سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
کل 8167 امروز 0

خبر فوری

صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده قدردانی محمد خزاعی از همدلی و حضور جامعه سینمایی کشور در سوگ شهدای خدمت نمایش مستند جنجالی «سینماحقیقت» قدردانی رئیس سازمان سینمایی از فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران / واگذاری حمایت از تولید فیلم‌های تجربی به مرکز گسترش سینماهای کشور ۱۴ و ۱۵ خرداد تعطیل هستند استقبال و همدلی گسترده سینماگران تیغه‌های فلزی حریم مجموعه تا ۴۵ روز دیگر نصب می‌شود افتتاح دو سالن سینما در مجتمع روتانو تا پیش از دهه فجر آغاز اجراهای صحنه‌ای موسیقی از دوشنبه اطلاعیه تمدید ثبت نام در سامانه المپیاد ملی آموزش هنر کاهش فروش سینما‌ها در هفته گذشته 15 مستند پروانه نمایش گرفتند مهلت ارسال آثار به ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تمدید شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ «آنورا» نخل طلای کن ۲۰۲۴ را برد/ اختتامیه تحت تاثیر جنگ غزه مراسم بزرگداشت خادم فرهنگ دوشنبه توسط اهالی هنر برگزار می‌شود آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش آثار غیرسینمایی

7
کارگردان فیلم بی آبان مطرح کرد:

امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند مفاهیم انسانی و اخلاقی هستیم

