سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2
نقدی بر فیلم «زود پز»

اثری ناچیز!

  • کد خبر : 36317
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
اثری ناچیز!
نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

محمدرضا دلیر*- نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

داستان زود پز در رجعت به گذشته و دهه ۶۰ و در دوران دفاع مقدس روایت می شود. قصه، ماجرای دو باجناق به نام‌های سیروس (محسن تنابنده) و شاهین (نوید محمد زاده) است که قصد دارند جنازه پدر زن نزول خوار، محتکر و بدنامشان قدرت (محمود جعفری) را به جای شهید شهری که در پی موشک باران صدام از دنیا رفته است جا بزنند!

تمام انرژی فیلم در همان ابتدا صرف حادثه محرک و کنش اصلی فیلم، یعنی ترکیدن زودپز و در نتیجه آن مرگ قدرت می شود. بعد از این اتفاق سیروس و شاهین در تلاش‌های شکست خورده، گرد شهر می چرخند تا هر طور شده پدر زن خود را در پستویی پنهان کنند تا شاید بخت و اقبال به آنها رو کند و اوضاع، با شهید اعلام شدن قدرت ختم به خیر شود اما فیلم هیچ ادله روشنی به مخاطبانش ارائه نمی دهد که این دو چرا علی رغم ترسی که از جبهه و جنگ دارند مصرانه می خواهند وارد مهلکه شوند و از قدرت شهید بسازند؟

استفاده فیلمساز از گذشته در زودپز هیچ ارتباطی با فیلم‌های رویاپرداز و نوستالژی زده ندارد و بیشتر خود را به کرانه های یک اثر ضد نوستالژی نزدیک می کند و با محور قراردادن رویکرد کلیشه ای (شوخی با همه چیز) صرفا ایده ای را که بدان باور دارد خرج اثر می کند!

زودپز در دسته شبه ژانری است که اساسا یکی از اصلی ترین دلایل ایجادش، وجود سانسور در سینمای ایران است! با شل شدن تدریجی پیچ سانسور در سال‌های دهه۹۰، تولیدکنندگان بخصوص در آثار سینمایی و نمایش خانگی کم کم از الفاظی استفاده کردند که پیش از آن حتی نزدیک به استفاده از آنها هم نمی شدند. تماشاگر ناگهان چیزهایی را روی پرده سینما دید که تا آن زمان فقط در جمع دوستان هم جنس و هم سن خود با آنها روبرو بود.

در این شرایط فیلمسازان کمدی مسیری هموارتر را در مقابل خود دیدند و دست به استفاده از شوخی های جنسی و بعضا سیاسی زدند تا بتوانند با این حربه، مخاطبان را پای آثار خود بنشانند! آنها با پایین آوردن سطح کمدی صرفا با گذشتن از روی خطوط قرمز مخاطب جذب کردند. اما اکنون باگذشت بیش از یک دهه، وقت آن است که این روند به پایان برسد، تاکی قرار است فیلمسازان با توسل به ختنه کردن! (که در فیلم زودپز بارها گفته می شود) از تماشاگر گدایی خنده کنند؟

رامبد جوان در آخرین اثر خود، به شدت در خنداندن تماشاگر ناتوان است و فیلمش نمی تواند رسالت و هدف اصلی خود را به عنوان یک اثر کمدی به انجام برساند. فیلم نامه کم جان است و نمی‌تواند ببیننده را روی صندلی میخکوب کند. هیچ شخصیتی عمق پیدا نمی کند و فیلم در بسیاری موارد حتی از تیپ سازی هم ناتوان است. در زمینه بازیگری هم با هرج و مرج و شلختگی روبرو هستیم. نوید محمدزاده یکی از بدترین بازی های عمر خود را در زود پز داشته است. محسن تنابنده هم یکی دیگر از بازی های کلیشه ای و تکراری اش را به نمایش می گذارد و شیرین اسماعیلی نیز حتی از نزدیک شدن به تیپ یک زن بسیجی ناتوان است!

فیلم (زودپز) در نگاه کلی کمدی ضعیف و حتی دارای پیام‌های ضد ارزشی و ضدمیهنی است!

ایده اصلی فیلم نیز در سربه نیست کردن جنازه از نیمه فیلم تکراری و خسته کننده می شود و در ساختار دراماتیک نیز دارای اشکالات جدی است!

در نهایت باید گفت در بلبشوی سینمای کمدی ایران یکبار دیگر شاهد اثری سطحی و ناچیز هستیم.

*منتقد و پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36317

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.