سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

4
«کودک و روباه»/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش چهاردهم

  • کد خبر : 22375
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش چهاردهم
در بحبوحه جنگ جهانی دوم، هنگامی که دوربین مستندسازان، معطوف به کشتار، پیشروی و زنده‌باد مرده‌باد بود، در یک گوشه‌ کمی آرامتر، آرنه سوکسدروف، فارغ از اینکه در میدان نبرد چه می‌گذرد، مستندهای شاعرانه می‌ساخت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: همان موقع که جنگ عالم‌گیر دوم در جریان بود و متفقین و متحدین در جایجای جهان در برابر هم صف‌آرایی کرده بودند، همان هنگام که دوربین مستندسازان، تماماً معطوف به کشتار، پیشروی و زنده‌باد مرده‌باد بود، در یک گوشه‌ کمی آرامتر، آرنه سوکسدروف، فارغ از اینکه در میدان نبرد چه می‌گذرد، مستندهای شاعرانه می‌ساخت. او رویش را به تمام معنا از هیاهوی بین آدم‌ها برگردانده بود و می‌خواست رابطه‌ی بین انسان و طبیعت را توصیف کند، نوع نگاهی خاص و منحصر به فرد در آن زمان که سوکسدورف را به یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان سوئد تبدیل کرد.
آرنه که از کودکی در حیاط پشتی خانه به حیوانات غذا می‌داد و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کرده‌ بود، حالا دوربین به دست به همان حیاط خلوت بازگشته و می‌خواست در همان اطراف به سفارش «موسسه صنعت فیلم سوئد»، «یک داستان تابستانی» را بسازد.
نوع نگاه ویژه‌ی او به طبیعت، تدوین ریتم‌دار، قاب‌های خاص و نماهای بسیار نزدیک از حیوانات ویژگی بارز سوکسدورف در آن دوره بود. هر چند بعدتر کمی تغییر زاویه داد و روی دوربینش را بیشتر به سمت مردم چرخاند.

نتیجه‌ی این تغییر، مستند شاخص «سمفونی یک شهر» بود که در 1947 درباره‌ی استکهلم ساخته شد و دو سال بعد جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه را برای سوکسدورف به ارمغان آورد.

با این وجود او در 1953 دوباره به همان حیاط خلوت قدیمی بازگشت تا مشهورترین اثرش «ماجراجویی بزرگ» را بسازد، یک داکیودراما درباره‌ی رابطه‌ی پسری کوچک با روباه، سگ آبی و چند حیوان دیگر که به نوعی بیانگر کودکی خود آرنه بود. او از رفاقتش با حیوانات حداکثر بهره را برد و برای نماهایی که شاید دیگران باید روزها برای ضبطش زمان صرف می‌کردند، چندان هزینه نکرد. حیوانات آن باغ وحش کوچک یا دست‌آموز او بودند یا چنان به او عادت داشتند که برایش جلوی دوربین به خوبی بازی می‌کردند. شاید این رفتار او انتقاد عده‌ای را به همراه داشت اما سوکسدورف که به خوبی فلاهرتی را در افق دید خود قرار داده بود، هیچ ابایی از این نداشت که مثلاً در خوردن یک موش، جغد گرسنه را راحت بگذارد و این را بخشی از طبیعت می‌دانست. از طرفی او هیچگاه تفاسیر آنچنانی و نگاه‌های استعاری به مستندهایش را نپذیرفت، هرچند در مصاحبه‌ای علناً گفته بود «فیلمی که باب تفسیر را نگشاید مرده است.»
آرنه سوکسدورف بعدها به هند و پس از آن به برزیل سفر کرد و به ویژه در آمریکای جنوبی چنان تأثیر گذاشت که او را رهبر مکتب سینمای برزیل می‌نامند. تأثیر روش و نوع نگاه او بر مستندسازان بعد از خودش قابل کتمان نیست، استروک در بلژیک و ژرژ روکیه در فرانسه کاملاً از روی دست او کار می‌ساختند که این نشان از عمق و زاویه‌ی دید خاص او دارد. نوع نگاهی که به همه نشان داد، همان وقت که همه‌ی سرها به یک سو است، توی مستندساز می‌توانی از آن هیاهو دور بمانی و بروی به یک گوشه‌ی خلوت و به کاری که بلدی مشغول شوی.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22375
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 179 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.