به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این جلسه محمدرضا فرجی گزارشی از نحوه انتخاب سینماهای مردمی میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ارائه داد و درباره آماده سازی سالنهای نمایش فیلم، بهروز رسانی سیستمهای پخش و همچنین اهمیت صیانت از آرای مردمی و میزان حساسیت این موضوع نکاتی را عنوان کرد.
فرجی ضمن بیان این مسئله که هرساله در خصوص مسائل فنی مربوط به فیلمها مشکلاتی وجود داشته است، در خصوص دیر رسیدن نسخه فیلمها و جابجایی در ترکیب آثار و نگرانی سینماداران از این مسئله توضیخاتی را ارائه داد.
وی در خصوص آرای مردمی نیز گفت: قرار براین شد که در جشنواره چهل و سوم کیوسکهای خرید بلیت افزایش پیدا کنند و در هر سینما، از سمفا و یا سامانههای فروش بلیت یک نماینده حضور خواهد داشت که تحت عنوان پشتیبان به سوالات احتمالی مخاطبان پاسخ خواهند داد.
فرجی یادآور شد: در خصوص به روز رسانی سیستم نمایش فیلم، قرار بر این است که مدیران سینما با پشتیبانی که در طول سال کارهای مربوط به این امور را صورت میدهد هماهنگ شده تا سیستمهای نمایش سالنهای درگیر در جشنواره به روز رسانی شود. همچنین قرار بر این است تا با متصدیان نمایش هر یک از سالنهای سینما جلسه دیگری برگزار شود تا آنها در گفتوگو با مسئولین فنی ستاد جشنواره به بحث و نظر در خصوص تحویل نسخه فیلمها، حمل و نقل و اکران آثار و موارد اینچنینی که در سالهای گذشته محل بحث بود به گفت و گو پرداخته و موانع سالهای گذشته مرتفع شود.
همچنین مقرر شد که مدیران سینما کارکنان خود را توجیه کنند که در همکاری با ستاد جشنواره و در همراهی با مردم و مخاطبان این اتفاق را صورت دهند.
فرجی ادامه داد: امسال برای نخستین بار است که دبیر جشنواره به صورت مستقیم با مدیران سینماها به گفتوگو نشسته است که این موضوع میتواند موانع موجود را مرتفع کند.
نسبت من با سالن سینما نسبت تاریخی است
در ادامه منوچهر شاهسواری دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر حس زیبا و تاریخی فیلم دیدن در سالن سینما گفت: با توجه به درک و شناختی که از سینما دارم و ۶۰ سال است که مشتری سینما هستم، همچنان بر اساس عادت دیرینه بلیت تهیه میکنم و در سالن سینما فیلم میبینم. این موضوع را از این جهت میگویم که بدانید احساس و نسبت من با سالن سینما نسبت تاریخی است. سالن سینما همچنان برای من امنترین محل عاطفی و حسی درگیری با فیلم است. حتی اگر فیلمی خوب هم نباشد اما حضور در سالن تاریک و پرده روشن لذتی دارد که غیرقابل توصیف است.
شاهسواری ادامه داد: برخی از شما مدیران سالنهای سینما جوان هستید و ممکن است این لذت تاریخی فیلم دیدن در سالن و پرده سینما را تجربه نکرده باشید، اما دوستان قدیمیتر بلیت فروشی دم گیشه و صفهای طولانی را یادشان هست و این تجارب همگی نشان دهنده علاقه به سالن سینما است.
