به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، کارگاه سه تار با حضور “مسعود شعاری” و با حضور هنرجویان و نوازندگان در سطوح مختلف با مبحث سونوریته آغاز و با توضیح جزئیاتی پیرامون دینامیک، نوانس و حس در نواختن این ساز ادامه پیدا کرد.
مسعود شعاری شناخت ساختار موسیقی دستگاهی را مهم ترین عامل تسلط و خلاقیت در نوازندگی و آهنگسازی دانست و از هنرجویان خواست به تجارب شنیداری خود دقت کنند تا به درک درستی از مفهوم خلاقیت برسند. او رسیدن به لحن شخصی در نوازندگی هنرمندان جوان را منوط به شنیدن و درک تمامی مکاتب سه تار نوازی دانست و غفلت از این امر را جایز نشمرد؛ سپس به بسط مبحث نوانس و رنگآمیزی در موسیقی پرداخت و آزاداندیشی را تمرین مهمی برای خلق موسیقی دانست.
شعاری از برخی مکتبها و شیوههای سه تارنوازی به صورت خلاصه یاد کرد. او تاریخچهای مختصر از ریشههای مکاتب سه تار نوازی قدما و معاصر را مطرح کرده و سپس فاکتورهای مهم در تشخیص ساختار این مکاتب مانند زیباییشناسی و تفاوت سونوریته آنها با یکدیگر را با ذکر مثال توضیح و با اجرا بر روی ساز به سوالات هنرجویان در این باره پاسخ داد.
قدرت و ظرفیت جداگانه دست چپ و راست در سه تار، اهمیت ویبراسیونها، کندهکاریها و لحن نوازندگی برای پیدا کردن سیاق شخصی بخش دیگری از این مستر کلاس بود.
پایان بخش کارگاه سه تار به طور مفصل به پرسش و پاسخ و رفع اشکالات هنرجویان اختصاص پیدا کرد. چگونگی یادگیری و حفظ ردیف، مقدمات بداهه نوازی، مشکلات مربوط به کوک ساز، بهداشت و فیزیک نوازندگی، منابع مورد تایید تدریس، انواع مضراب در سه تار، شفافیت در ارائه تکنیک های تریل چپ ریز و … از جمله موارد مطرح شده در بخش پایانی این کارگاه یک روزه بود.