  • کد خبر : 9449
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند مفاهیم انسانی و اخلاقی هستیم
ترجیح می‌دهم این فیلم را در شرایطی اکران کنم که مفاهیم انسانی و اخلاقی را که در این دوره بیشتر از هر زمان دیگه‌ای به آن نیازمندیم به ما یادآوری بکند تا اینکه من سرمایه‌گذار و کارگردان در سودای سود و بهره‌برداری تبلیغاتی از این فیلم به نفع خودم باشم.
 به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه ،سومین فیلم سینمایی اکران شده در گروه سینمایی هنر و تجربه در دور جدید فعالیت‌های این گروه، فیلم سینمایی بی آبان  به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا است، مهرداد کورش‌نیا فیلمنامه‌نویس و ‌نمایشنامه‌نویس شناخته شده عرصه هنر‌های تصویری و نمایشی است و نویسندگی  فیلمنامه‌های سریال‌هایی همچون ‌کرگدن‌، ممنوعه و نمایشنامه‌هایی همچون قرار و عزازیل را برعهده داشته است و جوایز مختلفی را از جشنواره‌های فرهنگی هنری به دست آورده است. به مناسبت اکران این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه  نیلوفرساسانی روزنامه نگار روزنامه ایران  گفتگویی با وی انجام داده‌ است لازم به ذکر است این مصاحبه با ویرایش اصلی که در روزنامه ایران  منتشر شده باز نشر می شود.
1. درباره‌ی ایده و مضمون اولیه‌ی فیلمنامه توضیح می‌دید؟
داستان این فیلم درباره‌ی جنگلبانیه که در ماهی که قراره ازدواج کنه دچار حادثه‌ای می‌شه و این اتفاق باعث می‌شه اون دچار عذاب‌وجدان بشه و اتفاقاتی براش رخ بده. ایده‌ی وجدان به‌عنوان یک امر اخلاقی یکی از مهم‌ترین کانسپت‌های تاریخ آثار دراماتیک، رمان و غیره‌ست. من سال‌ها علاقه‌مند بودم درمورد این مضمون یک فیلمنامه بنویسم که سال‌ها پیش با شنیدن قصه‌ی اولیه‌ی مردی که در دوران سربازی به‌صورت غیرعمد و اتفاقی باعث مرگ دختربچه‌ای می‌شه و اون رو پنهان می‌کنه اما سال‌ها بعد، به‌خاطر اینکه خودش صاحب دو دختر میشه عذاب وجدان اون اتفاق مرتب به سراغش می‌آد. این داستان اولیه مبنای نگارش فیلمنامه‌ی بی‌آبان شد که با طرح اولیه‌ی اون و همکاری با علی اصغری طی دو ماه به نگارش در اومد.
۲. شما و آقای علی اصغری در دو سریال پربازدید، ممنوعه و کرگدن به‌عنوان فیلمنامه‌نویس مشترک همکاری داشتید، و این سومین اثر مشترکتونه. می‌تونید از نحوه‌ی تعامل و همکاری‌تون توضیحی بدید.
نحوه‌ی همکاری ما این‌جوری بود که در مرحله‌ی نگارش طرح و شکل‌گیری داستان تعامل توفان فکری داشتیم و بعد از این مرحله و بده‌بستون‌ها که داستان رو کامل کردیم مرحله‌ی فنی نگارش شامل سیناپس و نوشتن دیالوگ‌هاست شروع شد که ما این مرحله رو با تقسیم کار جلو بردیم. این شیوه کمک می‌کرد که با سرعت بیشتر و خطای کمتری خلق داستان و کاراکتر و در نهایت شکل‌گیری فیلمنامه به سرانجام برسه.
۳. شما در فیلمنامه‌ی قصیده‌ی گاو سفید هم در قامت فیلمنامه‌نویس حضور داشتید و بیشتر به‌عنوان نویسنده در تئاتر و سینما شناخته‌شده هستید. چی شد که این بار به‌سراغ کارگردانی فیلم رفتید؟
من کارم رو سال ۱۳۷۶ با فیلمسازی از سینمای جوان شروع کردم و سال ۱۳۸۰ به‌صورت حدی در عرصه‌ی تئاتر به‌عنوان نویسنده و کارگردان به‌طور منظم فعالیت کردم. اما در سینما در سه سریال و دو فیلم سینمایی به‌عنوان فیلمنامه‌نویس حضور داشتم. و به‌خاطر سابقه‌ی کارگردانی در تئاتر علاقه داشتم که نوشته‌های خودم رو خودم بسازم. به این دلیل که شما وقتی به‌عنوان فیلمنامه‌نویس فیلمنامه‌ای رو می‌نویسید در هنگام تولید سلایق افراد مختلفی از جمله تهیه‌کننده و کارگردان به نوشته‌ی شما گاهاً به‌گونه‌ای اضافه می‌شه که از جهان‌بینی و نگاه شما خیلی دور می‌شه. به‌عنوان مثال کسانی که سال‌ها من رو در عرصه‌ی تئاتر می‌شناختن و با آثار من در این حوزه آشنایی داشتن می‌گفتن شما در این سه سریال خیلی نگاه تجاری یا عامه‌پسند دارید. و از جهان‌بینی‌هاتون در نمایش‌نامه‌ها  نوشته‌های قبلی‌تون خیلی فاصله گرفتید. این موضوع به‌خاطر پروسه‌ی تولید سفارش و تولید صنعتی این اثاره که این اتفاق می‌افته. برای همین تصمیم گرفتم در عرصه‌ی تصویر هم با نگاه و جهان‌بینی خودم اثری رو بسازم که زیبایی‌شناسی و سلیقه‌ی مهرداد کورش‌نیا کاملاً در اون مستتر باشه.
۴. خب در این فیلم چه ویژگی‌ها یا سلایق شما حضور داره؟