وی خاطرنشان کرد: امسال ما با چند وضعیت متفاوت روبرو بودیم و برای اینکه این وضعیت متفاوت را بتوانیم بدرستی مدیریت کنیم راهی نداشتیم جز اینکه کمی به خودمان و دلهایمان مراجعه کنیم. گاهی شرایط زمان و مکان به گونهای است که هیچ منطق و فرمول ریاضی جواب نمیدهد و تنها باید در چشمان همدیگر نگاه کنیم و خداقوت بگوئیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر با یادآوری اهمیت سینماهای مردمی تاکید کرد: شما اولین کسانی هستید که با مخاطب ما در جشنواره مواجهه دارید، جشنواره با سالنهای سینمایش است که آبرو پیدا میکند، با سالنهای سینمایش است که احساس رضایت مندی را به مخاطب منتقل میکند. اگر خدای نکرده در این اولین مواجهه با یک فضای منفی روبرو شویم، فضای غیر دوستانه مواجه شویم کار خوب جلو نمیرود وگرنه گاهی اوقات سالن، صدا و تصویر خوب شاید اصلا به چشم نیاید. گاهی اوقات یک سفره کوچک مهربانانه از یک سفره عظیم غیرمهربان ارزش بیشتری داشته دارد و فکر میکنم الان وضعیتی که به لحاظ اجتماعی درگیرش هستیم آن سفره کوچک اما مهربان را بیشتر میپسندد. به دلیل همین نکته شما اولین سطح اسطحکاک ما با جشنواره هستید و این جلسه به دلیل اهمیت نقش شما در جشنواره تدارک دیده شده است تا بگوئیم برای حفظ احترام و آبروی همدیگر پیش مخاطبان جشنواره باید چه کارهایی را انجام بدهیم.
شاهسواری خطاب به مدیران سینماهای مردمی جشنواره چهل وسوم ادامه داد: ما امسال چند نکته فراموش شده در سالنهای سینما را دوباره قصد داریم تا ایجاد کنیم. یک فضای تزئین سالنها چه در بیرون و داخل را همه در جریان هستید و علاقهمند هستیم تا در این بخش مشارکت جدی شما را همراه داشته باشیم و آماده هستیم تا فراتر از آنچه ما اعلام میکنیم هرچه مدیران سالنهای سینما جهت رفاه مخاطب و هویت بصری سینما احساس نیاز میکنند همکاری کنیم.
او همچنین بر نقش پراهمیت مدیران سینما، بر مسئولیت پاسخگویی و نظارت آنها تاکید کرد و گفت: مدیران سینما باید در تمام امور مربوط به هر سینما نظارت کافی را داشته باشند. همچنین باید نسبت به مخاطبان جشنواره توجه ویژه صورت بگیرد، چراکه آنها اولویت اصلی جشنواره هستند و هر فردی که برای فیلمهای جشنواره بلیت تهیه میکند باید به او احترام گذاشته شود و الویت اصلی با افرادی است که بلیت تهیه کردهاند.
دبیر جشنواره چهل و سوم ادامه داد: بلیت فروشی سینماهای مردمی قرار است که ۴۸ ساعت پیش از آغاز جشنواره شروع شود. امسال برای اولین بار چند هفته مانده به آغاز جشنواره برنامه اکران هر سینما مشخص شده است و امروز سینماداران می دانند که در ایام برگزاری این رویداد، به صورت روزانه میزبان چه فیلمهایی خواهند بود.
شاهسواری خاطرنشان کرد: حق نداریم برای سینماها بلیت غیر پولی در نظر بگیریم، چراکه در این صورت صاحبان آثار و همچنین سینماداران متضرر خواهند شد. امسال زمینه سینمای ایران در حال تغییر و تحول نسلی است و از دوستان خواهش کردم که فضای تبلیغی مناسبی برای معرفی این فیلمها به وجود آورند و در پلتفرمهای فروش بلیت این اتفاق رخ خواهد داد.
شاهسواری در خاتمه صحبتهایش ابراز داشت: هر آنچه که سینماداران فکر میکنند به لحاظ تبلیغی امری مناسب است را انجام خواهیم داد، به شرط آنکه ایده قابل اجرا و قابل پذیرشی ارائه شود. برای اولین بار در جشنواره شاهد فیلمهای متفاوتی به لحاظ گونه هستیم. تنوع و تکثر فیلمهای امسال حداقل برای من چشمگیر بوده و کمتر شاهد آن بودم. به همین دلیل تلاش شده تا در چیدمان سانسهای سینماها تنوع موضوعی را در هر سانس لحاظ کنیم.
