سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

4
سربازان هنر هفتم/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش اول

  • کد خبر : 16240
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش اول
اگر ذکاوت لویی لومیر نبود خیلی زود اسرار ساخت سینماتوگراف لو می‌رفت، اما او با وقت‌شناسی و زیرکی تا هرچقدر که می‌شد، به جای فروش سینماتوگراف، شبکه‌ جهانی ضبط و پخش فیلمش را گسترده می‌کرد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی‌کیا: مخترعان سینما، یک قشون‌اند. از پیر جانسن منجم که می‌خواست با «تپانچه‌ عکاسی» حرکت عبور زهره از جلوی خورشید را ضبط کند، بگیرید تا ادوارد مایبریج عکاس که حرکات اسب‌ها را برای درک بهتر مربیان سوارکاری ثبت کرد. حتی توماس ادیسون با دستگاه شهرفرهنگش که «کینه توسکوپ» نام داشت، در 1894 تنها یک قدم با ثبت سینما در سیاهه‌ی بلندبالای اختراعاتش فاصله داشت، اما ما امروز برادران لومیر، و البته بیشتر لویی را شایسته‌ عنوان «مخترع سینما» می‌دانیم. «سینماتوگراف»، حاصل یک شب‌زنده‌داری اثربخش لویی لومیر بود. دستگاهی که برخلاف کینه توسکوپ سبک، قابل حمل و چندکاربردی بود. سینماتوگراف نه‌فقط فیلمبرداری، بلکه ظهور نگاتیو و پخش آن‌ را هم انجام می‌داد. این یک واحد تولید و پخش سیار بود که خیلی زود به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش عالمگیر و باعث شهرت مخترعش شد.
اولین تصاویر ضبط شده با سینماتوگراف از «کارگران در حال ترک کارخانه‌ی لومیر» بود و البته همین فیلم چهل و شش ثانیه‌ای که در 1895 تولید شد، همزمان عنوان اولین فیلم تاریخ سینما و اولین فیلم مستند را از آن خود کرد.
سینما با فیلم مستند زاده شد و خیلی زود شبکه‌ی گسترده‌ی لومیرها متشکل از دستگاه‌های سینماتوگراف و فیلمبرداران آن که به سراسر دنیا فرستاده می‌شدند، آوازه‌ی معجزه‌ی جدید را به گوش همه‌ی جهان رساندند. احتمالاً معروف‌ترین فیلم آن دوران که «ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته» باشد را دیده‌اید، یا اوصاف تماشاگران سالن را شنیده‌اید که از ترس قطاری که از دل پرده‌ی بزرگ روبه‌رو مستقیم به سمتشان می‌آمد، به هرسو فرار می‌کردند. همین فیلم هم حاصل هنر لومیرها بود و خیلی زود تعداد زیادی فیلم مثل آن ساخته و در گنجینه‌ی آن‌ها آرشیو شد. «استودیو ماریای سیاه» ادیسون خیلی زود فراموش شد و لومیرها یکه‌تاز دنیای سینما شدند. مردم برای دیدن فیلم غذا دادن به کودک، پاشیدن آب به باغبان، ماهیگیران، قایقرانان، مأموران آتش‌نشانی و مثل آن ساعت‌ها یک فرانک در دست در صف منتظر می‌ماندند تا صندلی‌های سالن‌های نمناک باشگاه فیلم گراند کافه پر و خالی شود و آن‌ها بتوانند دوباره و دوباره معجزه‌ی نور و تصویر را ببینند.
اگر ذکاوت لویی لومیر نبود خیلی زود اسرار ساخت سینماتوگراف لو می‌رفت اما او با وقت‌شناسی و زیرکی تا هرچقدر که می‌شد، به جای فروش سینماتوگراف، شبکه‌ جهانی ضبط و پخش فیلمش را گسترده می‌کرد. او اپراتورها را به انگلیس، اسپانیا، روسیه، ایالات متحده و بعدتر به چین و هند فرستاد. حتی رسیدن سینماتوگراف به جنوبگان هم چندان به طول نیانجامید. اینطور شد که مردمی از چین توانستند ببینند شاهزاده‌ای در انگلستان چطور تاجگذاری می‌کند و همه خودشان را در مقام کاشف جهان تصور کنند. این حس اکتشاف اولین مرحله از رشد سینمای مستند بود که خیلی زود در جهان رسوخ کرد و با شتابی فزاینده همه‌گیر شد. در اواخر 1897 شمار فیلمبردار‌های لومیر در سطح جهان به بیش از صد تن و فیلم‌ها به بیش از هفتصد و پنجاه عنوان رسیده بود. هرچند ما از ایشان تنها نام تعدادی انگشت شمار را می‌دانیم اما سینمای مستند خود را مدیون همین سربازان هنر هفتم می‌داند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=16240
  • نویسنده : محمداحسان مفیدی‌کیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، روزنامه ایران
  • 122 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.