سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 8322 امروز 0

خبر فوری

شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب و داوری سینما و معدن! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ سالن‌های نمایش ۵ شب اجرا ندارند سینماهای سراسر کشور تعطیل می‌شود کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند میزبانی ویژه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از دانشجویان/ نام‌نویسی آغاز شد فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری آشغال دوست داشتنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب فیلم‌های تجربی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/معرفی هیات انتخاب و داوری خبرهای تازه از «سینماحقیقت 18» نخستین گام‌های جشنواره «تهران» با اولین تجربه‌های فیلمسازی عیاری و جعفری‌جوزانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ آغاز چهارمین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی اریک اشپیتزر، «الماس سفید» و ورنر هرتزوگ چهره‌های سینمایی در قاب «جشنواره تهران» از «فیلم کوتاه» چه گفتند؟ / فیلم کوتاه درجه یک است تسلیت به ایران… عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ «در آغوش درخت» به اسکار2025 معرفی شد «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2025 محمد خزاعی: «نخبه‌گرایی» را جایگزین «نخبه‌کشی» در سینما کردیم/ معرفی برگزیده‌های «راژیا» رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان المپیاد به دوره نوجوانی خود رسیده است آغاز اکران یک مستند درباره سینماگر قدیمی هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین-راژیا آغاز به کار کرد نمی‌خواستیم «پرتاب» زیر سایه «سینماحقیقت» باشد فراخوان جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد علاقه‌مندان به عضویت در «باشگاه مخاطبان انجمن» تنها تا پایان شهریور فرصت دارند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان/ از تدوین موبایلی تا شناخت ابزارهای هوش مصنوعی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش بسته می‌شود پوستر هفتادمین «جشنواره منطقه‌‌ای سینمای جوان قزوین – راژیا» رونمایی شد نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد آغاز اکران «شه‌سوار» با انتشار تیزر این فیلم صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد/ معرفی برگزیده‌های «مهروشید»

4

بررسی«موسیقی عاشیقی»در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی

  • کد خبر : 19663
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
بررسی«موسیقی عاشیقی»در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی
سومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و عاشیق ایمران حیدری (پیشکسوت حوزه هنر عاشیقی و پژوهشگر حوزه هنر عاشیقی) با موضوع «موسیقی عاشیقی» برگزار شد.

بررسی«موسیقی عاشیقی»در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی

 

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، صبح پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ سومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع «موسیقی عاشیقی» در مجموعه فرهنگی «وارنا» شهر گنبد کاووس برگزار شد.

در این نشست عاشیق ایمران حیدری پیشکسوت عاشیقی و پژوهشگر حوزه هنر عاشیقی به بیان تاریخچه‌ای از عاشیق‌ها پرداخت و گفت: عاشیق ها در ادوار مختلف با عناوین گوناگونی از جمله «یارسان» معرفی می‌شدند؛ مدتی اما از بعد از ظهور اسلام و تسلط آن بر مناطق آذری نشین، کلمه «عاشیق»‌ رواج پیدا کرد.

به گفته او، اوزان‌ها که موسیقیدان بودند، اجداد عاشیق ها هستند و این دو گروه نیز در دوره‌ای حدود ۴۰۰ سال با یکدیگر هم دوره بودند اما اوزان‌ها که عمدتا داستان‌سرا بودند به سمت انقراض رفتند و عاشیق‌ها تعالی پیدا کردند چراکه عاشیق‌ها نسلی از خنیاگران بودند که جنبه موسیقایی قوی‌تری نسبت به اوزان‌ها داشتند، نزد مردم جای خود را باز کردند.

این پیشکسوت هنر عاشیقی با بیان اینکه «عاشیق‌ها دنباله همان خنیاگران هستند» ادامه داد: خنیاگران هنرمندانی بداهه‌ساز و بداهه‌نوازی بودند که کارشان روایت تاریخ و سرودن داستان‌های حماسی و انتقال سینه به سینه به نسل‌های بعدی بود. شرط عاشیقی ۶ دانگ بودن است به این معنا که آنها باید ۶ ویژگی خاص خود را داشته باشند؛ عاشیق‌ها جزئی از هنرمندان هستند که خوانندگی نوازندگی، ادبیات، سجایای اخلاقی و رقص منحصر به خود را دارند و خودشان ساز خود را درست می‌کردند.

