سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 10 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

15
چهل سال جشنواره؛ ژانر به ژانر

7 | ژانر کمدی؛ زیستن زیرسایه خنده

  • کد خبر : 2953
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
7 | ژانر کمدی؛ زیستن زیرسایه خنده
از دیرباز خندیدن و گرفتار شدن در تله کمدی، سبکی شاخص در سینما به شمار می‌رفته است. سینمای ایران نیز بارها با بهره‌برداری از ظرفیت‌های مضامین مختلف خانوادگی، جنگی و ... به این ژانر نقب زده است که چند نمونه از این آثار را می‌توان به عنوان آثار موفق شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر برشمرد.

سینمایی نیوز- مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.

بنابراین ژانر با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در این پرونده به ژانر «کمدی» و فیلم‌های آن در جشنواره فجر می‌پردازیم.
از دیرباز خندیدن و گرفتار شدن در تله کمدی، سبکی شاخص در سینما به شمار می‌رفته است. سینمای ایران نیز بارها با بهره‌برداری از ظرفیت‌های مضامین مختلف خانوادگی، جنگی و … به این ژانر نقب زده است که چند نمونه از این آثار را می‌توان به عنوان آثار موفق شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر برشمرد.

لیلی با من است؛ در راستای ژانر دفاع مقدس پرداخت به عناصر تماتیک جنگی و گفتارهایی من‌باب ایثار می‌توانیم شاهد ژانری تنومند از تبار سینمای کلاسیک باشیم. کمدی ساحت ریشه‌دار مدیوم سینماست که از بیان‌های گا‌ه تند -طنزآمیز- برای خلق فضایی دراماتیک، سمپاتیک و نشاط‌بخش استفاده می‌کند. فضای مذکور با چاشنی‌های اختلاطی از تقریر ارزش‌های اخلاقی، معنوی و مادی حذر نمی‌کند و سعی دارد طعم خنده را به هر نحو ممکن زیر زبان مخاطب بنشاند.
«لیلی با من است» ساخته کمال تبریزی با بهره‌گیری از مقتضیات ژانر دفاع مقدس میزانسنی کمیک -البته حقیقی(!)- را ترسیم می‌کند. میزانسن مذکور گرچه برآمده از ژانری یکتاست اما در خوانش اقلیمی‌اش می‌تواند یک ساب‌ژانر نیز تلقی شود.
فیلم‌برداری که هرا‌سش از خط مقدم جبهه، آرمان‌ها و کهن‌الگوهای جنگ را زیر سوال می‌برد و در سودای رسیدن به غایت ژانر خود -حتی فراتر از آن- ارزش‌های دفاع مقدس را رج می‌زند‌. بنابراین اگر بخواهیم الگوهای روایی فیلم را مورد بررسی قرار دهیم، به پیرنگی‌ داستانی-نمایشی خواهیم رسید. پیرنگی که به ممد روایت دست‌آویز تعدد در موقعیت‌های کمیک و نمایشی می‌شود‌. به بهانه همین رویکرد در فیلم‌نامه کاندیداتوری پرویز پرستویی برای بهترین بازیگر نقش اول قابل برداشت است. در نهایت آنچه از پی‌رفت موقعیت‌های اثر به منزله نگینی جاودانه مانده است، شوری از جنس فراموشی‌ست، شوری زیر سایه خنده و التهاب.

مومیایی3؛ در سینمای ایران یا هر جغرافیایی دیگر، در مقاطعی که پای کمدی به میان می‌آید، مخاطب به بحر تصنعات دل‌ربا واقع در آمریکای دهه پنجاه تا هشتاد پرتاب می‌شود. تصنعاتی‌ که در روایت، -شخصیتِ کلاسیک- و موقعیت هم می‌‌خورد و معجون حکایت و رویا را به تصویر می‌کشد.
با توجه به گفته‌های بالا مومیایی3 با گرته‌برداری از تیپاژِ به کار رفته در گونه‌های کمدی-پلیسیِ آن ور آب صلابت ژانر مورد نظر خود را تضمین می‌کند.
پلیسی کج‌فهم که در صداقت و شهامت نظیر ندارد. به همین سبب تمام نجابت‌هایش در انجام وظیفه بدل شده و او را در مخاطره‌هایی شوخ و شنگ قرار می‌دهد.
با گذار از بینامتنیت اثر و منظومه روایت آنچه در قواره‌های ژانریک اثر تعریف می‌شود، میمیک و لحن زیستی شخصیت اصلی فیلم با بازی پرویز پرستویی است. کاراکتر او در میزانسن‌های محمدرضا هنرمند طوری با پیکره ژانر صیقل می‌خورد که گویی اصالت کمدی‌های جنایی و پلیسی برآمده از اقلیمیتی با نام ایران است. در نتیجه معادلات گفته شده عصاره جملگیِ موتیف‌های روایی فیلم در سرشاخه شخصیت قرار می‌گیرد و آنچه مخاطب به منزله ژانر می‌پذیرد سازوکار تیپولوژیکِ همان شخصیت است. پس مخاطب به واسطه آن (کاراکتر) به جریان کمیک اثر وارد می‌شود.

اجاره‌نشین‌ها؛ در فیلم اجاره‌نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی اگر بخواهیم به منطق جامعه و پی‌رفت آن از منظر ژ نگاه کنیم، باید الگویی اپیزودیک را در نظر گرفته و هر اپیزود را با اتمسفری مختص به خود بسنجیم. به بیانی دیگر از بطن ماجرای بدنه کاراکترها در شبکه‌های موقعیت‌مند جاری می‌شوند و ندای حکایت اصلی را به شکل دغدغه ادا می‌کنند. مرکزیت آن ساختمان مضمحل در مختصات روایت زیست کاراکترها را تهدید می‌کند. حال مسئله بقا در این جامعه به سوژه‌ای کمیک مبدل شده و شخصیت‌ها را در سودای حفظ خود به کنش وا می‌دارد‌.
ظرفیت‌های ژانریک اثر از کارکرد عنصر اپیزود پر می‌شود و چشم‌اندازی سمپاتیک را به بار می‌آورد که هم از لحاظ زبان سینمایی و هم از جانب ارزش‌های اجتماعی و فراساختاری قابل ترجمه است. پس متعلقات ژانر در فیلم اجاره‌نشین‌ها بر دوش ایدئولوژی اپیزود به پا می‌خیزد و پیاده‌سازی جلوت ژانر در پلات «اجرا»یی فیلم، اساس آن فرمولی‌ست که فیلم‌ساز برای استقبال از مخاطب فراهم می‌آورد.

محراب توکلی

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2953
  • نویسنده : محراب توکلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 173 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.