سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 26 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 25 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5
آیا 2022 می تواند بهترین جام جهانی تاریخ باشد؟

به یاد حمیدرضا صدر و روایت‌های زیبایش

  • کد خبر : 9832
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
به یاد حمیدرضا صدر و روایت‌های زیبایش
چهارسال پیش در این روزها حمیدرضا صدر ستون نویس ثابت ورزش‌سه برای این رقابت‌ها بود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ورزش سه، جام جهانی قطر می تواند بهترین جام جهانی تاریخ باشد؟ این سوال بیشتر از اینکه فوتبالی باشد، اخلاقی است. از لحاظ ورزشی دور گروهی جام جهانی قطر بهترین دور گروهی تاریخ جام های جهانی است. هیجان‌انگیزترین، برابرترین و شگفت‌انگیزترین بازی ها را شاهد بودیم. به خصوص در بازی های آخر گروهی، دوئل های مستقیم، تعیین کننده و دراماتیکی را تماشا کردیم.

در بسیاری از گروه ها تکلیف تیم های صعودکننده تا ثانیه پایانی هم مشخص نبود و در نهایت تیم های بزرگی از راهیابی به یک هشتم نهایی باز ماندند. از لحاظ ورزشی این احتمال وجود دارد که این جام جهانی بهترین جام جهانی باشد که تا زنده ایم تجربه خواهیم کرد. جام‌جهانی‌ که یکی از روایتگران خود را از دست داده است؛ حمیدرضا صدر که بار اول در جام جهانی 1970 با جادوی فوتبال آشنا شد و از همان زمان آرزو کرده بود هرگز در میانه یک تورنمنت از دنیا نرود؛ آرزویی که پیش از اتمام آخرین کتابش (از قیطریه تا اورنج کانتی) به آن رسید و یکسال و چند ماه پیش از دنیا رفت.

درام فوتبال هرگز به پایان نمی‌رسد. این اشک‌ها و این تصاویر همیشه فوتبال را زنده نگه خواهند داشت.

صدر در جام قبلی حضوری پررنگ در ورزش سه و آنتن داشت، می‌نوشت و جلوی دوربین می‌آمد و در روزهای مهم جام جهانی هم مهمان شبکه سه و برنامه فردوسی‌پور بود. فوتبالدوستی که ارزش کلمه و روایت را به ما اثبات کرد و بدل به یکی از قابل‌اعتناترین کسانی شده بود که در تلویزیون درباره فوتبال صحبت می‌کنند.

جالب اینکه با پایان این دوره از رقابتهای جام جهانی هم فرمت برگزاری رقابتها به شکل سنتی فعلی (که از جام جهانی 1982 دچار تکوین شده و از 16 به 24 و سپس 32 تیم رسیده) نیز به خاک سپرده شده و با افزایش تعداد تیم‌ها و همچنین سه میزبان جام جهانی بعدی چیز غریبی خواهد بود.

پیش‌بینی بدبینانه این است که با تغییر نحوه جام جهانی(اگر کسی جلوی آن را نگیرد) و افزایش تیم ها از 32 به 48 تیم و برگزاری بازی ها در 16 گروه سه تیمی در سال 2026، جادو از جام جهانی گرفته خواهد شد. آن جادوی همیشگی و ملموس جام جهانی همچون قاصدکی در باد به یکباره محو خواهد شد.

از آخرین مطالب ارسالی قبل از پیش‌روی بیماری. همراه با عکسی به نشانه دوستی.

این جام جهانی نشان داده است که عنصر قدرت در فوتبال همچنان در حال کاهش فواصل است و حتی معمولی‌ترین تیم‌ها نیز می‌توانند تیم‌های بزرگ را شکست دهند اما همچنین این یک تفکر منطقی است که اگر به تیم های بیشتری اجازه ورود به مسابقات را بدهیم و اگر در مسابقات مقدماتی سطح رقابت پایین باشد، کیفیت جام جهانی نیز پایین می آید.

مثل این می ماند که چهار سال بعد به یک منطقه تفریحی که در آن اوقات خوبی را سپری کرده بودید برگشته اید ولی حالا آنجا را بسیارشلوغ می بینید. تصور اینکه افزایش تعداد تیم ها باعث بالارفتن سطح رقابت می شود، ساده‌لوحانه است. جام جهانی باید یک تورنمنت با بیشترین سطح توقع و کیفیت باشد. مسابقات مقدماتی برای همین است. تیم های ضعیف باید غربال شوند و رقابت اصلی بین تیم های خوب و باکیفیت باشد.

شاید اگر یک ستاره موردعلاقه فاتح جام شود، این رقابت‌ها در ذهن ما به‌یاد ماندنی‌تر هم بشود اما فوتبال فقط پیروزی نیست. از بازنده‌های زیبا هم چیزهای زیادی در ذهن ماست.

در هر صورت، بعید است که تصمیم برای افزایش تعداد شرکت کنندگان دلایل فوتبالی داشته باشد. اگر به فدراسیون های بیشتری فرصت بازی در جام جهانی را بدهید، فدراسیون های بیشتری مدیون لطف شما خواهند بود. فدراسیون های بیشتری در انتخابات آینده به شما رای خواهند داد و اینگونه است که شکل برگزاری بهترین رقابت های باشگاهی و ملی تغییر می کند.

همه ما نوستالژی‌های خود را از جام جهانی داریم. نسل مارادونا(1986)، نسل اولین جام جهانی رنگی و پخش زنده در ایران (ایتالیا 90)، نسل زیباترین برزیل تاریخ (1982)، نسل رونالدو، زیدان و برگ‌کمپ (98)، نسل اولین جام پرشگفتی در آسیا (2002)، نسل ایتالیای کاناوارو (2006)، قهرمانی اسپانیا(2010) و بعد آلمان و آن برد خردکننده در نیمه‌نهایی (2014) و روسیه 2018 با سرود قهرمانی فرانسه و درخشش مودریچ …

آیا ممکن است جام جهانی قطر به عنوان بهترین جامی که به یاد داریم در خاطره ما بماند؟ ممکن است 20 سال دیگر مسابقات را مرور کنیم و بگوییم که هیچ تورنمنتی مانند جام جهانی قطر نیست و چقدر شگفت‌انگیز بود و چه خوب که “عمرمان در میانه آن به اتمام نرسید؟”

منطقی است که از همین حالا با نوستالژی به این جام جهانی نگاه کنیم و امیدوار باشیم سورپرایزهای بیشتری هم تا بازی فینال در راه باشند. چیزی که بتوانیم بعدها در جمع‌های دوستانه تعریفش کنیم وحتی از آن برای زندگی الهام بگیریم. 
کاری که حمیدرضا صدر استاد آن بود.

روحش شاد و یادش گرامی. 🌹

نوشته‌ای از هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم برای شماره 220 (ویژه پرونده فوتبال و سینما) درباره حمید صدر و عشق وافر او به فوتبال.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=9832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.