سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5
جنگ دنیاها پس از جنگ جهانی/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش سیزدهم

  • کد خبر : 22038
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش سیزدهم
در فضای هنری پس از جنگ جهانی و با توجه به ارج و قربی که مستندسازی پیدا کرده بود، سبک تولید فیلم نیز تغییر چشمگیری یافت، چنان که کارگردانان فیلم‌های داستانی دوربین‌ها را از استودیوها بیرون آورده و فیلم‌هایشان را در فضای واقعی ساختند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: در فضای هنری پس از جنگ جهانی و با توجه به ارج و قربی که مستندسازی پیدا کرده بود، سبک تولید فیلم نیز تغییر چشمگیری یافت، چنان که کارگردانان فیلم‌های داستانی دوربین‌ها را از استودیوها بیرون آورده و فیلم‌هایشان را در فضای واقعی ساختند. این سرآغاز یک جنبش تازه در سینما بود که نئورئالیسم نام گرفت. پیروان این جنبش به «واقعیت» تعصب داشتند و سعی‌شان بر این بود تا هر چه بیشتر در فرم و محتوا به آن نزدیک شوند. روسلینی، دسیکا و ویسکونتی در ایتالیا با دستمایه قراردادن مفاهیمی چون فقر، بیکاری و همچنین جنگ‌های پارتیزانی علیه فاشیسم موسلینی و نازیسم هیتلری آثار شاخصی ساختند که به وضوح تمایل به واقع‌گرایی در آن‌ها به چشم می‌خورد. «رم شهر بی‌دفاع»، «دزد و دوچرخه» و دیگر آثار این دوره تأثیر عمیقی بر سینما در زمان خود و پس از آن گذاشتند.

استفاده از لوکیشن‌های طبیعی، میزانسن‌هایی متفاوت از آنچه در استودیوها رخ می‌داد، قاب‌های ناآراسته و فی البداهه، دوربین روی دست و استفاده از عمق میدان به سبک فیلم‌های خبری از ویژگی‌های بارز این دوره بود که همگی نشان از تمایل به مستندنمایی داشت. حتی استفاده از نابازیگران در کنار بازیگران حرفه‌ای برای القای واقعی بودن داستان در بین کارگردانان این جنبش مرسوم بود.
فراتر از ایتالیا کارگردان‌های شهیری مثل اورسن ولز و وودی آلن‌ هم با نگاه به نئورئالیسم و البته به تمایزهایی نسبت به آن آثاری خلق کردند که بیشتر می‌خواست مستند به نظر آید. در حالی که فیلم‌هایی مثل «زلیگ» ساخته‌ی آلن و نمایشنامه رادیویی «جنگ دنیاها» اثر ولز چنان واقعی بودند که با عث تأثّر یا ترس بسیاری شدند اما آن‌ها در واقع مستند نبودند و یک داستان یا شخصیت خیالی را با روشی شبه‌مستند روایت کرده بودند.

به ویژه در مورد جنگ دنیاها چنان سعی بر مستند و واقعی بودن نمایشنامه شد که بسیار به خاطر ترسی که به دروغ به جانشان افتاده بود از بی بی سی شکایت کردند، شکایت‌هایی که البته راه به جایی نبرد. در اکوادور اما ماجرا جور دیگری پیش رفت! شنوندگان خشمگین از شنیدن نمایشنامه‌ای که شبیه ساخته‌ی ولز بود، به ساختمان رادیو حمله بردند و آنجا را به آتش کشیدند. آتشی که جان شش نفر از بایگران نمایشنامه را گرفت.

مستندنمایی متأثر از سنت نئورئالیسم در سینما، بعدها هم ادامه یافت و این در سینمای ایران نیز مصادیقی دارد. فیلم‌های «جهان پهلوان تختی»، ساخته بهروز افخمی یا «اژدها وارد می‌شودِ» مانی حقیقی از جمله آثاری هستند که سعی بر مستندنمایی داشته‌اند.

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22038
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 153 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.