سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 17 October - 2024
کل 8359 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

14
کوتاه درباره «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی؛

پژواک بهره کشی در دل دنیای سیاه

  • کد خبر : 3383
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
پژواک بهره کشی در دل دنیای سیاه
پایبندی به ضرباهنگ زندگی – بهرامی با پرهیز از اغراق در طول فیلم، به همان گونه که در صحنه اعلام تعطیلی کوره پزخانه مورد اشاره قرار گرفت، می کوشد هر دم، به لحاظ دیداری، در جزییات زندگی درنگ و کوچک ترین واکنش های شخصیت ها را بدل به بزرگ ترین اتفاقات فیلم کند.

سینمایی نیوز-  کامیار محسنین منتقد در یادداشتی به فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی پرداخته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از  سایت هنروتجربه، در متن یادداشت وی که در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده آمده است:

«نخستین ساخته بلند سینمایی احمد بهرامی، «دشت خاموش»، قابلیت آن را دارد که به سرعت، به اثری شعارزده و تمثیلی تبدیل شود؛ به اثری که در دل دشتی سترون، در جایی که رییس (فرخ نعمتی)، در مکانی حقارت زده، در جایگاهی سلطانی نشسته و با نطق هایی منت گذار و تکراری در جمع و وعده هایی بچگانه و تو خالی در خلوت، از هر کسی که می خواهد، به هر نحوی که می خواهد، بهره می کشد و شیره جان دیگران را می مکد. او که خود را مالک جان و مال هر آن که در ملک او زیست می کند، می شمارد، هر آن که را که با ادعایی نزد او می آید، به بهانه رفع دردی که دارد، به واسطه آشنایی با شخصی متنفذ در خارج از این ملک کوچک می فریبد. تصاویر استیلیزه سیاه و سفید، با تکیه بر برجی استوار بر فراز ملک که نمودی نخ نما برای همان اقتدار مردانه است، بر مخاطرات کارگردان می افزاید.

اما عواملی هست که «دشت خاموش» را از ورطه تقلیدی مبتذل از فیلم های تاریخ گذشته و استثمارزده رهایی می بخشد و به آن ژرفنایی می دهد که بیشتر در دل تصاویر قابل مکاشفه است. برخی از این عوامل، در این مقال بررسی می شود.

خرق عادت دیداری از همان لحظه نخست، در زمانی که لطف الله (علی باقری) دمی در خارج از هر حجره باز می ایستد و پیام رییس را به ایشان ابلاغ می کند، روشی که کارگردان برگزیده است به روشنی مشخص می شود. خلق عادتی دیداری در موقعیت هایی مشابه و خرق آن، به قسمی که با تغییر زاویه دید یا ضرباهنگ، مفهومی نو، در موقعیتی که پیش می آید، تشدید شود. این آشنایی زدایی، در آغاز فیلم، با درنگ در بیرون حجره سرور (مهدیه نساج)، به لطافت، نشان می دهد که در دیده لطف الله، آن زن با تمام دیگران تفاوت دارد و آنچنان که راوی در داستان فراموش نشدنی هاینریش بل، «آدم ها روی پل» می گوید: «با وجود این، باید عرض کنم که آمارشان ابدا درست نیست… زمانی که معشوقه کوچک من از روی پل عبور می کند، من در تمام این مدت هیچ یک از افرادی را که عبور می کنند به آنها گزارش نمی دهم. این دو دقیقه به من تعلق دارد، تنها به من.» این خرق عادت، در زمانی که رییس خبر تعطیلی کوره پزخانه را می دهد، به نحوی دیگر کارگر می افتد و بار و فشاری را که این کلمات بر جمع وارد می کند، با هوشمندی، به تماشاگر نشان نمی دهد و به همین واسطه، از هر واکنش اغراق آمیز بازیگر پرهیز می کند. در فیلمی که در قریب به اتفاق اوقات، از نقطه دید دانای کل تصویر می شود، تغییر به نقطه دید رییس، در زمانی که از پنجره ای در فراز، به سرور و پسرش می نگرد، باز همان پیام داستان بل را، با ظرافت، به ذهن متبادر می کند، تمهیدی که از بخت بد، آنچنان که باید و شاید، هرچند در دفعاتی محدود، در «دشت خاموش» به کار بسته نمی شود.

