سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

3
دانیال رحیمی کاشانی مطرح کرد:

برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله

  • کد خبر : 23452
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۹
برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله
طراح هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره معیارهای طراحی برندبوک این رویداد گفت: اعتبار بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران ایجاب می‌کرد که این رویداد دارای هویت بصری یکدست و مدرنی بر پایه هنر ایرانی باشد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نقل از صبا، دانیال رحیمی کاشانی طراح برندبوک یا کتاب هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره بخش‌ها و معیارهای مورد نظر در طراحی این کتاب بیان کرد: من در دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با این رویداد همکاری داشتم. این جشنواره با اینکه مهم‌ترین و بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است، در هر دوره‌ای به لحاظ هویت بصری متفاوت از دوره دیگر بوده است. البته این مساله در ارتباط با بسیاری از رویدادهای سینمایی ما وجود دارد اما با توجه به اعتبار جشنواره فیلم‌کوتاه تهران و مورد تایید آکادمی اسکار بودن آن، طراحی یک هویت بصری یکدست می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده از این اعتبار و ظرفیت برای نشان دادن قابلیت‌های هنری ایران باشد.

وی افزود: به همین دلیل از پایان دوره ۳۹ به بعد پیشنهادی برای تدوین و تنظیم برندبوک جشنواره مطرح شد که پروژه عظیمی بود زیرا باید دست کم به ۱۰ سال آینده این رویداد نیز فکر می‌کردیم تا خروجی نهایی کار بتواند پاسخگوی نیازهای جشنواره در دوره‌های بعدی نیز باشد، چراکه جشنواره‌ها نیازی جدی به هویت بصری به منظور طراحی محیطی و تبلیغاتی در ابعاد مختلف دارند.

رحیمی کاشانی درباره سازوکارهای طراحی برندبوک جشنواره عنوان کرد: بخشی از طراحی این کتاب را از دوره سی و نهم وام گرفتیم؛ مثلا دو رنگ غالب سال گذشته، سبز و نارنجی ایرانی بود و مورد اقبال هم قرار گرفته بود و اینجا نیز به عنوان رنگ‌های ثابت جشنواره استفاده شد، این رنگ‌ها، دو رنگ از ۹ رنگی هستند که در جهان به نام ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اما بخش دیگر طراحی برندبوک جشنواره در ارتباط با اقلام بصری بنیادین آن بود؛ مثل نشان و لوگوتایپ جشنواره که نواقصی داشت البته نه به این معنا که در طراحی شان مشکلی باشد بلکه آن‌ها شاید دیگر پاسخگوی نیاز مدرن امروز حوزه طراحی نبودند و در عین حال نمی‌خواستیم طراحی اصلی‌شان تغییری کند، بنابراین بازطراحی در دستور کار صورت گرفت و نشان در قالب جدیدی ارائه شد.

این طراح و مدیر هنری رویدادها تصریح کرد: نوشتار فارسی نیز بر پایه نستعلیق قرار گرفت و چیدمان نیز به نوعی انجام شد که اصالت ایرانی خود را حفظ کند. همچنین جشنواره پیش از این لوگوتایپ انگلیسی نداشت که آن‌هم طراحی شد و از المان برگ سبز که نماد انجمن و جشنواره است، به عنوان المان تزیینی نیز استفاده کردیم و یک نقش تزیینی شمسه با الهام از آن خلق شد که بی‌شباهت به طرح گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان هم نیست و در کل آنچه خلق شده، مجموعه کاملی است که برندبوک جشنواره نام می‌گیرد.

رحیمی کاشانی درباره فرآیند زمانی طراحی برندبوک توضیح داد: طراحی کتاب هویت بصری جشنواره حدود چهار ماه زمان برد اما نیاز به آن واقعا حس می‌شد زیرا این برندبوک دیگر متعلق به یک دوره نیست و تا چند دوره قابلیت استفاده دارد. همچنین هویت بصری جشنواره قابل گسترش در ابعاد و سطوح و متریال مختلف است و برای قابل پیش بینی است تا طراحان دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ بایدها و نبایدهای آن تعریف شده و ایرانی بودن طراحی‌ها نیز مهم است و نوعی طراحی مدرن بین‌المللی با الهام از هنر ایرانی را دربر‌می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: به طور کلی سعی کردیم خروجی کار یکدست باشد تا در هر دوره نیاز نباشد ابتدا چشم مخاطب را به هویت بصری جدیدی عادت دهیم. همچنین تلاش کردیم این برندبوک وابسته به طراحش نباشد و هرکس هویت بصری جشنواره را ببیند بتواند این رویداد را بشناسد و بخش‌های مخالف را نیز به همراه علی مهزیار معصومی طوری طراحی کردیم که امکان خلاقیت را برای طراحان دیگر فراهم می‌کند تا در عین یکدستی و حفظ فرمی ثابت امکان برخی تغییرات جزیی را داشته باشند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.