سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 18 شوال 1446
  • و : Friday, 18 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

12
در هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر؛

کارگاه تخصصی محمود کلاری برگزار شد

  • کد خبر : 6234
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۴۰
کارگاه تخصصی محمود کلاری برگزار شد
در کارگاه آموزشی «از ایده تا تصویر» محمود کلاری مطرح شد: الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است.

سینمایی نیوز-  کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار و سینماپرداز قدیمی سینما در حاشیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار شد. در کارگاه آموزشی «از ایده تا تصویر» محمود کلاری مطرح شد: الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از  خبرگزاری شبستان، کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار قدیمی و حرفه‌ای کشور در عصر آخرین روز از جشنواره فیلم شهر و در سالن‌ 12 پردیس سینما ملت با استقبال پرشور مخاطبان علاقه‌مندان برگزار شد.

محمود کلاری در این کارگاه آموزشی ضمن توضیح اینکه فیلمبرداری تا حد زیادی با فهم و درک فرد از زیبایی‌شناسی ارتباط دارد، گفت: الفبای ورود به عرصه‌های تجسمی، سینما و تئاتر ساختار ذهنی آماده و نگاه زیباشناسانه است.

وی افزود: وقتی فرد چنین نگاهی داشته باشد نمی‌تواند به هر چیزی رضایت دهد و تا زمانی که حس زیبایی‌شناختی‌اش راضی نشود تلاش برای تصویربرداری بهتر را متوقف نمی‌کند.

این فیلمبردار قدیمی سینما با بیان اینکه فیلمبردار اصطلاح چندان درستی برای کاری که ما انجام می‌دهیم نیست، اظهار کرد: در سینمای جهان از این جهت که از دستگاه سینماتوگراف برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود، برای کسی که این تصاویر را ثبت می‌کند از اصطلاح سینماتوگرافر استفاده می‌شود. اما از آنجا که در گذشته اصطلاح عکسبرداری را در ایران داشتیم، وقتی ثبت فیلم و تصاویر متحرک هم آمد، از همان فعل «برداشتن» و اصطلاح «فیلمبرداری» استفاده شد. با این حال نزدیک‌ترین اصطلاحی که در فارسی برای یک سینماتوگرافر استفاده می‌شود اصطلاح سینماپرداز است.

وی با بیان اینکه خیلی از حرفه‌ها در سینما نقشی را که یک سینماتوگرافر در تولید نهایی ایفا می‌کند ندارند، عنوان کرد: وقتی سینما به وجود آمد سینماتوگرافی هم به وجود آمد.
در سینما به شکل نانوشته یک سری مسئولیت‌ها به عهده یک سینماتوگرافر است. یک سینماتوگرافر یا سینماپرداز باید ساختار فیلم را شکل دهد، به فرم فیلم شکل دهد و مسائل فنی فیلم را رعایت کند. همچنین یک سینماپرداز باید مراقب مواردی مثل خط و جهت و نگاه هم باشد.

کلاری اضافه کرد: این وظیفه دشوار از زمانی آمده است که هنوز تکنولوژی دیجیتال نیامده بود و فقط فیلمبردار بود که حین کار می‌توانست تصاویر درحال ثبت را ببیند. درنتیجه حتی کارگردان باید به او اعتماد می‌کرد.

این سینماپرداز قدیمی سینما در ادامه گفت: بنابراین سینماپرداز کسی است که شغلش فیلمبرداری است اما کنشش فراتر از این‌هاست. سینماپرداز کسی است که به خلق فضای فیلم کمک می‌کند و همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم، این از درک و فهم زیبایی می‌آید.

وی یادآوری کرد: ممکن است فضا و تصاویر خیلی هم زیبا نباشند اما یک سینماپرداز حرفه‌ای در همان فضا می‌تواند شاهکار خلق کند. حتی ممکن است کسی وسیله‌ای جز موبایل دردسترس نداشته باشد اما اگر درک زیبایی‌شناختی داشته باشد می‌تواند تصاویر را به گونه‌ای ثبت کند که در محصول نهایی نگاه و سلیقه کاملا محسوس باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=6234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.