سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8657 امروز 1

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

4

کاراکترهای بوتیکی، درام کاریکاتوری/ یادداشت محمد تقی‌زاده

  • کد خبر : 21962
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کاراکترهای بوتیکی، درام کاریکاتوری/ یادداشت محمد تقی‌زاده
بررسی استراتژی سازندگان انیمیشن «پاتی و خشم پو سایدن» و مهندسی معکوس ساختار روایی و بصری آن می‌تواند ما را به فرمول‌های مصطلح و پرکاربرد در صنعت روز انیمیشن‌ جهان برساند، به خصوص اینکه این اثر محصول اروپا است و نسبت به فرمو‌ل‌های همیشگی هالیوودی‌ تا حدی زاویه و فاصله دارد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: انیمیشن پاتی و خشم پوسایدن که با نام آرگوناتز هم در برخی وبسایت‌ها عرضه شده، یک کارتون فرانسوی است که توسط زوج دیوید آلاکس و اریک تاستی در سال 2022 نویسندگی و کارگردانی شده و بررسی بازخوردهای آن نشان می‌دهد که محصولی متوسط از نظر منتقدان سینما بوده و در وبسایت سینمایی روتن تومیتو  امتیاز 40 از 100 به آن داده شده و در IMDB  نیز از 10، 5.9 گرفته است، با این وجود به تازگی در ایران دوبله شده و استقبال بدی نیز از سوی دوستداران انیمیشن و کودکان از آن نشده است.

بررسی استراتژی سازندگان این انیمیشن و مهندسی معکوس ساختار روایی و بصری آن می‌تواند ما را به فرمول‌های مصطلح و پرکاربرد در صنعت روز انمیشن‌ جهان برساند، به خصوص اینکه این اثر محصول اروپا است و نسبت به فرمو‌ل‌های همیشگی هالیوودی‌ها تا حدی زاویه و فاصله دارد.

اصلی‌ترین محل مناقشه و نقد به این کارتون، مربوط به فیلمنامه غیرمنسجم، پراکنده، مبهم و حتی زیاده‌گوی آن است که قرار است قصه مردم یک شهر را نشانمان دهد که زیر سلطه ظلم قرار گرفته و چند ناجی بامزه و شجاع قرار است مسیر رهایی و نجات را به این شهر و مردمان ستم‌کش آن هدیه کنند و در این مسیر نیز انواع و اقسام ماجراجویی‌ها، شخصیت‌ها و موقعیت‌های عجیب و غریب به نمایش در می‌آید که مشخص نیست طراحی و تعبیه آنها به کدام بخش درام کمک کرده و حذف آن چه آسیبی به داستان می زند.

از سوی دیگر، مهم‌ترین جذابیت این کارتون به ریتم و ضرباهنگ آن مربوط است که قرار است به طور آشکار غیرمنسجم بودن داستان را به نوعی جبران کند و همه تمهیدات بصری و داستانک‌های مختلف و متنوع و شخصیت‌‌های جورواجور نیز به همین خاطر طراحی شده است. تنوع و تکثر کاراکترهای این کارتون اگرچه باعث جدیدشدن فضای داستان و جذابیت بیشتر برای دنبال‌کردن آن می‌شود اما کمکی چندانی به جلو رفتن و تعمیق تِم آن نمی‌شود و تنها به عنوان کاراکترهای بوتیکی برای زیبایی و تزیین و خوش آب و رنگ بودن اثر به کار رفته‌اند.

مضمون اصلی انیمیشن پاتی و خشم پوسایدون ، مقابله خیر و شر و رهایی از ظلم و رسیدن به آزادی است و فیلمسازان سعی کردند در این مسیر از المان‌ها و فرمول‌‌های کلاسیک آنتاگونیست و پروتوگانیست در طراحی شخصیت‌های اصلی استفاده کنند، اما نه قهرمان فیلم آنقدر قوی است که بتوان با آن همراه شد و نه ضدقهرمان داستان باعث جذابیت آن می‌شود و تنها قرار است شمایل قهرمان و ضدقهرمان را با اندازه‌های کاریکاتوری مشاهده کنیم و سرانجام نیز به سبک بسیاری از آثار قابل پیش‌بینی این شکلی، با پایانی هَپی فینال کار را ببینیم حال آنکه هیچ کنش و واکنش اثرگذار و سمپاتیکی از شخصیت‌ها شاهد نبودیم و تنها قرار بوده یک محصول یکبارمصرف را با آب و رنگ دادن موقعیت‌های مختلف و استفاده از برخی ارجاعات تاریخی و فرهنگی مشاهده کنیم و کارکرد ماندگار و موثری را نمی‌توان در حد اندک نیز برای کودکان در حین و اتمام تماشای این انیمیشن متصور شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21962
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 127 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.