی از همان ابتدای تاریخ سینما هم وجود داشته است . یعنی ما در فیلم متروپلیس به نوعی ترس از هوش مصنوعی را به خوبی می‌بینیم . ترس از اینکه هوش می‌تواند همه جوانب زندگی ما را دربرگیرد را هم داشتیم . در فیلم اودیسه فضایی 2001 هم این ترس را به شکل بدتری شاهد هستیم در فیلم « ای آی» ساخته استیون اسپیلبرگ هم به نوعی وارد فاز دیگری در این حوزه می شویم به این معنی که اگر هوش مصنوعی فراگیر شود احساسات بشر هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مجید شیخ انصاری هم درباره پدیده هوش مصنوعی و اثرات آن بر زندگی گفت: سیستمی که به کمک هوش مصنوعی فعالیت انجام می‌دهد درک شخصی از دنیا دارد ان هم بدون حضور ما. سیستم از ما یاد گرفته است . مثل بچه‌ای که از پدر و مادرش چیز یاد می‌گیرد و به تدریج با اموخته‌هایش بزرگ می شود. نگرانی‌هایی که به خاطر هوش مصنوعی وجود دارد به این خاطر است که هوش مصنوعی به دلیل مهارت‌هایی که دارد، امکاناتی که دارد، قابلیت انجام محاسبات بسیار سریع پیشنهاداتش بر انسان غلبه کرده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.