سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5
نشست «فرم‌ها و روایت‌ها» در سینما؛

با نگاهی به فیلم «رستاخیز»

  • کد خبر : 24274
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
با نگاهی به فیلم «رستاخیز»
نشست «فرم‌ها و روایت‌ها» در سینما با نگاهی به فیلم «رستاخیز» به همت انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران، عصر سه‌شنبه 7 شهریور ماه در محل سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران، رضا درستکار نویسنده سینما و منتقد، هادی نائیجی نویسنده و کارگردان و محسن بدرقه منتقد سینما حاضران در این نشست بودند.

این نشست با نگاهی به دو فیلم الرسالة (مصطفی عقاد) و رستاخیز (احمد درویش) برگزار شد.

رضا درستکار نویسنده و منتقد، هادی نائیجی نویسنده و کارگردان و محسن بدرقه منتقد سینما به بحث و بررسی فرم و طراحی و ترسیم و ارائه تصویر شخصیت‌های اصلی دینی در سینما و به‌ویژه با تمرکز و انطباق در این دو اثر تحلیل‌های خود را ارائه دادند.

در ابتدای نشست، بخش‌هایی از فیلم‌های الرسالة و رستاخیز به نمایش درآمد.

سپس بدرقه که اجرای نشست را هم برعهده داشت، ضمن عرضه خط سیری از سینمای تاریخی و تدابیری که سازندگان این فیلم‌ها در ترسیم چهره‌های دینی اتخاذ کرده‌اند، پرسید آیا آن‌ها اولا موفق بوده‌اند یا نه؟ ثانیا ما چگونه می‌توانیم روایتی درست و مورد قبول از معصوم و واقعه را ارائه دهیم؟ آیا اصلا می‌توانیم!؟

نائیجی ضمن توضیحی مفصل درباره «روایت»، گفت: «روایت یک ظرف خنثی نیست. در روایت، تبدیل مدیا رخ می‌دهد. بنابراین باید به اقتضائات طبیعی روایت توجه نمود. این گونه نیست که اطلاعات تاریخی را در روایت داستانیِ سینما بچینیم و به نتیجه دلخواه دست یابیم!
از طرفی اصل تاریخ هم یک گونه از روایت است و در هر روایت، یک گزینش رقم می‌خورد و این گزینش فارغ از بحث صدق و کذب در اصل واقعیت است. حتی ویژگی‌های روانشناختی یک راوی از یک واقعیت نیز ایجاد تنوع روایت در اصل واقعیت را به وجود می‌آورد. سهم روایت سینمایی در این عرصه چقدر به رسمیت شناخته می‌شود؟! در سینمای ایران روایتِ از پیش تعیین شده‌ای وجود دارد که راه خلاقانه‌ تبدیل روایت تاریخی به روایت سینما را محدود کرده است.»

چیستی روایت و فرم مبحث اصلی درستکار بود. او گفت: «فرم، رابطه شکل گرفته بین محتوا و ساختمان یک اثر است. اگر به‌فرض یک فیلم دارای عناصری ممتاز باشد اما در نهایت مخاطب را اقناع و برانگیخته نکند، موفق نیست، شاید رستاخیز هم در دایره چنین تعریفی قرار گرفته است.
ما فرم مورد استفاده (POV) در فيلم الرسالة را منحصر به‌فرد در سینما و موفق ارزیابی می‌کنیم؛ چرا که علاوه بر پذیرش ریسک بالا در تغییر گرانیگاه ساختاری خود، جذابیت روایت و برانگیختگی احساس را هم به‌وجود آورده است.

سینمای ما، فاقد بنیان تئوریک است و نتوانست فرم‌های مناسب را پیدا کند و در تقلید صرف از الرسالة متوقف شد، علتش «ترس» بود که در برابر «جسارت» غربی، رنگ باخت.

همه ما روز واقعه را فیلمی قابل قبول در این ژانر می‌دانیم، زیرا از طریق شنیداری، فرکانس‌های مورد نظر را ارسال می‌کرد، و ما مردمی هستیم که از طریق «گوش»، ارتباطی بهتر با آن جهان معنا برقرار می‌کنیم.»

در پایان برنامه، مجری به کتاب «نان خون» اشاره کرد که به فهمی از مفهوم فرم و از طریق مصادیق رسیده است. وی گفت: داستان‌ها در این کتاب و نوع تردیدها و کشمکش‌ها در شخصیت‌ها با اتفاقات متناظر در فيلم روز واقعه قابل مقایسه است و از منظر تطبیق روایت عاشورایی اثری قابل اعتنا محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24274
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه رسمی انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی
  • 116 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.