سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

3
فیلم‌های نو از نگاتیوهای کهنه/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش پانزدهم

  • کد خبر : 23397
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۴۳
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش پانزدهم
فیلمسازان «مستندِ واقعه نگار»، پس از دو دهه جنگ به خوبی دریافته بودند که از هر مواد خام تاریخی، با کمی چاشنی نوآوری و هنر می‌توان به مثابه امکان یا ابزاری برای روایت یک داستان نو بهره برد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: آتش جنگ که فروکش کرد و تب و تاب محاکمه‌ها و مجازات‌ها که فرو افتاد، مستندسازها ماندند و انبوهی از فیلم‌های خبری که حالا می‌شد دوباره و با دقت نگاهشان کرد و از لابلای فریم‌هایی که بوی خاک و باروت می‌داد، دنبال سوژه‌های جدید رفت. در این موج نو، حتی راش‌های قدیمی‌تری که تا پیش از این پراکنده بودند و صرفاً اهمیت قدم‌های اول را داشتند، کنار هم قرار داده شدند و از دلشان آثار جدید قابل توجهی درآمد. دور، دور مستندهای «واقعه‌نگار» بود و در این ذائقه‌ی تازه راش‌های قدیمی جان دوباره گرفتند و جهان پیش از جنگ، با آه و حسرتی جانسوز پیش چشم تماشاچیان قرار گرفت. یکی از برجسته‌ترین تلاش‌ها در این دوره، مستند «پاریس 1900» ساخته‌ی نیکول وِدِس فرانسوی بود که در سال 1947 سراغ فیلم‌های خام «عصر طلایی» فرانسه در دهه اول قرن بیستم رفت، جایی که برج ایفل تازه بنا شده بود و همه چیز در پاریس در اوج هنر و تفاخر بود، جایی که از جنگ فقط اعلان‌های اولیه‌اش دیده می‌شد و شاید کسی هنوز باورش نبود که دود و آتش و خون عالمگیر شود.

پل روتا، نویسنده، منتقد و فیلمساز انگلیسی هم در همین سال‌ها و بر همین منوال مستندهای بسیاری ساخت که یکی از شاخص‌ترین‌هایش «زندگی آدولف هیتلر» بود. روتا که از همکاران نزدیک جان گریرسون به شمار می‌رفت این فیلم را از انبوه راش‌های خبری زمان جنگ و با دیدگاهی انتقادی و موشکافانه در این باره ساخت که چطور هیتلر به این شخصیت رسید و حزب نازی در آلمان چگونه پا گرفت.

همین جریان در دنیای مستندسازی باعث شد که حتی آمریکا برچسب محرمانگی را از فیلم‌های بمباران اتمی ژاپن بردارد و ایوازاکی فیلم متأثر کننده‌ی «هیروشیما و ناکازاکی» را در 1945 از همین راش‌ها ساخت.

اما فیلم «شهر طلا» ساخته‌ی کالین لو و ولف کونیگ در کانادا و پیرامون استخراج طلا ساخته شد، هسته‌ی مرکزی روایت در این مستند عکس‌های قدیمی از جستجوگران طلا بود و البته یک دستاورد بزرگ فنی که کن برنز مبدع آن شد. این اولین بار بود که دوربین روی عکس‌های ثابت حرکت می‌کرد و به این صورت نوعی تازه از متحرک‌سازی را پدید آورد. تکنیکی که پس از آن و تا همین امروز مورد استفاده بسیاری از مستندسازان قرار گرفته و به پاسداشت نوآوری او، به نام خودش، یعنی «افکت کِن بِرنز» خوانده می‌شود. این مستند حسب روایت روان و جذاب و دستاوردهای فنی که داشت مورد توجه بسیاری از جشنواره‌ها قرار گرفت و در سی‌امین دوره جوایز آکادمی اسکار، نامزد بهترین فیلم کوتاه شد.

فیلمسازان «مستندِ واقعه نگار»، پس از دو دهه جنگ به خوبی دریافته بودند که از هر مواد خام تاریخی، با کمی چاشنی نوآوری و هنر می‌توان به مثابه امکان یا ابزاری برای روایت یک داستان نو بهره برد به خصوص اینکه در همین سالها تلویزیون جای پای خود را در خانه‌های جهانِ پس از جنگ محکم می‌کرد و این برای مستندسازها آغاز یک عصر طلایی جدید بود.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23397
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 187 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.