سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 28 رمضان 1446
  • و : Saturday, 29 March , 2025 می باشد
کل 9608 امروز 0

خبر فوری

اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌ها یک شب به صحنه نمی‌روند نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ نخستین رویداد فرهنگی هنری «هنرگان کتاب» برگزار شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ششمین هفته فیلم و عکس تهران برگزار شد ثبت‌نام بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد «بخوانیم برای ایران» شعار سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد پیام تبریک سازمان سینمایی به سازندگان «سایه بلند سرو» و جامعه پویانمایی انیمیشن برگزیده «تهران» فاتح اسکار شد انتشار دو آلبوم باروک از امیرحسین طائی ۵ اسکار برای «آنورا»؛ انیمیشن ایرانی برنده شد اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ سینمای مستند صدای بی‌صدایان است وقتی قاعده مشخص باشد فرصت ایجاب بیشتر فراهم است جشنواره ای از سریال های ایرانی و خارجی در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ جلد اول و دوم کتاب «نوای ویولن» منتشر شد ۱۰ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در اولین دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه منتشر شد اجرای طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها افزایش قیمت بلیت سینماها چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال هفتم اسفند برگزار می‌شود

3
مستند، ابزار جنگی است/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش دهم

  • کد خبر : 19810
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش دهم
فریتس هیپلر با ساختن مستند «یهودی ابدی» به گوبلز و هیتلر خوشخدمتی کرد، اما، همین مستند برای او ننگ ابدی را باعث شد. هر وقت کسی بخواهد مصداق تولید مستند نژادپرستانه و تحریک‌آمیز را معرفی کند، ساخته‌ هیپلر در نظرش می‌آید.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: ساختاری که یوزف گوبلز برای ماشین تبلیغاتی آلمان نازی بنا کرد، اولین قدم در ساخت مستندهای تبلیغاتی جنگی بود، او در جایگاه مغز متفکر رسانه‌ی هیتلر، پیش از آنکه سربازها به میدان بروند، تصویربردارها را به خطوط نبرد می‌فرستاد تا برای «اخبار هفتگی آلمان» خوراک تهیه کنند. گاهی هم از همین مواد خام، توسط یک تدوینگر مستعدتر فیلم‌های مستند تهیه می‌شد که فارغ از قالب منسجم‌ترش باز همان کارکرد فیلم‌های خبری را داشت؛ ابزاری برای توجیه آنچه در آن مقطع توسط ماشین جنگی آلمان‌ها در حال رخ دادن بود. یک نمونه از فیلم‌های برآمده از همین راش‌ها «تطهیر با آتش» ساخته‌ی هانس برترام بود، مستندی در توجیه حمله‌ی هوایی به لهستان که به نوعی تهدید انگستان هم محسوب می‌شد.

در دم و دستگاه گوبلز مستندسازهای جوان کم نبودند اما فقط تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها مثل فریتس هیپلر پله‌های ترقی و تقرب را خیلی زود طی می‌کرد و پروژه‌های خاص را سفارش می‌گرفت. شاید او در آن زمان فکر می‌کرد با ساختن مستند «یهودی ابدی» به گوبلز و هیتلر خوش خدمتی می‌کند و همین آینده‌ شغلی‌اش را تا مدت‌ها تضمین خواهد کرد اما، همین مستند برای او یک ننگ ابدی را باعث شد تا هر وقت کسی بخواهد یک مصداق بارز در تولید مستند نژادپرستانه و تحریک‌آمیز را معرفی کند، ساخته‌ هیپلر در نظرش آید. فیلمی شنیع و توهین‌آمیز که از هر تکنیک و تحریفی که می‌توانست برای تحریک عواطف عمومی بر ضد جامعه یهودیان آن روز آلمان دریغ نکرده بود. او در این مستند کوشیده بود تا با الگوبرداری از بزرگانی چون گریرسون و اسفیرشوب یک نظریه سیاسی – اجتماعی را مستند کند، ولو اینکه در آن برش‌هایی از فیلم‌های داستانی هم استفاده شود.

آلمانی‌ها حتی کمی بعد مایه‌هایی از طنز و هجو را چاشنی مستندهای‌شان کردند مثلاً در فیلم «آقایان نجباء» به رفتار انگلستان با مستعمراتش طعنه زده می‌شد یا در «اطراف مجسمه‌ی آزادی» با نماد گرفتن مجسمه‌ای که پشتش به آمریکاست، هجو هیئت حاکمه‌ی ایالات متحده رخ می‌داد.

در طرف دیگر جبهه نیز انگلستان، واحد فیلمسازی اداره پست را که ما حصل تلاش گریرسون بود به واحد فیلم جنگ تبدیل کرد و شاگردان او که حالا خود استاد شده بودند، مستندهای درخور توجهی ساختند. یک نمونه‌ی بسیار خوب از این افراد، همفری جنینگز است که با ساختن فیلم‌هایی مثل «به بریتانیا گوش دهید»، «آتش‌سوزی‌ها شروع شدند» و … برای خودش اسم و رسمی به پا کرد. ویژگی خاص جنینگز این بود که او برخلاف آلمانی‌ها در پی برانگیختن روحیه‌ نفرت از دشمن نبود، او بیشتر بر ویژگی‌های انسانی تمرکز داشت.

با ظهور دیگرانی مثل کاوالانتی، یک نهضت مستند نیز آغاز شد که طی آن حتی پارتیزان‌هایی برای اکران آن مستندها از جان مایه می‌گذاشتند. در روسیه نیز گریگوریف پا جای ورتوف گذاشته بود و در همان استودیو‌های اکراینی با همان سبک و سیاق ورتوف، از بین ساعت‌ها راش، فیلم‌های خبری تدوین می‌کرد، همین تلاش‌ها باعث رونق دوباره‌ی سینمای مستند روسیه شد که مدت‌ها در رکود بود.

دوباره پای مردم به سینماها برای دیدن فیلم مستند باز شده بود و این بار برخی به امید دیدن تصویری از عزیزانشان که در خطوط مقدم نبرد بودند به سالن‌های اکران می‌رفتند، در تاشکند زنی سوم ماه می هر سال دسته گلی به پرده‌ نقره‌ای سینما اهدا می‌کرد، جایی که توانسته بود برای آخرین بار چهره‌ پسرش را ببیند.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19810
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 177 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.