حیدری قوپوز را ساز اصلی عاشیق‌ها معرفی کرد و گفت: ۸۰ آهنگ وجود دارد که برای همه عاشیق‌ها شناخته شده است که به آن موسیقی عاشیقی کلاسیک گفته می‌شود اما در کنار آنها هر منطقه آهنگ‌های مخصوص به خود را دارند مثلاً در تبریز، زنجان و شهرهای دیگر آهنگ‌هایی وجود دارد که خاص خودشان است و آهنگ‌های محلی نامیده می‌شوند.

او همچنین با تاکید بر اینکه عاشیقی یک صنعت ادبی است، درباره آینده حیات این صنعت اظهار کرد: قدیمی‌ترین نشانه‌ای که از هنر عاشیقی پیدا شده از زمان سومریان بوده است و بین‌النهرین خاستگاه اصلی عاشیق‌ها بوده است بنابراین معتقدم که پدیده‌ای که این همه سال قدمت دارد، هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. اوزان‌ها پس از دوره‌ای دیگر پاسخگوی نیازهای مردم نبودند بنابراین منقرض شدند و عاشیق‌ها به وجود آمدند. عاشیق‌ها از زمان پیدایش همواره درگیر دگردیسی بوده‌اند و این صنعت هیچ گاه از بین نخواهند رفت اما متحول خواهند شد.

این عاشیق پیشکسوت با بیان اینکه شاهد ظهور نسل جدیدی از هنرمندان هستیم و این هم اقتضای زمان است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، عنوان کرد: وقتی جامعه پیشرفت می‌کند و علمی می‌شود و فضای مجازی توسعه می‌یابد، هنر نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در فرآیند تحولی که از صنعت عاشیقی مشاهده می‌کنیم، درمی‌یابیم که هر روز جنبه ادبیات عاشیقی ضعیف‌تر اما جنبه موسیقایی آن هر روز قوی‌تر می‌شود. امکان دارد در آینده نسل جدیدی از عاشیق‌ها پدید بیایند که با آنچه که در گذشته وجود داشته و حتی امروز وجود دارد، متفاوت باشند اما همچنان این صنعت وجود خواهد داشت.

حیدری در پایان صحبت‌های خود در این نشست تخصصی راهکاری برای حفظ موسیقی عاشیقی ارائه کرد و گفت: قطعا تدریس رشته‌های موسیقی نواحی در دانشگاه‌ها جهت ثبت این موسیقی و انتقال آن به نسل جوان راهکاری است که می‌تواند به حفظ این موسیقی کمک بسیاری کند. معتقدم که آکادمیک کردن موسیقی نواحی بزرگترین خدمتی است که می‌توان به این موسیقی کرد .

محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران) نیز در این نشست در سخنانی کوتاه به بیان توضیحاتی درباره تحول در موسیقی پرداخت و گفت: از منظر موسیقی‌شناسی در تاریخ موسیقی عموماً برای موسیقی پیشرفت قائل نمی‌شویم؛ بلکه معتقدیم که بر اساس تاریخ یک موسیقی متحول می‌شود، حال ممکن است این تحول به آن موسیقی اضافه کند یا از آن کم کند.

او با بیان اینکه «امروز هیچ آهنگسازی در موسیقی غربی نمی‌تواند، مدعی شود که موسیقی که او می‌سازد از بتهوون پیشرفته‌تر است» ادامه داد: در موسیقی دستگاهی ایران، اساتید امروز نمی‌توانند بگویند که از میان اساتید تار، افرادی پیشرفته‌تر از استاد علی اکبر شهنازی می‌نوازد. این شرایط در حوزه موسیقی نواحی نیز حاکم است.

بنابراین در هر دوره‌ای، هر بزرگی می‌تواند یک تجلی از موسیقی را به عرش ببرد و ثبتی از موسیقی را انجام دهد.

 

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان(۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.