سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

40

بهرام بیضایی راوی زنان، اسطوره و تاریخ

  • کد خبر : 12553
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
بهرام بیضایی راوی زنان، اسطوره و تاریخ
در زمانه‌ای که مردان با دشنه در مفهوم رفاقت و نامردی خلاصه می‌شدند و سینما را لوطی‌ها و طوطی‌ها، قمه‌کش‌ها و قداره‌بندها به دست گرفته زیرگذر و چهارسوق را می‌بستند، او زنانی را خلق کرد که پرسش داشتند و به دنبال دانایی چراغ به دست گرفته بودند.

در زمانه‌ای که مردان با دشنه در مفهوم رفاقت و نامردی خلاصه می‌شدند و سینما را لوطی‌ها و طوطی‌ها، قمه‌کش‌ها و قداره‌بندها به دست گرفته زیرگذر و چهارسوق را می‌بستند، او زنانی را خلق کرد که پرسش داشتند و به دنبال دانایی چراغ به دست گرفته بودند.

بهرام از خانواده بزرگ بیضایی است، پدرش معروف به «ذکائی» شاعر و ادیب بود و از دانشی مردمان اهل کاشان بودند.

۱۳۱۷ به دنیا آمد؛ اما در کلیشه‌های چپ و راست هم‌دوره‌ای‌هایش در دهه ۴۰ گرفتار نشد. خودش را از تعصبات و تعلقات رها کرد و این‌چنین بود که توانست عاشق سرزمین و درعین‌حال منتقد جدی مردمان آن باشد. آن‌هم در روزگاری که چپ‌ها واژه‌هایی همچون خلق و مردم را آن‌قدر ستایش می‌کردند که همسنگ خدایان بودند.

در زمانی که بعد از کلمه مردم درستکارترین، بهترین و هر برترین دیگری می‌آمد، بهرام بیضایی واقع‌بینانه به تاریخ، مردم و فرهنگ نگاه می‌کرد. همچون نیا خود «فردوسی» بزرگ مردم را با موبدان و سرداران و شاهان به‌نقد کشید تا واقعیت را عریان نشان دهد. صورتک و نقاب‌های زرین ساخته شده از چهره زندگان و مردگان، روستازادگان و عیاران، خطیبان و خاطیان برداشت تا چهره‌شان را آن‌چنان که هست، نشان دهد.

بهرام بیضایی از زمانی که اره بر «اژدهاک» (از اولین نمایشنامه‌های او که در کتاب «سه برخوانی» با «آرش» و «کارنامه‌ی بندار بیدخش» منتشر شده است) نهاد تا امروز که در استنفورد پژوهش می‌کند، به دنبال آن است تا تاریخ و فرهنگ این سرزمین را نقد و روایت کند.

او در آثارش بعد از هر هجوم و ویرانی هر رویداد و واقعه‌ای را روایت کرده است، بیضایی راوی آن بوده که چرا ما شکست‌خورده‌ایم و چگونه شکست‌خورده‌ایم و چه باید می‌کردیم و چه‌ها نکردیم. از زمانی که کسانی با شمشیرهای هلال آمدند و ما مردمان ‌همچون آسیابان پیکر بی‌جان پادشاهی روی دستمان مانده بود (نمایشنامه مرگ یزدگرد) تا آن روز که مغولان «توی خان» و «توغای خان» بر پیکر بی‌جان ما اختلاف کردند تا «فتحنامه کلات» را رقم بزنند، تا آن هنگام و هنگامه که با زینب در «ندبه» مشروطه را آموختیم و پس از آن در دوره اشغال «حقایقی درباره‌ی لیلی دختر ادریس» آشکار شد و «افرا» پس از گذشت روزها پرده از رازها برداشت؛ او همچنان و بی‌امان ما را مخاطب قرار داد و به نقدمان نشست و با «شیخ شرزین‌»ها و «گلتن»ها و بانوی «پرده‌ی نئی» و «نوید ماکان» آنچه از دست داده‌ایم را یادآور شد.

بیضایی راوی واقعی داشته‌های فرهنگی سرزمینمان از اسطوره تا تاریخ است. آن چیزها که از دست داده‌ایم و آن چیزها که ساخته‌ایم. به یاد بیاورید آن لحظه‌هایی که «سوسن تسلیمی» در مواجه با غریبه‌ای که از تاریخ آمده بود، آشنا شد، و غریبه زره‌پوشِ آمده از دل تاریخ، شمشیرش را می‌خواست؛ و ما چون تارا او را و آن شمشیر را نمی‌شناختیم، غریبه در زندگی ما گم شد، تا برای تارا چریکه و چکامه‌ای بسازد.

امروز (۵ دی ماه) تولد مردی است که در تمام ۸۳ سال زندگی‌اش ما را روایت کرده است. زنان و مردانی که در این فلات زندگی کرده‌ایم، فرهنگ ساخته‌ایم، شکست‌خورده‌ایم و برای اندک پیروزی‌هایمان شادی برپا کرده‌ایم. او بهرام بیضایی است، قصه‌گویی یگانه که همچون «شه‌نواز» و «ارنواز» در شب سیاه ضحاک «هزارافسون» می‌خواند تا ما از راز «عطر گل‌های ایران» بدانیم و از خود بپرسیم: «چگونه سنگی بر بتان مرده بیندازم حال آن‌که بت‌های زنده بر روی زمین‌اند.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12553

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.