سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9907 امروز 3

خبر فوری

همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزاری نشست مشترک مسئولان فرهنگی و ورزشی وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت پایان دو اجرا در مجموعه تئاتر شهر جعفر ذهنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟ ابهام مدیر یک آموزشگاه هنری در پرداخت مالیات

4

این فصل را با من بخوان باقی فسانه است

  • کد خبر : 20547
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶
این فصل را با من بخوان باقی فسانه است
ما در سینمایمان دوبه ژانر کاملا ایرانی داریم. دو بی‌نهایت ابدی که زمین تا آسمان با هم فرق دارند. یکی فیلمفارسی است و دیگری سینمای دفاع مقدس.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، نقل از روزنامه فرهیختگان میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:ما در سینمایمان دوبه  ژانر کاملا ایرانی داریم. دو بی‌نهایت ابدی که زمین تا آسمان با هم فرق دارند. یکی فیلمفارسی است و دیگری سینمای دفاع مقدس. فیلمفارسی را نمی‌توان کاملا معادل مفهوم کلی و جهانی کمدی گرفت و حتی با کمدی‌های سخیف و بومی در سایر نقاط دنیا مطابقت تام ندارد. این ژانر با وقفه ۱۰ یا ۱۵‌ساله در دوره پس از انقلاب هم مجددا ظهور کرد و به حیاتش ادامه داد. با وجود بعضی از نوستالژی‌بازی‌های متعصبانه که روی آثار این ژانر در بین بعضی مخاطبان وجود داشت و حتی به‌رغم بعضی لحظات یا ویژگی‌های قابل توجه در فیلمفارسی، این ژانر همیشه مایه ننگ فیلم‌دوستان جدی ایرانی و منتقدانش بوده است. ژانری که نه‌تنها ساختار سینما و بدنه تولیدکننده‌اش، بلکه مخاطبان یا لااقل بخشی از مخاطبان ایرانی را هم سطح پایین جلوه می‌داد. اما سینمای دفاع مقدس داستانی جداگانه دارد و حتی مخالفانش از جنسی دیگر هستند. این نوع فیلم‌ها هم از آن جهت یک ژانر به‌خصوص شده‌اند که نمی‌توان آنها را کاملا معادل مفهوم کلی و جهانی سینمای جنگ قرار داد. همان‌طور‌که در ایران کمدی‌هایی داشته‌ایم که فیلمفارسی نبودند، یک‌سری فیلم‌های جنگی هم داشته‌ایم که دفاع مقدسی نبودند. چون بحث ما راجع‌به نقش زن در سینمای دفاع مقدس با عطف به دو فیلمساز شاخص این جریان یعنی ابراهیم حاتمی‌کیا و رسول ملاقلی‌پور است، لازم است که اول ببینیم ژانر دفاع مقدس چطور به‌عنوان یک ژانر شناخته می‌شود. فیلم یا داستان‌هایی که در‌قالب یک ژانر تعریف می‌شوند، باید خصوصیاتی همتا و تکرارشونده داشته باشند. تیپ‌های قالبی تکرار شونده‌ای در آثار یک ژانر وجود دارند که به دست هنرمند یا نویسنده خلاق، ممکن است گسترش پیدا کنند اما در ذات و در نفس‌شان یک عصاره مشترک با بقیه دارند. ژانر دفاع مقدس از پیوند یک جنگ مدرن و امروزی با داستان عاشورا پدید می‌آید. شاید بعضی از جملات شهید آوینی در نریشن‌های مستند روایت فتح به‌نظر جملاتی شعاری و پروپاگاندا برسند، اما در‌حقیقت همین‌ها به شکلی استعاری و رمزآلود توضیح‌دهنده تم فکری دفاع مقدس و سینمای آن هستند. او می‌گوید اگر می‌خواهید ما را بشناسید، داستان عاشورا را بخوانید، یا در جای دیگر رزمندگان ایرانی را یاران آخرالزمانی سیدالشهدا خطاب می‌کند. تم سینمای دفاع مقدس همین است؛ چه اینکه پس‌زمینه ذهنی رزمندگان ایرانی در عالم واقع هم همین بود؛ آنها احساس می‌کردند تاریخ تکرار شده و دارند نقش حسینیان را در برابر لشکر یزید بازی می‌کنند. آوینی می‌گوید خون پیکره حق در قلب تاریخ از قلب عاشوراست که سرچشمه می‌گیرد و اگر حقیقت را بخواهی، هنوز روز عاشورا به شب نرسیده است. سینمای دفاع مقدس از دل همین باور و همین احساس متولد می‌شود. با فیلم اول رسول ملاقلی‌پور به نام «نینوا» که تجربه‌ای قوی نبود اما ریشه‌های این نوع ذهنیت را در خودش نشان می‌داد و با فاصله‌ای دوساله در اثر دیگر او «پرواز در شب» که لحظه خلق سینمای دفاع مقدس است. سینمایی که ناگهان در اوج متولد شد؛ چراکه عقبه‌ای صدها ساله داشت و وامدار داستانی بزرگ بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=20547
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا»
  • 245 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.