باتوجه به اینکه من سال‌هاست کارگردان تئاترم و بیشتر همکاران تئاتری من که به عرصه‌ی سینما اومدن فیلم‌هاشون رو در فضاهای محدود و داخلی مثل رویکرد تئاتر ساختن. تمام تلاش من این بود که در این فیلم تصاویر متنوع بصری و نماهای باز بیرونی فیلم رو با جلوه‌ی یک سینمای خوش‌تصویر به نمایش بکشه. و مضمون فیلم هم درباره‌ی عذاب‌وجدان یک شخصیته که ما در این فیلم به‌عنوان قهرمان با اون حرکت می‌کنیم و جدال اون شخصیت با یک عامل بیرونی نیست. بلکه با خودشه. به‌خاطر همین ما شاهد یک شخصیت درون‌گرا و بطنی هستیم. از این رو در این فیلم ما شاهد سکانس‌پلان‌های طولانی و گاهاً بدون کلام با روایتی آرام و کم‌تصادم روبه‌رو هستیم.
۵. چرا فضای ساخت فیلم رو در تالش انتخاب کردید؟ 
باز به همون دلیل که ما قصد ساخت یک فیلم بطنی و آرام و کم‌تنش درباره‌ی یک فرد درون‌گرا داشتیم احتیاج به تنوع تصویری و نشانه‌های متنوع بصری از طبیعت داشتیم که جغرافیای منطقه‌ی تالش و اسالم به خلخال این امکان رو برای ما به وجود می‌آورد.
۶. درباره‌ی کستینگ فیلم هم توضیحاتی می‌دید. 
تهیه‌کننده و فیلم‌بردار این فیلم علی‌محمد قاسمی از باتجربه‌ترین فیلم‌برداران ایران در فضای طبیعت هستن. که حضور ایشون کمک‌های شایانی به ساخت این فیلم کرد. بقیه‌ی عوامل فنی باتوجه به رویکرد فیلم همکاری و همدلی زیادی برای به‌ثمرنشستن این فیلم انجان دادن. به‌عنوان مثال بازیگران این فیلم که همگی سابقه‌ی حضور در تئاتر رو داشتن با همدلی و گذشت به تولید این فیلم مستقل و کم‌هزینه کمک کردن.
۷. شما درباره‌ی هزینه‌های تولید فیلم و مستقل‌بودن صحبت کردید. هزینه‌ی این فیلم رو چه نهاد یا افرادی تامین کردن؟ 
با اینکه این فیلم با بازیگران شناخته‌شده و عوامل فنی درجه یک سینمای ایران تولید شد تمامی هزینه‌ی ساخت توسط سرمایه‌ی شخصی خود من تامین شد و تا الان یک ریال کمک نه از سوی بخش خصوصی و نه دولتی به این فیلم اختصاص پیدا نکرده. حتی فارابی  در دولت قبل که موظف به حمایت از آثاریه که جغرافیای متنوع کشور و مضامین انسانی و اخلاقی مثل این فیلم رو نشون می‌ده هیچ‌گونه حمایتی از این فیلم نکرد. درصورتی‌که این فیلم تا الان موفق به راه‌یابی به هفت فستیوال معتبر بین‌المللی شده است. و این سوال باقیه که گزینش فارابی برای حمایت از تولیدات فرهنگی و غیرتجاری چگونه اعمال می‌شه؟
۸. دلیل انتخاب این برهه‌ی زمانی برای اکران عمومی این فیلم چی بوده؟
در تابستان سال جاری فیلم بی‌آبان باتوجه به کیفیت ساخت و حضور در جشنواره‌های مختلف خارجی توسط گروه سینمایی هنر و تجربه انتخاب و در باکس اکران این مجموعه قرار گرفت. و قرار بود از اوایل مهرماه این فیلم اکران خودش رو در سراسر کشور آغاز کنه اما به دلیل مسائل جاری اکران اون دو ماه به تاخیر افتاد و با پیشنهاد این دوستان و انتخاب آگاهانه‌ی من به‌عنوان مالک و کارگردان این فیلم تصمیم به اکران اون گرفتیم. یکی از دلایل من این بود که مضمون این فیلم درباره‌ی وجدان و اخلاقیات در انسانه که در هر شرایطی آدمی موظف به رعایت اون‌هاست. و جالب اینجاست که موضوع این فیلم نسبت‌های مستقیمی با مشکلات اخیر جامعه داره.
۹. صحبت پایانی‌تون چیه؟
 باید از دوستان هنر و تجربه که فرصت اکران این فیلم را فراهم کردند تشکر کنم  اما اکران این فیلم که با هزینه‌ی شخصی اقدام به تولیدش کردم در شرایط کنونی که مردم اقبالی به حضور در سینما ندارند یک حرکت  آگاهانه است  زیرا ترجیح می‌دم این فیلم رو در شرایطی اکران کنم که مفاهیم انسانی و اخلاقی رو که در این دوره بیشتر از هر زمان دیگه‌ای به اون نیازمندیم به ما یادآوری بکنه تا اینکه من سرمایه‌گذار و کارگردان در سودای سود و بهره‌برداری تبلیغاتی از این فیلم به نفع خودم باشم.
فیلم سینمایی بی‌آبان با حضور بازیگرانی همچون رضا اخلاقی‌راد، علیرضا استادی، نسیم ادبی، صحرا اسدالهی، بابک نوری، رضا حیدری، رضا رباط‌جزی، الهام شعبانی، سمیه برجی، حسین کشفی‌اصل، ندا حسینی، رحمان محمدی، آرمان اسماعیلی، منصور صوفی، سعید امین‌دوست، رسول دژاگه، محبت قاسمی، نرگس موسوی‌زاده و بازیگر خردسال: آراسا آقایی هم اکنون در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران است.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=9449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.