سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

14
موفق در اجرا، ضعیف در روایتگری/

یادداشت محمد تقی‌زاده درباره «پسر دلفینی»

  • کد خبر : 17630
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
یادداشت محمد تقی‌زاده درباره «پسر دلفینی»
غفلت از فیلمنامه به عنوان عنصر اصلی یک اثر سینمایی و توجه و تمرکز صِرف بر وجوه بصری و تکنیکی آثار کارتونی مهم‌ترین آسیبی ‌است که انیمیشن‌سازان ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: «پسر دلفینی» در حالی عنوان پرفروش‌ترین انمیمیشن ایرانی را به خود اختصاص داده که دو سال پس از تولید در سینماها اکران شده و با هزینه قابل توجه 15 میلیاردی موفق به فروش 23 میلیارد تومانی شده است. به این میزان فروش باید، فروش روسیه را نیز اضافه کرد: به گفته همدانی تهیه کننده پسردلفینی، این انیمیشن قبل از نمایش در ایران در کشور روسیه اکران عمومی شده و توانسته‌ ۱۰۰ میلیون روبل معادل ۱٬۷ میلیون دلار فروش داشته باشد و سومین رتبه فروش در روسیه را به دست آورد. در حال حاضر این کارتون در رنکینگ پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران با 23 میلیارد تومان رتبه دوازدهم و بالاتر از کارتون «لوپتو» و کمدی «نهنگ عنبر2 » قرار گرفته است.

تحلیل زیبایی‌شناسی پسردلفینی نیز ماجرای جالبی دارد چرا که از دو کیفیت کاملا متفاوت در اجرا و فیلمنامه برخوردار است. در مواجهه نخست با تصاویر خوش آب و رنگ و فضاسازی جذابی طرف هستیم که اغراق نیست اگر کیفیت بصری پسر دلفینی را در حد کارتون‌های روز هالیوودی بدانیم و همین حظ بصری و لذتی که از تماشای یک اثر ایرانی خوش آب و رنگ از سوی تماشاگر برده می‌شود، مهم‌ترین دلیل استقبال مخاطبان از این کارتون 90 دقیقه‌ای بوده است. انیمیشنی که با انواع و اقسام تمهیدات بصری و خرده روایت‌های متعدد و مختلف سعی کرده روند روایت‌گری خود را سرپا نگه دارد غافل از اینکه انسجام و پیوستگی قصه چیزی نیست که با تعدد خرده پیرنگ‌ها و تکثر شخصیت‌ها بدست آید.

نقطه ضعف اصلی و برجسته پسردلفینی که به طور قابل توجهی کیفیت اجرای آن را تحت الشعاع قرار داده است، ضعف قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی ضعیفی است که کارکردی جز شلوغ‌کردن فضای انمیشن و سرگرم کردن آنی تماشاگر ندارند، این در حالی‌است که تماشاگر حرفه‌ای و باتجربه پس از گذشت مدتی کوتاه، متوجه این تمهیدات برای فرار از داستان‌پردازی می‌شود و همه آب و رنگ بصری فدای فیلمنامه ضعیف و کاراکترهای منفعل پسر دلفینی می‌شود؛ گویی تمام تمرکز و حواس انیمیشن‌ساز صرف درآوردن جلوه‌های بصری کار شده و ابتدایی‌ترین و بنیادی‌ترین بخش یک اثر سینمایی یعنی فیلمنامه آن مورد غفلت شدید قرار گرفته است.

«پسر دلفینی» با وجود شخصیت‌های منفعل، فراموش‌شدنی و کم‌کارکرد خود توانسته جغرافیای بومی ایران را باورپذیر به تصویر بکشد و این یکی دیگر از نقاط قوت این کارتون 15 میلیاردی به شمار می‌آید. به تصویر کشیدن باورپذیر مردم جنوب ایران، آدم‌های پرتلاش و مهربان آن منطقه و همچنین حال و هوای سواحل جنوبی ایران اتفاقی است که نه در حد اعلا اما در موقعیتی رضایت‌بخش به تصویر کشیده شده است. ناخدا مروارید با دوبله جذاب «نادر سلیمانی» شاید مهم‌ترین شخصیتی باشد که از پسر دلفینی در ذهن تماشاگر باقی بماند؛ شخصیتی جذاب‌تر و باورپذیرتر از کاراکتر پسردلفینی که به دلیل حجم زیاد اتفاقات و کنش‌های باورناپذیر، قادر به همراهی و سمپاتی تماشاگر نمی‌شود.

به طور کلی، تولید انیمیشین در ایران با وجود تمایلی که کودکان و نوجوانان از این گونه سینمایی دارند، تولید کم و تاحدی انحصاری است که تنها افراد با سرمایه‌های دولتی و حمایت‌های ارگانی قادر به انجام آن هستند. با توجه به پیشرفتی که صنعت انیمیشن ایران در سال‌های اخیر داشته، غفلت از فیلمنامه به عنوان عنصر اصلی یک اثر سینمایی و توجه و تمرکز صِرف بر وجوه بصری و تکنیکی آثار کارتونی مهم‌ترین آسیبی ‌است که انیمیشن‌سازان ایران را تهدید می‌کند و «پسر دلفینی» به شدت از آن متضرر شده است: گویی معضل همیشگی ضعف فیلمنامه در سینمای ایران به صنعت پرهزینه انیمیشن نیز سرایت کرده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17630
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 305 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.