سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

1
در بیست و ششمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد: جنبش‌های اجتماعی و سیاسی روی سینما تاثیرگذار است/

چرا نمود اتفاق‌های سال گذشته در فیلم‌های سینمای ایران دیده نمی‌شود؟

  • کد خبر : 23310
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
چرا نمود اتفاق‌های سال گذشته در فیلم‌های سینمای ایران دیده نمی‌شود؟
بیست و ششمین برنامه «مستندات یکشنبه» که زیرمجموعه سینماتک خانه‌ هنرمندان ایران به پخش فیلم‌های مستند می‌پردازد، روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ۱۴۰۲، به نمایش فیلم مستند «دی پالما» ساخته نواه بومباک و جیک پالتروف محصول سال ۲۰۱۵ اختصاص داشت. پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی آن با حضور مهدی تیموری (منتقد سینما و سردبیر نشریه فیلمکاو) برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مهدی تیموری در ابتدای این نشست گفت: مستند را دیدیم و از جهات مختلف می‌توانیم درباره اثر و کارگردان‌های آن صحبت کنیم. فکر می‌کنم تا حد زیادی خود آقای دی‌پالما در مورد فیلم‌هایش صحبت‌های کلی را مطرح کرده است و چه بهتر که ما بتوانیم به دهه شصت برگردیم. زیرا اصلا امکان پذیر نیست از دهه فوق العاده ۷۰ در سینما و فرهنگ عامه آمریکا صحبت کنیم و به دهه ۶۰ و تاثیراتی که از فرانسه و جنبش‌های سیاسی اجتماعی دیگری که از خود آمریکا تا دهه ۷۰ ادامه داشته و دوام پیدا کرده گریزی نزنیم.

او ادامه داد: این موضوع خیلی واضح است که آن حجم از قواعد، فشار و سانسوری که در فیلمنامه‌ها و اشکال دیگر وجود داشته تا دست و پای فیلمسازها را ببندد و خلاقیت فیلمنامه‌نویس‌ها را محدود کند، تا سال‌های ۱۹۶۷، ۱۹۶۸ در سینمای آمریکا گسترده بوده است. در مطالعات سینمایی اینطور آمده که این شرایط تا ساخته شدن فیلم «آبی» اثر اندی وارهول ادامه پیدا می‌کند اما معتقدم پیش از این نیز فیلم مهمتری وجود دارد که به قواعد دست و پا گیر پشت پا می‌زند. فیلم تریپ اثر راجر کورمن فیلم مورد نظر من است که نقش خیلی مهم و تاثیرگذاری در شکل‌گیری همین حلقه پنج-شش نفره‌ای دارد که در مستند نیز به آن اشاره می‌شود. یعنی مارتین اسکورسیزی، فرانسیس فورد کاپولا، استیون اسپیلبرگ و خیلی‌های دیگر.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه جنبش‌های اجتماعی و تشکل‌ها می‌توانند بر فرهنگ و هنر به خصوص سینما تاثیر بسیاری داشته باشند، بیان کرد: با فرض چنین تاثیری اگر این شرایط را با وضعیت خودمان در ایران مقایسه کنیم، سوالی که پیش می‌آید این است که چرا با وجود حجم بالای جنبش‌ها و تحولات سیاسی، اجتماعی که در کشور ما به وجود آمده، کوچکترین نمودی از آنها در سینما دیده نمی‌شود؟ در واقع فیلم‌ها بالای ۹۰ درصد وامدار چنین وقایعی نیستند.

تیموری همچنین در بخش دیگری از این برنامه با تایید صحبت یکی از حاضرین که سانسور را عامل این اتفاق می‌داند، گفت: سانسور یکی از مسائلی است که در جامعه آمریکا هم بوده است. البته به این شدتی که ما آن را تجربه می‌کنیم نبوده است. اما سوال این است که آیا شدت سانسور به حدی است که واقعا نمی‌توان اثری را ساخت و جریان‌سازی کرد؟ معتقدم سینمای ایران در نقطه‌ای ایستاده که کاملا قابلیت این را دارد که پوست‌اندازی تازه‌ای کند و فیلمسازهای تازه و فیلم‌های صریح‌الهجه‌ای را تولید کند اما اینکه چرا نمی‌شود، به قول شما یکی از دلایل پررنگ آن سانسور است اما یک دلیل دیگر آن نیز اخت گرفتن فیلمسازان ما با سانسور است که ترجیح می‌دهند آرام بروند تا گربه شاخشان نزند.

او افزود: دی پالما در اواخر مستند به نکته جالبی اشاره می‌کند که عمر طلایی فیلمسازی است. در واقع در بازه زمانی ۳۰، ۴۰ و ۵۰ آثاری که توسط هنرمندان ساخته می‌شود، آثار باکیفیت‌تری هستند.

این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: سینمای دی‌پالما از یک منظر سینمای خیلی خاصی است. به این خاطر که در بین آن حلقه و تیم، چهار-پنج نفر که در دهه ۷۰ به آنها یاغی‌های هالیوود گفته می‌شد، قدرنادیده‌ترین است. چون اکثر آثارش در زمان اکران از سوی منتقدان، مخاطبان نادیده گرفته شده است. او شانس بقیه را نداشت و بیشتر متهم به این می‌شد که از هیچکاک کپی می‌کند. در حالی که خودش در ابتدا گفته بود وامدار سینمای هیچکاک است.

تیموری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: دوره طلایی فیلمسازی آقای دی‌پالما نسبت به چند نفر دیگر گذشته است. اما به هر ترتیب کیفیت آثار آخرش به اندازه آثار ابتدایی او نیست. به همین دلیل اینطور به نظر می‌رسد که بیش از حد شهودی بودن دی‌پالما کار دست او داده و سبب شده دیگر نتواند فیلم‌های خوبش در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ را تکرار کند. کارکرد رنگ به خصوص رنگ قرمز در فیلم‌های او و برداشت‌های بلندی که در آثارش دارد از ویژگی‌های فیلم‌های اوست. وقتی آثار او را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که حرف‌هایی که گفته می‌شود در آن دوران سینمای آمریکا خوب نبوده و هرچه بوده در اروپا بوده درست نیست.

او همچنین درباره اینکه این مستند چه بخشی از زندگی دی‌پالما را پوشش نداده است، گفت: این مستند کلا در یک روز ضبط شده است. در واقع یک مصاحبه دو ساعت و نیم با خود دی‌پالما در سال ۲۰۱۰ بوده است که سال ۲۰۱۵ نمایش داده می‌شود. به همین دلیل یکی از آثار او را پوشش نداده است.

این منتقد در ادامه بیان کرد: فیلم به شکل فیلم مقاله به نمایش گذاشته شده است. نکته‌ای که او را متمایز می‌کند این است که فقط خود دی‌پالما را داریم که درباره کارنامه خود صحبت می‌کند. این جنبه کنایی هم دارد که خودش آمده تا از حملاتی که در گذشته نسبت به آثارش مطرح می‌شد، دفاع کند. با این همه او با وجود تاثیر بسیاری که روی سینما گذاشته انسان فروتنی بوده است.

او در پایان گفت: چیزی که باعث می‌شود کارنامه دی پالما برایمان جالب باشد، این تلفیق هنرمندانه او از سینمای بهره‌کشی و سینمایی است که رگه‌های سایکولوژی داشته باشد و بتواند صنعت سینما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همین موضوع سبب شده تا او کارنامه پر و پیمانی داشته باشد و آثارش دیده شود.

 

در ادامه جلسه به حاضرین واگذار شد تا پرسش‌، نقد و نظر خود را مطرح کنند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.