پایبندی به ضرباهنگ زندگی – بهرامی با پرهیز از اغراق در طول فیلم، به همان گونه که در صحنه اعلام تعطیلی کوره پزخانه مورد اشاره قرار گرفت، می کوشد هر دم، به لحاظ دیداری، در جزییات زندگی درنگ و کوچک ترین واکنش های شخصیت ها را بدل به بزرگ ترین اتفاقات فیلم کند. او، در این راه، از قاعده های مرسوم در فیلم های برگرفته از رمان های نوی فرانسوی عمل نمی کند، بل به آن سان که اندی وارهول می گوید، فیلم را به سمت و سویی هدایت می کند که بیننده تماشا نکند، بلکه مشاهده کند. از این جهت، «دشت خاموش» به مشاهده ای در باب سکوت، خاموشی، انفعال و استیصال بدل می شود – مشاهده ای که بیننده را وا می دارد همراه شخصیت های فیلم، این تلخکامی ها را تجربه کند تا به پایانی جانکاه و تکان دهنده رهنمون شود. در حرکت به این سمت و سو، بازیگران -البته جز رییس، آن هم به واسطه نقش نمادینی که دارد- باید چون مدل هایی انسانی جای خود را در ترکیب بندی ها بیابند و بدون هرگونه جلوه گری، حسی را که دارند، بدون برونگرایی، به مخاطب منتقل کنند. همین رویکرد و صد البته، حضور موثر بازیگران است که سبب می شود فیلم بهرامی به ضرباهنگ زندگی نزدیک شود.

دوری از کهن الگوهای اندیشه مانوی -در «دشت خاموش»، رییس در مقام یک شرآفرین تصویر نمی شود که گویی خود هم در تقابل با ساز و کار حاکم بر ملک خویش و ارتباط آن با دنیای بیرونی، مستاصل و درمانده مانده است. پس به رغم وجود شخصیت زنی که مرکز درگیری است، حضور دیگرانی که برای نفع خود به نمامی و مردم فروشی اهتمام می ورزند و از همه مهم تر، مکانی که خالی از نشانه های مدنی است، به سمت الگوهای مرسوم وسترن نمی رود. در غیاب نبرد خیر و شر، بیننده بیشتر احساس می کند با نمونه ای جدید از آثاری از آنتونی مان روبه رو شده است که پایه گذار نئووسترن هایی مقید به تصویر ضرباهنگ زندگی بودند. این مختصات، فیلم را از تصاویر معمول و نمادین از جامعه ای جمع باور -مانند تصویر از یاد نرفتنی در رمان «۱۹۸۴» جورج اورول و اقتباس سینمایی آن- نیز دور می کند و عصیان را به کنشی بی معنا مبدل می سازد. به همین دلیل، دنیایی شکل می گیرد که در آن، هیچ تصوری از فرد وجود ندارد و حتی اگر همه، سرگشته، از آن کوچ کنند، یکی هست که به واسطه آنکه دلبند را نیز جزو ملک رییس می بیند، به فردیت ایمان نیاورد و خود را در کنجی، در گوشه ای از آن دشت سترون جمع باوری، مدفون کند. به این ترتیب، «دشت خاموش» به ساز و کاری می تازد که استثمارگری را ناگزیر می سازد و فردباوری را قربانی جمع باوری می کند، نه به آن استثمارگر حقیر که ممکن است، هر آن، خود قمار زندگی را ببازد -نقطه قوتی که از پیش فرض وجود دنیایی خارج از این ملک، از همان لحظات آغازین، سرچشمه می گیرد و شکلی ملموس می پذیرد.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3383
  • نویسنده : کامیار محسنین
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 330 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.