سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

12

اصل سفید جشنواره فدای حاشیه‌ قرمز نشد

  • کد خبر : 2842
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
اصل سفید جشنواره فدای حاشیه‌ قرمز نشد
جشنواره چهلم از همان ابتدای کار با اعلام موضع در برابر برخی از رفتارهایی که در ادوار مختلف صورت می‌گرفت نشان داد تا در این دوره جشنواره فیلم فجر تغییراتی اعم از ساختار تا محتوا خواهد داشت.

سینمایی نیوز- مراسم فرش قرمز در سال‌های اخیر باعث شده تا در جشنواره فیلم فجر به جای بررسی محتوایی و فنی فیلم‌های راه یافته به این رویداد سینمایی به حواشی این مراسم پرداخته شود و تاجایی این حواشی ادامه داشت که یک فیلم به دلیل برخی از اتفاقات در این مراسم دچار ناملایمتی‌هایی می‌شد.
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رکن سینمای ایران هرساله مرکز توجه تمام رسانه‌‌هاست و این رصد اخبار و اتفاقات جشنواره به حدی مهم بوده که از چند ماه مانده به این رویداد درباره جز ‌به جز آن صحبت می‌شود؛ هرساله با توجه به سیاست‌های دبیر و مدیران وقت سازمان سینمایی برگزاری این جشنواره دچار تغییراتی می‌شود و این نکته یک رکن قابل تامل است. این تغییرات را می‌توانیم در چند جهت از تغییر محل برگزاری جشنواره یا همان کاخ اهالی‌رسانه،برگزاری جلسات نقدو بررسی فیلم‌ها تا نحوه اهدای جوائز بررسی کنیم و این تغییرات یک امر کاملا طبیعی دراین جشنواره سینمایی محسوب می‌شود.
جشنواره چهلم از همان ابتدای کار با اعلام موضع در برابر برخی از رفتارهایی که در ادوار مختلف صورت می‌گرفت نشان داد تا در این دوره جشنواره فیلم فجر تغییراتی اعم از ساختار تا محتوا خواهد داشت. در این دوره به همت «مسعود نقاش‌زاده» دبیر جشنواره سعی شده است تا بحث فرهنگی سینما به طور ویژه‌ای بررسی شود و جشنواره‌ای که قرار است سینما را با معنا و معیارهای متفاوتی را مورد بحث قرار دهد، جایی برای یکسری رفتارهایی که اصل را زیر سوال می‌برد نخواهد داشت به دلیل تغییر و تحول در جشنواره چهلم و نگاه ویژه به تحولات فرهنگی انتظار می‌رود تا یکسری از رفتارهایی که باعث می‌شد که جشنواره به مرکزحواشی تبدیل شود، دوری به عمل آید.
«یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی جشنواره چهلم روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است: ( در این دوره مراسم فرش قرمز با طراحی و معماری جدید را خواهیم داشت) فرش قرمز که خود یک الگوی غلط و نا به جا از فستیوال‌های خارجی است، تبدیل به یک شو‌آف رسانه‌ای شده بود که باید اصلاحاتی در برگزاری آن انجام می‌شد،البته که این موضوع از دوره سی‌وششم به بعد که محل جشنواره فیلم فجر از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت تغییر مکان داده است فرش قرمز ورود بازیگران و عوامل فیلم‌های راه یافته به جشنواره حذف شده و فتوکال عکاسی از عوامل فیلم ها جایگزین آن شده است.
صحبت‌های مدیرروابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر درباره مراسم فرش قرمز با همت و شیطنت نا به جای مجری برنامه در فضای مجازی تقطیع شده است و بازهم حواشی جای اصل مطلب را گرفته مگر در سال‌های گذشته که این مراسم وجود داشت،اصل جشنواره فیلم فجر یعنی نقد و بررسی فیلم‌های یک سال آینده سینمای ایران فدای تمام اخبارها مخباره شده از حواشی این فرشِ پر از اتفاق نمی‌شد؟ در حالی که موضوع تغییر ماهیت و کاربرد فرش قرمز است، بخشی از صحبت‌های این مدیر که درباره رنگ فرش است ، پررنگ‌تر از موضوع اصلی شده است و دوباره تکرار مکررات در این راستا شکل گرفته! تمام این مدت سعی شده است تا جشنواره چهلم یک بار برای همیشه به اصل یک اتفاق مهم سینمایی که در تمام ارکان سیاسی، اجتماعی و فرهنگ و هنر از آن به عنوان ویترین سینمای ایران یاد می‌شود، بپردازد، اما بازهم به دلیل یک تفکر غلط متن داستان که یک حرف مهم است، بازیچه رنگ فرش شده. حال این سوال پیش می‌آید که تمام دغدغه مجری که روی حواشی موج‌سواری می‌کند، رنگ فرش است؟ فرقی نمی‌کند آبی یا قرمز همیشه عده‌ای هستند که بار معروفیت خود را روی حواشی بسته‌اند. علیرغم تاکید مدیر سازمان سینمایی بر دوری از حواشی که فقط جشنواره را به سمت تباهی می‌برد، ولی دریک اقدام غیراخلاقی مجری رسانه ملی هدف نهایی به حاشیه کشانده شد.
اهالی‌رسانه و سینما زمانیکه از جشنواره فیلم فجر صحبت می‌شود به دنبال یک رویداد ایدئولوژیک‌اند، اما وقت عمل به دنبال یک فستیوال ظاهرگرا با دید سینما برای شوآف رسانه‌ای‌اند و همین امر دقیقا نقطه شکاف بین حرف تا عمل است. مگر ما به دنبال یک جشنواره با نظریه ایرانی-اسلامی نیستیم؟ پس چرا اخبار را بر پایه اینکه حواشی فرش قرمز به پایان رسید به دنبال رنگ آن هستیم؟ به جای این حواشی که فقط جشنواره فیلم فجر را از یک اتفاق مهم سینمایی به گذرگاه اخبار زرد تبدیل می‌کند، بگذاریم تا جشنواره چهلم روی مدار درست خود شروع به کار کند؛ اینکه عده‌ای در تلاشند تا جشنواره‌ای با لحن و فرهنگ خودمان را برپا کنند یک اتفاق مبارک است به مسئولین ذی ربط تا زمان برگزاری جشنواره اجازه دهیم تا ایده‌هایشان اجرایی کنند، فرصت دهیم تا کار کنند وقت برای ایجاد حواشی و یا قضاوت بسیار است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.