به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۴۰۴ ذیل کلانبرنامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.
«اقتصاد فرهنگ و هنر»، «توسعه فضاهای فرهنگی و هنری»، «نگاه به آینده»، «مردمگرایی»، «جریانهای فرهنگی، هنری و رسانهای» و «مقررات و رویهها»، محورهای اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۴ است.
این اولویتها به شرح زیر است:
اقتصاد فرهنگ و هنر
- الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی و حمایت از ایجاد و افزایش مجامع تخصصی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری
- مطالعه ظرفیتهای مردمی در تولید و عرضۀ فرهنگی
- مدلسازی فناوریهای حامی مشارکت مردم در تولید و عرضه صنایع فرهنگی و هنری
- پژوهش در باب اشتغالزایی، حمایت از هنرمندان، چالشهای اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت
- مطالعۀ تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی و مذهبی
- الگوها، روشها و سیاستهای رونقبخشی به اقتصاد صنایع فرهنگی، هنری و خلاق و آیندهنگاری آن
- الگوهای سیاستگذاری و مقرراتگذاری کسبوکار محصولات فرهنگی و هنری
- روشهای بهبود فضای کسبوکار محصولات فرهنگی و هنری
- مطالعه نحوۀ افزایش سهم محصولات فرهنگی و هنری ایرانی در بازارهای جهانی
- مطالعات در باب سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران
- نظام برنامه درسی رشته های قرآنی، مؤسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی
- بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانهای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی
توسعه فضاهای فرهنگی و هنری
- توسعه ابزارهای فناورانه در باب فضاها، مکانها و محیطهای فرهنگی و هنری
- مطالعه چارچوبها، الگوها، ساختارها، الزامات و چگونگی تأسیس شهرکها و پارکهای محصولات فرهنگی و هنری
- مطالعه در باب طراحی مناطق ویژه فرهنگی (اقلیمها، مناطق و گذرهای فرهنگی)
نگاه به آینده
- مطالعه چارچوبها، الگوها، روشها و شیوههای تقویت آیندهپژوهشی در حوزه تولید، توزیع و مصرف فرهنگی
- الگوها، چارچوبها، سیاستها و نحوۀ توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری
- مطالعات و گزارشهای راهبردی درباره ظرفیتهای دیپلماسی فرهنگی و هنری
مردمگرایی
- الگوهای کسبوکار و روشهای عمومیسازی دسترسی به محصولات و فرصتهای فرهنگی و هنری
- الگوها، روشها و سیاستهای اولویتبخشی به نیازهای مردم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استانهای مختلف، بهویژه شهرها و روستاهای مناطق کمبرخوردار
- بررسی الگوها، چارچوبها، سیاستها، برنامهها و راهکارهای شفافسازی امورات فرهنگی
- الگوها، روشها و سیاستهای ایجاد دسترسی عادلانه به فرصتهای حضور بینالمللی برای اهالی فرهنگ و هنر
- الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها
- بررسی الگوها، روشها، و شیوههای نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری
- نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویههای قضایی و حقوقی موجود
- بررسی بستر فرهنگی، ساختارهای حاکمیتی، شیوۀ تولید، و شفافیت فرهنگی
جریانهای فرهنگی، هنری و رسانهای
- آسیبشناسی تولید محتوا (رسانهای، هنری، فرهنگی) در کشور (با نظرداشت عمومیسازی این نوع محصولات)
- جریانشناسی نشر، خبرگزاری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری
- مطالعه مصرف فرهنگی، مصرف رسانهای و ذائقه فرهنگی و هنری مردم ایران
- جریانشناسی و اقتصاد سیاسی ترجمه، تولید، تنظیم و عرضۀ محتواهای فرهنگی و هنری
- مطالعات تاریخ شفاهی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات
- بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران
- تدوین سند آمایش فرهنگ و انجام مطالعات آمایش فرهنگ و هنر
- مطالعه، نقد، بازاندیشی، شرح و پژوهش در باب آراء و افکار مرحوم دکتر عماد افروغ
- مطالعه میزان استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی در کشور
- تیپشناسی مصرف رسانهای نوجوانان ایران
- میزان مشارکت مردم در برنامههای فرهنگی و هنری
مقررات و رویهها
- تنقیح قوانین، مقررات و رویه های فرهنگی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات
- بررسی و تدوین نظام صنفی هنری
پژوهشگران علاقهمند به اجرای هر یک از این اولویتها، باید کاربرگ پیشنهاد طرح پژوهشی را تکمیل و به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه کنند.