سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۲ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 11 شوال 1446
  • و : Friday, 11 April , 2025 می باشد
کل 9640 امروز 0

خبر فوری

هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید

5
به بهانه باز نشر کتاب «فیلمنامه نویسی در قرن 21»

برای اینکه فیلمنامه روی کاغذ جان ندهد

  • کد خبر : 33905
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
برای اینکه فیلمنامه روی کاغذ جان ندهد
«فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» کتابی به نویسندگی «لیندا آرنسون» است که بذر آن بیش از 10 سال از نگارش این کتاب توسط خود او و در زمان تحریر کتاب «فیلمنامه‌نویسی به‌روز» این نویسنده کاشته شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت بنیاد سینمایی فارابی، این کتاب که توسط شاپور عظیمی ترجمه شده است، با عبور از رویکرد سنتی فیلمنامه‌نویسی یعنی همان روش آشنای سه پرده‌ای سید فیلد، مثال‌هایی ارائه داده که از نظر وی به تبیین تئوری‌هایش یاری می‌رساند.

در برشی از کتاب پیش رو این‌چنین آمده است: «ورد زبان صنعت سینما این است که نویسندگی یعنی بازنویسی. بله و نه. بازنویسی اجتناب‌ناپذیر است؛ به‌طور طبیعی، فیلمنامه شما را بهتر می‌کند و اغلب، تعداد بازنویسی‌ها در خاطر کسی نمی‌ماند. در واقع، معمولاً برمی‌گردیم و وقتی در میابیم که خیال می‌کردیم نسخه قبلی فیلمنامه چقدر مناسب بوده، برخورد می‌لرزیم. البته بازنویسی فاقد تمرکز و تکراری تلف کردن زمان و سرمایه است و ممکن است باعث شود که فیلمنامه روی کاغذ جان بدهد. وقتی فیلمنامه‌ای به این ترتیب از بین می‌رود، معمولاً به این علت است که نویسنده (و دیگران، اگر در کار دخیل بوده باشند)، روی جرقه‌ای که به ذهنش رسیده بود و پیام و متن اثر، به درستی کار نکرده است. بیشتر همین مواردند که یک فیلم را تشکیل می‌دهند. بنابراین، بازنویسی در چند حوزه پیش می‌رود. سعی کنید، با طراحی فیلمنامه و پیش از آغاز به نوشتن، بازنویسی را به کمترین میزان برسانید».

«خط کنش یا خط ارتباط»، «می‌رسند اما نیستند»، «تحلیل ساختاری پیانو»، «توصیه‌ها، تله‌ها و بازنویسی»، «شش طبقه‌بندی روایت موازی»، «سفرهای دوگانه»، «رویای بی‌حاصل و فلاش‌بک شرح حال» و «فیلم‌های چمدانی»، از جمله موضوعات شش بخش کتاب پیش رو شمرده می‌شود.

این کتاب به گونه‌ای به هدفش می‌پردازد که بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد علاقه و اشتیاق روز افزون نسل جوان فیلمنامه نویس و فیلم سازان برای نگارش و ساختن آثاری باشیم که با ساختارهای پیچیده و نامتعارف خود، مخاطبان سینمای خاص و پیچیده را به وجد بیاورند.

کتاب فیلمنامه نویسی در قرن 21 در 743 با قیمت 480 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی باز نشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته. این کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز به مخاطبان تقدیم می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.