سینمایی نیوز- کارگردان فیلم «تابستان داغ» گفت: «فیلم من در دوره سی و پنجم جوایز بیشتری به دست آورده بود اما بهدلیل هجمهای که بهراه افتاد، نتیجه همان چیزی شد که در اختتامیه آن دوره دیدیم؛ با این همه درمجموع خاطره فجر سیوپنجم برای من فراموش نشدنی بود.»
«ابراهیم ایرج زاد» در گفتوگو با مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم «تابستان داغ» در دوره سیوپنجم این رویداد سینمایی گفت: «در آن دوره یکسری اتفاقات افتاد که نشان داد جریانی وجود دارد که خیلی ظهور فیلمسازهای جوان و درخشش فیلمهای اول را برنمیتابد. با همه اینها و در مجموع خاطره فجر سیوپنجم برای من فراموش نشدنی بود چرا که فیلم اولم در گام اولش در جشنواره فیلم فجر در سیزده رشته نامزد شد و توانست توجهها را به خودش جلب کند؛ هرچند در نهایت فقط دو سیمرغ نصیب این فیلم شد اما برای من تجربه خوشآیندی بود.»
او ادامه داد: «درهر حال باید دهه نود را در تاریخ سینمای ایران اساسا دههای متعلق به جریان فیلمسازهای اول و نوظهور دانست. نسلی که خودش را به ساختار سینمای ایران تحمیل کرد؛ نسلی که نمیتوان نادیدهاش گرفت و خوشبختانه امسال هم داریم میبینیم که همچنان این روند ادامه دارد.»
این کارگردان همچنین اظهار کرد: «در سالی که تصمیم به ساخت فیلم اولم گرفتم، یک فیلم سینمایی کمهزینه با حدود دویست سیصد میلیون ساخته میشد. اما اثری که میخواست از تیم حرفهای برخوردار باشد به بودجه در حدود یک میلیارد نیاز داشت و من به این دلیل که طرفدار سینمای دارای مخاطب و قصهگو هستم، از همان ابتدا برآوردی که برای این فیلم در نظر گرفته بودم، بودجهای بود که بتوانیم یک تیم حرفهای را برای تولید فیلم همراه کنیم؛ نگاهی که از همان ابتدای راهم در فیلمسازی، در ساخت فیلمهای کوتاهم نیز به آن پایبند بودم؛ به همین دلیل، زمانی که وارد مرحله انتخاب عوامل و بخصوص انتخاب بازیگران فیلم شدم، به این دلیل که داستان خوبی نیز در اختیار داشتم، توانستم از تیمی بسیار خوب بهره ببرم. در نهایت اتفاقهای خوبی که آغازش در جشنواره فجر و ادامهاش در مسیر اکران بینالمللی فیلم رخ داد، باعث شد «تابستان داغ» یک تجربه و همکاری خوب، نهتنها برای من که برای همه تیم همکارم باشد.»
ایرجزاد با اشاره به این که «تابستان داغ» با سرمایه بخش خصوصی تولید شد، توضیح داد: «نقدی که میتوان به سینمای این سالها وارد دانست این است که در همه این سالها، در جریان جشنواره فیلم فجر و در رقابت فیلمهای تولید شده در بخش خصوصی با فیلمهای اصطلاحا ارگانی، همیشه کفه ترازوی عدالت به سود فیلمهایی که با بودجه دولتی تولید شده است سنگینی کرده است؛ این مسئله نیاز به آسیبشناسی دارد زیرا، استمرار این اتفاق به فیلمسازان این پالس را میدهد که اگر خودتان را به دولت و سازمانهای دولتی که بودجه دارند متکی کنید، آینده تضمین شدهتری در این عرصه دارید؛ و این مساله مهمی است که باید سازمان سینمایی و متولیان جشنواره فیلم فجر به آن توجه داشته باشند تا جریان بخش خصوصی که قدم در راه تولید فیلم گذاشته را از حضور خود دلسرد نکنند.»