سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

7
ساعد نیک ذات در کارگاه کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلم‌برداری:

وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید

  • کد خبر : 16562
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید
ساعد نیک ذات در کارگاه کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلمبرداری در دوربین‌های دیجیتال خطاب به هنرجویان بیان کرد: وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید اما با شناخت آن اثر باکیفیت تری ارائه خواهید داد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ساعد نیک‌ذات عکاس و فیلم‌برداری باسابقه سینما در کارگاه «کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلم‌برداری در دوربین‌های دیجیتال» در شصت ‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس که عصر امروز پنجشنبه ۷ اردیبهشت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، بیان کرد: در دوربین‌های دیجیتال، نگاتیوی وجود ندارد و دریافت نور توسط انرژی و باتری سیگنال‌هایی را به سنسور می‌فرستد که مجموعه‌ای از پیکسل‌ها کادر را ایجاد می‌کنند. «پیکسل» نیز مخفف «پیکچر المنت» و «عناصر تصویر» است. هر پیکسل در تصویر به مثابه گره‌های نقش در یک قالی است.

وی با ارائه عکسی آنالوگ که به دیجیتال تبدیل کرده است، بر بافت پیکسلی آن تمرکز کرده و تفاوت پیکسل‌ها در این دو را تصریح کرد.

کارگردان پیش‌کسوت سینمای کوتاه توضیح داد: در دوربین‌های دیجیتال به هر واحد پیکسل گفته می‌شود که شکلش مشخص است اما در دوربین‌های آنالوگ این شکل‌ها متفاوت هستند. ماهیت تصویر، دمای رنگی، داینامیک رنج و دو نوع سنسور CCD و cmos داریم که ظرفیت دومی بیشتر از اولی است و غالب دوربین‌های سینمایی بر این مبنا کار می‌کنند.

وی با تعریف «بیت» عنوان کرد: عمق رنگ را در دوربین‌های دیجیتال با بیت مقایسه می‌‌کنند که حالت مطلوبش «فاین گرین» نام داشت. عمق بیت کیفیت تصویر را به ما نشان می‌دهد.

این مدیر فیلم‌برداری با اشاره به تفاوت عکس‌هایی با بیت‌های مختلف گفت: هرچه بیت دوربین بالاتر باشد، کیفیت عکس بیشتر می‌شود. در حال حاضر دوربین‌های حرفه‌ای بالای ۱۰ بیت هستند و فاصله هر بیت با بیت بالاتر به لحاظ کیفی بسیار است. کیفیت کار برای پرده سینما باید بسیار بالا باشد وقتی پرده سینما ۲۰ متری داریم باید از دوربین‌هایی با بیت بالاتر استفاده کنیم.

نیک ذات درباره تفاوت دیگری مربوط به دوربین‌های دیجیتال گفت: یک تفاوت دیگر در اکسپوز است. در مثلث نوردهی سه شاخص ISO، سرعت و دیافراگم باید با یکدیگر هماهنگ شوند. ترکیب این سه اکسپوز نام دارد نه سرعت شاتر.

این مدرس عکاسی عنوان کرد: تصاویری که سیگنال کمتری دریافت می‌کنند دچار نویز می‌شوند. نویز نقطه‌های پراکنده و نامنظمی که هر بار به یک شکل درمی‌آیند و در دوربین‌های دیجیتال ایزو با دریافت سیگنال بیشتر یا کمتر تغییر می‌کند و این تفاوت دوربین‌های دیجیتال با آنالوگ است.

نیک ذات خطاب به هنرجویان گفت: وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید اما با شناخت آن اثر بهتری ارائه خواهید داد.

وی ادامه داد: وقتی مانتیور دارید و تصویر را در مونیتور می‌بینید باید در نظر داشته باشید که آن عین واقعیت امر نیست. بنابراین نور را هرگز نباید با مانیتور تنظیم کرد. من پشت دوربین همیشه می‌ایستم تا حواسم شش دانگ به ویزور و مانیتور باشد.

نیک‌ذات در ادامه کارکردهای نورسنج و انواع نورسنجی در عکاسی و فیلمبرداری را توضیح داد و گفت: نورسنج برای نورپردازی معتدل عملکرد خوبی دارد اما نورسنجی نقطه‌ای این امکان را بهتر فراهم می‌کند. نورسنج یک شاخص است اما عامل اصلی تصمیم گیرنده نیست. کارکرد نورسنج در یک روز برفی انعکاس سفید را تشخیص نمی دهد و بر مبنای خاکستری ۱۸ درصد عمل می‌کند. در جایی که نور کم هست، دیافراگم را باز می کند و برعکس در جایی که نور زیاد است دیافراگم را می‌بندد تا به نور خاکستری در نهایت برسد.

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس فردا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=16562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.