برنامه ریزی جشنواره برای تبلیغات سینماهای مردمی
در ادامه این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در خصوص تمهیدات جشنواره چهل و سوم برای تبلیغات مناسب سینماهای مردمی اظهار داشت: تاکید آقای شاهسواری توجه ویژه رسانهای به سینماهای خارج از برج میلاد است و به همین منظور آقای مهرشاد کارخانی از عکاسان و فیلمسازان با تجربه مسئولیت این بخش را برعهده گرفتند که تا تیم عکاسی و فیلمبرداری به پوشش حضور مردم در سینماهای مردمی بپردازد.
نجفی خاطرنشان کرد: تقریبا تمامی سینماها دارای تیم روابط عمومی هستند و درخواست ما این است که در ایام جشنواره در کنار ما باشند و از اتفاقات جذاب سینماها فیلم و عکس تهیه و برای ما ارسال کنند تا شور و حالی که دبیر جشنواره انتظار دارند در سینمای مردمی رخ دهد به درستی منعکس شود.
مدیر روابط عمومی جشنواره در خاتمه تاکید کرد: به روال سالهای قبل هماهنگی حضور عکاس و فیلمبردار در سینماها فقط با نامه رسمی روابط عمومی جشنواره صورت میگیرد و خبرنگاران نیز با نامه رسمی برای پوشش سینماهای مردمی میتوانند اقدام کنند.
همچنین دبیر جشنواره نیز با اشاره به اینکه سینماداران میتوانند برای دیده شدن سینماهای مردمی کمک کنند، تصریح کرد: سلیقه ایده و فکر ما این است که بخشهای مختلف جشنواره وسیع دیده شود و سینماداران میتوانند به ما کمک کنند تا سینماهای مردمی نیز بیشتر دیده شوند چراکه برای ما مردمی که برای تماشای فیلمها میآیند و توجه به مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینمای ایران دارای اهمیت اساسی است. ستاد جشنواره را در این خصوص همراه و همکار بدانید. به شدت علاقهمند هستیم که بخش فنی سینماها و جشنواره با یکدیگر متصل و مرتبط شوند.
در بخش پایانی نیز مدیرامور سینماهای جشنواره با اعلام سانس ویژه دانش آموزان در جشنواره چهل و سوم گفت: امسال با استقبال مسئولین آموزش و پرورش سانس ویژه دانش آموزان را در سانس صبح که از ساعت ۹ تا ۱۲ است خواهیم داشت و اعتقاد داریم با این اتفاق شاهد شور و هیجان بیشتری در جشنواره خواهیم بود.
در ادامه این نشست مدیران سینماها دغدغههای خود را با دبیر جشنواره در میان گذاشتند و شاهسواری پاسخگوی سوالات آنها بود.
عمده سوالات سینماداران در خصوص اهمیت تبلیغات محیطی جشنواره فیلم فجر در معرفی آثار حاضر در جشنواره بود که به عقیده آنها در سال های اخیر نمود کم رنگی داشته است.
موضوع مهم دیگر بحث جابجایی فیلمها بود که گاهی مخاطبان برای یک اثر بلیت خریداری کرده اما به دلایل فنی باید شاهد اکران فیلمی دیگر باشند که منوچهر شاهسواری دبیر چشنواره چهل و سوم با تاکید بر حقوق مخاطبان اظهار داشت: تضمین میدهیم که با همکاری ستاد جشنواره و لابراتورهای سینمایی برای دوره آتی این جابجاییها وجود نخواهد داشت و در اکران فیلمها نیز شاهد تاخیر نخواهیم بود.
در پایان این جلسه کارتهای افراد حاضر و برنامه نمایش هر سینما تحویل مدیر سینما شد و در فاصله بیش از دو هفته به آغاز جشنواره مدیران سینماها در جریان جزییات نمایش فیلمها در سینماهایشان قرار گرفتند.