سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

7
ساعد نیک ذات در کارگاه کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلم‌برداری:

وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید

  • کد خبر : 16562
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید
ساعد نیک ذات در کارگاه کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلمبرداری در دوربین‌های دیجیتال خطاب به هنرجویان بیان کرد: وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید اما با شناخت آن اثر باکیفیت تری ارائه خواهید داد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ساعد نیک‌ذات عکاس و فیلم‌برداری باسابقه سینما در کارگاه «کارکردهای دوگانه عکاسی و فیلم‌برداری در دوربین‌های دیجیتال» در شصت ‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس که عصر امروز پنجشنبه ۷ اردیبهشت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، بیان کرد: در دوربین‌های دیجیتال، نگاتیوی وجود ندارد و دریافت نور توسط انرژی و باتری سیگنال‌هایی را به سنسور می‌فرستد که مجموعه‌ای از پیکسل‌ها کادر را ایجاد می‌کنند. «پیکسل» نیز مخفف «پیکچر المنت» و «عناصر تصویر» است. هر پیکسل در تصویر به مثابه گره‌های نقش در یک قالی است.

وی با ارائه عکسی آنالوگ که به دیجیتال تبدیل کرده است، بر بافت پیکسلی آن تمرکز کرده و تفاوت پیکسل‌ها در این دو را تصریح کرد.

کارگردان پیش‌کسوت سینمای کوتاه توضیح داد: در دوربین‌های دیجیتال به هر واحد پیکسل گفته می‌شود که شکلش مشخص است اما در دوربین‌های آنالوگ این شکل‌ها متفاوت هستند. ماهیت تصویر، دمای رنگی، داینامیک رنج و دو نوع سنسور CCD و cmos داریم که ظرفیت دومی بیشتر از اولی است و غالب دوربین‌های سینمایی بر این مبنا کار می‌کنند.

وی با تعریف «بیت» عنوان کرد: عمق رنگ را در دوربین‌های دیجیتال با بیت مقایسه می‌‌کنند که حالت مطلوبش «فاین گرین» نام داشت. عمق بیت کیفیت تصویر را به ما نشان می‌دهد.

این مدیر فیلم‌برداری با اشاره به تفاوت عکس‌هایی با بیت‌های مختلف گفت: هرچه بیت دوربین بالاتر باشد، کیفیت عکس بیشتر می‌شود. در حال حاضر دوربین‌های حرفه‌ای بالای ۱۰ بیت هستند و فاصله هر بیت با بیت بالاتر به لحاظ کیفی بسیار است. کیفیت کار برای پرده سینما باید بسیار بالا باشد وقتی پرده سینما ۲۰ متری داریم باید از دوربین‌هایی با بیت بالاتر استفاده کنیم.

نیک ذات درباره تفاوت دیگری مربوط به دوربین‌های دیجیتال گفت: یک تفاوت دیگر در اکسپوز است. در مثلث نوردهی سه شاخص ISO، سرعت و دیافراگم باید با یکدیگر هماهنگ شوند. ترکیب این سه اکسپوز نام دارد نه سرعت شاتر.

این مدرس عکاسی عنوان کرد: تصاویری که سیگنال کمتری دریافت می‌کنند دچار نویز می‌شوند. نویز نقطه‌های پراکنده و نامنظمی که هر بار به یک شکل درمی‌آیند و در دوربین‌های دیجیتال ایزو با دریافت سیگنال بیشتر یا کمتر تغییر می‌کند و این تفاوت دوربین‌های دیجیتال با آنالوگ است.

نیک ذات خطاب به هنرجویان گفت: وقتی دوربین عکاسی را نشناسید با تردید کار می‌کنید اما با شناخت آن اثر بهتری ارائه خواهید داد.

وی ادامه داد: وقتی مانتیور دارید و تصویر را در مونیتور می‌بینید باید در نظر داشته باشید که آن عین واقعیت امر نیست. بنابراین نور را هرگز نباید با مانیتور تنظیم کرد. من پشت دوربین همیشه می‌ایستم تا حواسم شش دانگ به ویزور و مانیتور باشد.

نیک‌ذات در ادامه کارکردهای نورسنج و انواع نورسنجی در عکاسی و فیلمبرداری را توضیح داد و گفت: نورسنج برای نورپردازی معتدل عملکرد خوبی دارد اما نورسنجی نقطه‌ای این امکان را بهتر فراهم می‌کند. نورسنج یک شاخص است اما عامل اصلی تصمیم گیرنده نیست. کارکرد نورسنج در یک روز برفی انعکاس سفید را تشخیص نمی دهد و بر مبنای خاکستری ۱۸ درصد عمل می‌کند. در جایی که نور کم هست، دیافراگم را باز می کند و برعکس در جایی که نور زیاد است دیافراگم را می‌بندد تا به نور خاکستری در نهایت برسد.

شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس فردا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=16562

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.