سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 26 November - 2024
کل 8668 امروز 6

خبر فوری

انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره چهل وسوم فیلم فجر نقاشی‌های مسعود کیمیایی در «جسدهای جاندار» اهمیت برگزاری «قراردادنویسی پروژه‌های سینمایی در ایران» مستندهای کوتاه بخش بین‌الملل معرفی شدند اطلاعیه تکمیل ثبت نام کارگاه‌های «سینماحقیقت» لیست فیلم‌های کوتاه موردتأیید «تهران» به دبیرخانه «فجر» تحویل شد ۱۰۵ فیلم متقاضی حضور در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر مرکز گسترش مشوق‌ ساخت آثار ورزشی جذابیت «فرار از پیام» در سینمای اجتماعی/ نسلی که سینما را با سینما یاد گرفت به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟

5

چگونه می‌شود نظر داد اما تلاشی برای مجاب کردن مخاطب نکرد

  • کد خبر : 21255
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
چگونه می‌شود نظر داد اما تلاشی برای مجاب کردن مخاطب نکرد
درباره تئاتر ملی و عناصر ضرور و بنیانی آن تلقی و نظرات متفاوت است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه تئاتر، درباره تئاتر ملی و عناصر ضرور و بنیانی آن تلقی و نظرات متفاوت است. درباره اینکه تاتر ملی چیست و یا چه می‌تواند باشد و از چه بافت و حرکتی باید برخوردار شود، سال‌هاست که بین فعالان نمایش گفت‌و‌گوها و مباحثی در جریان بوده و هست. همچنین بارها خوانده‌ایم که هنرمندان و فعالان نمایشی، هریک به مناسبتی نظرات و عقاید خود را درباره تئاتر ملی نوشته و یا در مصاحبه‌ها گفته‌اند. از آنجا که این گفت‌وگوها مبنا و دلایلی یک جانبه (و نه متقابل) داشته یا احتمالا مصاحبه‌گر اهلیت و پختگی لازم را نداشته، طبعا نمی‌توانسته است حاصلی مستند، علمی و مدون داشته باشد.

بدیهی است طرح مسئله‌ای با این اهمیت، پرسش‌گر و پاسخگویی صاحب‌نظر و بصیر می‌طلبد. پیش‌زمینه‌ای حرفه‌ای می‌خواهد و چه بهتر که افزون بر آن، این عقاید الزاما باید از میان پژوهش‌هایی مستمر و با هدف دیدگاه‌هایی معین و معقول سر برکشد، نه از گفت‌وگوهای موسمی و بی‌تعمق. این‌ها که در نشست‌ها و گفت‌وگوهای «رودرو» در سیمنارها و نوشتارهای مستدل شدنی است؛ مهم‌تر اینکه این تبادل‌ها الزاما باید در فضایی سالم و دوستانه انجام پذیرد. فضایی باز و آزاد، به دور از سلطه‌جویی و یکسره عاری از تلاش‌های «متولیانه» که این عارضه‌ آخر تا امروز بدترین بلای جان نوجویی بوده است.

این تجربه را اهل نمایش ما نکرده‌اند: تجربه‌ی این که چگونه می‌شود نظر داد و عقیده‌ای را به میان گذاشت اما تلاشی مستمر برای «مجاب» کردن مخاطب انجام نداد (یعنی عدم تمایل به سلطه‌جویی) یا چگونه می‌توان عقیده‌ای ابراز کرد و به دنبال آن کوشش مصرانه‌ای حتی برای قانع کردن طرف مقابل نکرد (یعنی عدم تمایل به زعامت‌خواهی). آیا نمی‌شود به نظر و عقیده خود هویت و جوهر مستقل بدهیم؟ آیا نمی‌شود عقیده و رهیافتی را به میان بگذاریم و از آن فاصله بگیریم تا آن یافته به راستی اگر جاذبه و توانایی و جوهر قابل قبولی دارد خودبه‌خود، بی‌هیچ اصراری، دیگران را به سوی خود جلب کند؟

به گمان من آزاده‌ترین و عاقلانه‌ترین شیوه برای رسیدن به تحول، چنین شیوه‌ای ااست. اسلوبی حتی‌المقدور هرس شده از خودکامگی‌های جاری و ساری….

 

برگرفته از کتاب «تئاتر، هویت و نمایش ملی» از مجموعه تئاتر و قلم، نوشته عباس جوانمرد، ناشر: انتشارات قطره، 1383

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.