سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 5 ذی‌الحجه 1446
  • و : Tuesday, 3 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

3
نقدی بر فیلم «زود پز»

اثری ناچیز!

  • کد خبر : 36317
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
اثری ناچیز!
نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

محمدرضا دلیر*- نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

داستان زود پز در رجعت به گذشته و دهه ۶۰ و در دوران دفاع مقدس روایت می شود. قصه، ماجرای دو باجناق به نام‌های سیروس (محسن تنابنده) و شاهین (نوید محمد زاده) است که قصد دارند جنازه پدر زن نزول خوار، محتکر و بدنامشان قدرت (محمود جعفری) را به جای شهید شهری که در پی موشک باران صدام از دنیا رفته است جا بزنند!

تمام انرژی فیلم در همان ابتدا صرف حادثه محرک و کنش اصلی فیلم، یعنی ترکیدن زودپز و در نتیجه آن مرگ قدرت می شود. بعد از این اتفاق سیروس و شاهین در تلاش‌های شکست خورده، گرد شهر می چرخند تا هر طور شده پدر زن خود را در پستویی پنهان کنند تا شاید بخت و اقبال به آنها رو کند و اوضاع، با شهید اعلام شدن قدرت ختم به خیر شود اما فیلم هیچ ادله روشنی به مخاطبانش ارائه نمی دهد که این دو چرا علی رغم ترسی که از جبهه و جنگ دارند مصرانه می خواهند وارد مهلکه شوند و از قدرت شهید بسازند؟

استفاده فیلمساز از گذشته در زودپز هیچ ارتباطی با فیلم‌های رویاپرداز و نوستالژی زده ندارد و بیشتر خود را به کرانه های یک اثر ضد نوستالژی نزدیک می کند و با محور قراردادن رویکرد کلیشه ای (شوخی با همه چیز) صرفا ایده ای را که بدان باور دارد خرج اثر می کند!

زودپز در دسته شبه ژانری است که اساسا یکی از اصلی ترین دلایل ایجادش، وجود سانسور در سینمای ایران است! با شل شدن تدریجی پیچ سانسور در سال‌های دهه۹۰، تولیدکنندگان بخصوص در آثار سینمایی و نمایش خانگی کم کم از الفاظی استفاده کردند که پیش از آن حتی نزدیک به استفاده از آنها هم نمی شدند. تماشاگر ناگهان چیزهایی را روی پرده سینما دید که تا آن زمان فقط در جمع دوستان هم جنس و هم سن خود با آنها روبرو بود.

در این شرایط فیلمسازان کمدی مسیری هموارتر را در مقابل خود دیدند و دست به استفاده از شوخی های جنسی و بعضا سیاسی زدند تا بتوانند با این حربه، مخاطبان را پای آثار خود بنشانند! آنها با پایین آوردن سطح کمدی صرفا با گذشتن از روی خطوط قرمز مخاطب جذب کردند. اما اکنون باگذشت بیش از یک دهه، وقت آن است که این روند به پایان برسد، تاکی قرار است فیلمسازان با توسل به ختنه کردن! (که در فیلم زودپز بارها گفته می شود) از تماشاگر گدایی خنده کنند؟

رامبد جوان در آخرین اثر خود، به شدت در خنداندن تماشاگر ناتوان است و فیلمش نمی تواند رسالت و هدف اصلی خود را به عنوان یک اثر کمدی به انجام برساند. فیلم نامه کم جان است و نمی‌تواند ببیننده را روی صندلی میخکوب کند. هیچ شخصیتی عمق پیدا نمی کند و فیلم در بسیاری موارد حتی از تیپ سازی هم ناتوان است. در زمینه بازیگری هم با هرج و مرج و شلختگی روبرو هستیم. نوید محمدزاده یکی از بدترین بازی های عمر خود را در زود پز داشته است. محسن تنابنده هم یکی دیگر از بازی های کلیشه ای و تکراری اش را به نمایش می گذارد و شیرین اسماعیلی نیز حتی از نزدیک شدن به تیپ یک زن بسیجی ناتوان است!

فیلم (زودپز) در نگاه کلی کمدی ضعیف و حتی دارای پیام‌های ضد ارزشی و ضدمیهنی است!

ایده اصلی فیلم نیز در سربه نیست کردن جنازه از نیمه فیلم تکراری و خسته کننده می شود و در ساختار دراماتیک نیز دارای اشکالات جدی است!

در نهایت باید گفت در بلبشوی سینمای کمدی ایران یکبار دیگر شاهد اثری سطحی و ناچیز هستیم.

*منتقد و پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.