سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

6
«خیشی که دشت‌ها را شیار زد»/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش نهم

  • کد خبر : 19358
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش نهم
وقتی پیر لورنتز اولین فیلم تأثیرگذارش «خیشی که دشت‌ها را شیار زد» را اکران کرد، با اینکه برای تولید فیلمی مستند درباره‌ بیابان‌ها و کشاورزی در آمریکا از دولت و رئیس جمهور ایالات متحده سفارش و بودجه گرفته بود، اما نتیجه چنان شد که روزولت و طرح اصلاحی‌ او مورد آماج حملات قرار گرفت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرانکلین روزولت رویش را از پرده نمایش برگرداند، به لورنتز که ردیف عقب‌تر نشسته بود نگاه کرد و گفت: «واقعاً فیلم شگفت‌آوریه، چه کمکی می‌تونم به شما در این رابطه بکنم؟» و این کاملاً برخلاف عکس العمل او در مورد فیلم قبلی لورنتز بود. نتیجه‌ی این جمله، ریاست پیر لورنتز بر یک سازمان جدید سینمایی برای تولید فیلم‌های مستند به نام «خدمات فیلم ایالات متحده» بود که در آن برهه از زمان، بسیاری از فیلم‌های مستند را درباره‌ی مسائل اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی آمریکا تولید کرد، فیلم‌هایی که هم حمایت دولتی را پشتیبان خود می‌دیدند و هم تیغ تند انتقاد را برمی‌داشتند. از این رو لورنتز یک نمونه‌ی موفق اولیه در جذب سرمایه‌های دولتی برای تولید فیلم‌های مستند انتقادی بود.

لئونارد مک تگارت لورنتز، معروف به پیر لورنتز، مستندساز آمریکایی است که بیشتر شهرتش را از فیلمی که درباره‌ی مجموعه برنامه‌های اصلاحی روزولت موسوم به «نیو دیل» ساخت، دارد. هرچند وقتی او اولین فیلم تأثیرگذارش یعنی «خیشی که دشت‌ها را شیار زد» را اکران کرد، با اینکه در اصل برای تولید فیلمی مستند درباره‌ی بیابان‌ها و کشاورزی در آمریکا از دولت و رئیس جمهور ایالات متحده سفارش و بودجه گرفته بود اما نتیجه چنان شد که شخص روزولت و طرح اصلاحی‌ش مورد آماج حملات قرار گرفت. این دامنه‌ی گسترده‌ی تأثیر، ناشی از روحیه‌ی جدی و جنگنده‌ی لورنترز بود، او از تولید تا اکران در برابر همه‌ی کارشکنی‌ها ایستاد، سرسختی کرد، انتقادها را به جان خرید ولی پا پس نکشید و همین موجب شد تا پیام فیلمش را به گوش همه برساند.

شاید در ابتدا «خیشی که دشت‌ها را شیار زد» بنا بود یک فیلم تبلیغاتی با سفارش دولتی و در حمایت از کمپین روزولت بوده باشد اما در ادامه کار جور دیگری پیش رفت، لورنتز آن چیزی را که فکر می‌کرد درست است ساخت و همین رمز ماندگاری‌ش در تاریخ سینمای مستند شد. چنانکه در فیلم بعد‌ی‌ش که درباره‌ وضع زیست محیطی رودخانه‌ی ‌می‌سی‌سی‌پی و زیست مردم حاشیه‌ی آن بود، خود روزولت از دیدن آن شگفت زده شد و اعلام آمادگی کرد تا قدمی برای بهبود بردارد.

لورنتز همین روند را با فیلم‌های دیگرش مثل «انسان را بنگر»، «نیروی زمین» و … ادامه دارد و همه‌ی توان سازمان خدمات فیلم ایالات متحده را برای تولید فیلم‌هایی که به بیان بحران‌ها و مسائل مهم و روزآمد اجتماعی بپردازد، به کار بست.

او بعدتر کار فیلم‌سازی را در جنگ جهانی دوم پی‌ گرفت و بسیاری آثار کوتاهش را از فیلم‌هایی که خود تهیه کرده بود یا از آرشیو نازی‌ها به دستش رسیده بود، ساخت. «گذر زمان» مجموعه فیلم خبری او بود که به علت بدعت‌ها، بازسازی‌ها و سوگیری‌هایش یک محصول نو در مقابل فیلم‌های سنتی خبری به شمار می‌آمد. همین نوآوری‌ها بود که یک جایزه‌ی اسکار برای پیر لورنتز به ارمغان آورد.

پس از آن سبک و منش لورنتز در مستندهای آن روز چنان زبانزد شد که انجمن بین المللی مستند جشنواره‌ای به نام او ترتیب داد و جایزه‌ی لورنتز را به کسانی اعطا می‌کند که آثارشان به بهترین شکل نشان‌دهنده‌ی «حساسیت دموکراتیک، روح کنشگر و بینش غنایی» باشد.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19358
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 160 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.