سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9920 امروز 8

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

0
در نشست «نظریات جدید اقتباس» مطرح شد:

اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف

  • کد خبر : 42197
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۸:۱۵
اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف
رامتین شهبازی، منتقد و مدرس سینما، در نشست «نظریات جدید اقتباس» که در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد تأکید کرد که درک عمیق از اقتباس، نیازمند عبور از نگاه تطبیقی صرف و توجه به «روش» است. وی اقتباس را نه انتقال مکانیکی از یک متن به مدیومی دیگر، بلکه شکلی از امکان خلاق دانست که می‌تواند در متن جدید، تولید معنا کند و واجد استقلال باشد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شهبازی سخنان خود را با نقد بر مفهوم «تعریف» و تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد «روش‌مند» آغاز کرد و گفت: ما در مواجهه با پدیده‌های هنری، به‌ویژه در سنت فکری شرق، بیش از آنکه به روش توجه کنیم، درگیر تعریف هستیم. این در حالی است که زبان، بدون روش، نمی‌تواند معنا تولید کند و هنر، بیش از هر چیز، مبتنی بر زبان است.

وی افزود: در مواجهه با یک فیلم یا اثر هنری، آنچه ما را از قضاوت سطحی نجات می‌دهد، داشتن یک چارچوب روشی است. روش به ما امکان می‌دهد تا به‌جای چسبیدن به ظاهر امر، بتوانیم لایه‌های پنهان و عملکرد فرم را تحلیل کنیم. در واقع، فرم است که معنا می‌سازد، نه محتوا به‌تنهایی.

شهبازی با اشاره به فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به‌عنوان نمونه‌ای از درونی‌سازی عناصر فرهنگی در ساختار روایی، گفت: در این فیلم، یک تماس تلفنی ساده با مرجع تقلید، در دل یک موقعیت خانوادگی قرار می‌گیرد که برای مخاطب ایرانی، نشانه‌ای آشنا و فرهنگی محسوب می‌شود. اما همین کنش، برای مخاطب غربی ممکن است صرفاً یک جزئیات شخصیتی باشد. این تفاوت در ادراک، نشان می‌دهد که چگونه متن، در بستر فرهنگی و نظام معنایی خاص خود، تولید معنا می‌کند.

وی در ادامه افزود: فرهادی از این عنصر مذهبی استفاده تفننی یا نمایشی نمی‌کند. آن را در خدمت فرم و روایت قرار می‌دهد. این یعنی، فرم در سینمای فرهادی، به‌مثابه یک دستگاه معنایی عمل می‌کند که نشانه‌ها را سامان می‌دهد. همین مسئله نشان می‌دهد که اقتباس، اگر بخواهد زاینده باشد، باید از دل فرم بجوشد، نه صرفاً از تلاش برای انتقال وفادارانه یک داستان از ادبیات به سینما.

این مدرس سینما با بیان اینکه اقتباس نباید به دام تطبیق‌های خشک و سطحی بیفتد، تصریح کرد: اقتضای تفکر پساساخت‌گرا این است که متون، دارای معناهای ثابت و از پیش‌تعیین‌شده نیستند. ما باید اقتباس را به‌مثابه یک امکان در نظر بگیریم؛ امکانی برای آفرینش اثر تازه‌ای که گرچه ریشه در متنی دیگر دارد، اما در نهایت دارای هویت و استقلال معنایی است.

شهبازی در ادامه به تفکیکی مهم میان دو رویکرد در اقتباس اشاره کرد و گفت: در نگاه سنتی، اقتباس مترادف با وفاداری به متن است. این نگاه تطبیقی، ما را به سمت بازسازی صحنه‌به‌صحنه، شخصیت‌به‌شخصیت و مضمون‌به‌مضمون سوق می‌دهد. درحالی‌که در رویکرد خلاق، ما با بازآفرینی مواجهیم. اثر اقتباسی می‌تواند از یک داستان کلاسیک یا متن مذهبی یا روایی الهام بگیرد، اما آن را در بافتی تازه و زبانی نو به نمایش بگذارد.

وی تأکید کرد: اقتباس خلاق، از مرجع تقلید نمی‌پرسد! این جمله شاید طنزآمیز باشد، اما حقیقتی بنیادین را در خود دارد. اثر هنری نباید از متن مبدأ اجازه بازآفرینی بگیرد. هنر، حوزه آزمون و خطا، تجربه و آفرینش است. ما اگر بخواهیم مدام از مرجع تقلید، از مولف اولیه، از تعریف‌های قدیمی بپرسیم که چه چیز مجاز است و چه چیز نه، هرگز نمی‌توانیم دست به تولید بزنیم.
وی با اشاره به بحران تولید در برخی حوزه‌های هنری، به‌ویژه در سینمای اقتباسی ایران، گفت: ما سال‌هاست که از بازآفرینی جدی آثار ادبی فاصله گرفته‌ایم. دلیل آن، ترس از عدم وفاداری است. در حالی که در سینمای جهان، اقتباس‌های خلاقی وجود دارند که هیچ ردی از ظاهر متن مبدأ ندارند اما جوهره آن را با بیانی نو بازآفرینی کرده‌اند. اقتباس باید ترجمه‌ای فرهنگی و زبانی باشد، نه رونویسی مکانیکی.

شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت میان نگاه فرمالیستی و نگاه ایدئولوژیک پرداخت و اظهار داشت: در دهه‌های گذشته، برخی از جریان‌های فکری، به‌ویژه در دهه ۴۰ و ۵۰، گرفتار وسواس در تعریف شدند. آن‌ها تلاش می‌کردند با اتکا به تعاریف بسته، پدیده‌های هنری را در قالب‌هایی مشخص طبقه‌بندی کنند. این در حالی است که هنر، همواره از تعاریف فرار می‌کند و خود را در تجربه‌های تازه آشکار می‌سازد.

وی افزود: ما باید به‌جای تمرکز بر چیستی، به چگونگی توجه کنیم. پرسش اصلی در اقتباس این نیست که چه چیزی اقتباس می‌شود، بلکه چگونه اقتباس می‌شود. آیا ساختار زبان سینما توانسته معنا را بسازد؟ آیا اقتباس توانسته نظام معنایی متن مبدأ را با تجربه زیسته امروز گره بزند؟ این‌ها پرسش‌هایی است که ما را به سطحی بالاتر از صرف بازسازی می‌برد.

شهبازی در پایان با تأکید بر اهمیت نگاهی روش‌مند و انتقادی به مقوله اقتباس گفت: اگر امروز بخواهیم چند اقتباس متفاوت از یک داستان واحد تولید کنیم، تنها راه، عبور از تعریف و ورود به قلمرو روش است. تنها با فهم سازوکارهای فرم، زبان و روایت در سینما می‌توانیم اثری بسازیم که هم واجد اصالت باشد، هم ریشه در ادبیات و فرهنگ داشته باشد. اقتباس، زمانی زنده می‌شود که تبدیل به امکانی برای آفرینش شود، نه ابزاری برای تقلید.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=42197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.