سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

9
عشیری:

باید وارد گام دوم سینما شویم/تاکید برگفتمان سازی برای تحول در ساختار سینما

  • کد خبر : 1701
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
باید وارد گام دوم سینما شویم/تاکید برگفتمان سازی برای تحول در ساختار سینما
مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر امیدواریم شاهد نشانه‌های تحول در ساختار و حرکت به سوی بازتعریف نگاه و استراتژی‌های سینمایی باشیم، همین طور بازنگری نسبت به مضامین و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و یا حتی اهتمام ویژه‌تر به اقتصاد.

سینمایی نیوز- مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر امیدواریم شاهد نشانه‌های تحول در ساختار و حرکت به سوی بازتعریف نگاه و استراتژی‌های سینمایی باشیم، همین طور بازنگری نسبت به مضامین و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و یا حتی اهتمام ویژه‌تر به اقتصاد.

یزدان عشیری در گفت‌وگو با میزان پیرامون ویژگی‌های فرهنگی چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: ما امسال شاهد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر هستیم خود عنوان چهلمین این ذهنیت، توقع و انتظار را ایجاب می‌کند که این رویداد فرهنگی هنری و سینمایی با گذر از ۴ دهه به یک مرحله از بلوغ، بالندگی و رشدی رسیده باشد که قطعاً نسبت به جشنواره‌هایی که عمر کوتاه‌تری دارند این سطح از انتظار وجود ندارد.

وی در همین راستا ابراز کرد: یکی دیگر از اولویت‌هایی که این دوره از جشنواره فیلم فجر را برجسته می‌کند برگزاری آن در اولین سال دولت جدید است که با دیدگاه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی تازه‌تری و با رویکرد سینمای مردمی و سینمای انقلابی روی کار آمده و به همین خاطر رسالت و مسئولیت و ماموریت این رویداد فرهنگی هنری را عمده‌تر و جدی‌تر و راهبردی‌تر می‌کند.

مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی با تاکید بر رویکرد رییس جدید سازمان سینمایی مبنی بر بازسازی انقلابی و ضرورت تحول در ساختار سینما اظهار کرد: در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر امیدواریم شاهد نشانه‌های تحول در ساختار و حرکت به سوی بازتعریف نگاه و استراتژی‌های سینمایی باشیم، همین طور بازنگری نسبت به مضامین و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و یا حتی اهتمام ویژه‌تر به اقتصاد و یا جایگاه سینما درِ دیپلماسی عمومی و فرهنگی؛ همه این موارد جزو کلیدواژه‌ها و راهبرد‌هایی است که از سوی محمد خزاعی رئیس جدید سازمان سینمایی طرح و عنوان شده و این سیاست گذاری جدید در راستای گام دوم انقلاب این نیاز را ایجاد می‌کند که ما وارد گام دوم سینما شویم.

عشیری با اشاره به هدفمند‌سازی محور‌ها و رویداد‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: از این رو جشنواره فیلم فجر و اقای نقاش زاده دبیر محترم آن در همین راستا سعی کرده به شکلی کارشناسی شده روی هدفمندسازی محور‌ها، رویکرد‌ها و موضوعات جشنواره تاکید کند، البته شاید خیلی این توقع به جا نباشد که این اهداف و محور‌ها در این دوره جشنواره حتماً احصا شود و ثمر بدهد چرا که بخش عمده‌ای از تولیدات مربوط به سال گذشته است، ولی تاکید کردن روی این محور‌ها و این رویکرد‌ها قطعاً اولویت‌های سینمای ایران و بازسازی معماری سینمای ایران را در دوره جدید مورد اشاره قرار می‌دهد.

مشاور رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر تمایزات ویژه فراخوان چهلمین حشنواره فیلم فجر تصریح کرد: تاکید بر سینمای نوین ایران با الهام گرفتن از فرهنگ ایرانی اسلامی یا تاکید روی کلان ارزش‌هایی مثل ارزش‌های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی، همین طور تکیه بر محور‌هایی چون «سینمای اخلاق مدار، امید آفرین و آگاهی بخش» و یا بستر سازی جشنواره برای رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی از جمله گروه بندی اهدافی است که برای نخستین بار در فراخوان و آیین نامه جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم.

وی در همین راستا تاکید کرد: مضاف بر این جشنواره از ساختار صرفاً نمایش آثار، نقد و بررسی، پرسش و پاسخ فراتر رفته و در این دوره می‌بینیم که در ساختار جشنواره بخش فرهنگی اضافه شده که خود این بخش فرهنگی چند زیربخش به عنوان گنجینه‌های سینمای ایران را در بر دارد که با هدف عرضه منتخبی از بهترین فیلم‌های ادوار گذشته به قصد ایجاد الگو و معرفی شرایط فنی روزآمد برای نمایش برای استفاده از نیروی نسل‌های جوان‌تر و یا همین طور همایش‌های علمی پیش بینی شده که با هدف تجزیه و تحلیل، بسترسازی و گفتمان سازی پیرامون مبانی و مفاهیم سینما و ضرورت‌های اجتناب ناپذیر سینمای ایران در دوره جدید در قالب مفاهمه و هم افزایی اندیشمندان و صاحب نظران در کنار هنرمندان و سینماگران؛ و نیز نشست‌های مطبوعاتی هم به روال گذشته وجود داشته که این دوره هم سعی شده با جهت دهی و راهبری، فضایی برای رشد و اعتلای گفتمان حرفه‌ای در این نشست‌ها اتفاق بیفتد.

عشیری با اشاره به برگزاری بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ابراز کرد: در کنار این برنامه‌ها بحث بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها را داریم که همیشه، مراسم بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها در قالب پخش وله و چند تیتر در مراسم اختتامیه خلاصه می‌شد، اما با برنامه ریزی که صورت گرفته بنا است تا بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها در قالب مراسم‌های برنامه‌ریزی شده به قدرشناسی از دستاورد‌های فرهنگی، هنری و حرفه‌ای نام آوران سینما با هدف شناخت تجربه‌ها و همین طور کمک به رشد گفتمان حرفه‌ای‌گری و تخصص سینما برگزار شود که این یکی دیگر از اولویت‌هایی است که تمایز این دوره جشنواره را نسبت به دوره‌های قبل نشان می‌دهد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی همچنین خاطرنشان کرد: تاکیدی که دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر دارد تکیه دقیق و با حساسیت نسبت به تقویم زمانی و گاه شمار این جشنواره است که قطعاً این نظم و انضباط می‌تواند در کیفی گرایی ساختار محتوایی و درونی جشنواره فیلم فجر چهلم هم کمک کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.