سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

4
نگاهی به

«ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲

  • کد خبر : 11915
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
«ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲
نمايشگران و هنرمندان تئاتر در برهه‌اي ويژه‌ از تاريخ ايران بين سال‌هاي ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ گونه‌اي ترکيبي از شعر، موسيقي، آواز و حرکات نمايشي را با چاشني طنز کمدي در قالب‌هاي اعتراضي و انتقادي به شکل زنده به نمايش گذاشتند.
کتاب «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» حاوی ۶ فصل «ریشه‌ها و پیشینه‌ها»، «بسترها و شرایط»، «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی»، «تحلیل‌ها و تفسیرها»، «ترانه نمایش‌ها از رواج تا رکود» و «یافته‌ها و نتایج پژوهش» است.
از جمله بخش‌های آن «شعر و موسیقی به‌مثابه شاخصه‌های فرهنگ و هنر ایرانی»، «ساختارشکنی ترانه و تصنیف»، «اپرت‌های نمایشی و جنبه‌های مردمی و موسیقایی آن»، «هنرستان هنرپیشگی»، «گروه‌های مطربی و موسیقی مردمی»، «آهنگ‌ها و آهنگسازان پیش‌پرده‌ها»، «ترانه نمایش‌ها به‌مثابه بازتاب یک دوره تاریخی» و «مطبوعات طنز و فکاهی به‌منزله پشتوانه‌های ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی» است.
پیش‌پرده به‌عنوان یک فرم اجرایی به‌دلیل سرعت عمل، صراحت، ساده‌گویی و زبان مردمی و بهره‌مندی از شعر، موسیقی، آواز و طرح معضلات اجتماعی با سبک و سیاق‌های گوناگون خود می‌تواند در کافه‌ها (اماکن عمومی و مردمی) و در قالب‌های تئاتر خیابانی مورد استفاده قرار بگیرد.
کوشش نویسنده در این پژوهش محدود به یک دوره معین نیست بلکه با ریشه‌ها، جنبه‌ها و اتفاقات دورانی که ملت ایران به‌دلیل جریانات سیاسی و پویه‌های هنری و نوآوری‌ها و تحولات حاصله به‌ویژه در دوران مشروطه و پهلوی و پس از آن، فروریختگی اقتدار سیاسی رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰ که دیگر بار همان خواسته‌ها و اعتراضات در قالبی تند و بی‌پرده به صحنه‌های نمایش کشانده شده پیوستگی دارد.
نمایشگران خلاق ایرانی و هنرمندان تئاتر در برهه ویژه‌ای از تاریخ کشور یعنی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ گونه‌ای ترکیبی از شعر، موسیقی، آواز و حرکات نمایشی را با چاشنی طنز کمدی در قالب‌های اعتراضی و انتقادی به شکل زنده در پیش چشمان تماشاگران بر صحنه‌های تئاتر به نمایش گذاشتند تا هم پیشگام این اعتراضات باشند و هم به‌نوعی همزبانی و همدلی با مخاطبان خود را که عمدتا از نسل تازه‌ای هستند فراهم آورند.
ریشه و سابقه این هنجار نمایشی ترکیبی از ترانه‌های عامیانه، حراره‌ها و تصنیف‌هایی است که به‌ویژه از دوران قاجار و در بحبوحه جریانات مشروطه‌خواهی و گسترش مطبوعات منزلتی تازه یافته بود و به صراحت و آشکاری به جست‌وجوی سبک و سیاقی تازه به زبان طنز و فکاهه بود تا رسالت و تعهد تاریخی خود را به انجام رساند.
حضور فراگیر و همه جانبه این ترانه‌ها و مقبولیت آنان حاکی از آن است که این پدیده بر اصالت و ارزش‌های دوره خود مبتنی بوده و در معرض حوادث و مسائل مبتلا به، نقش و منزلتی خاص را ایفا کرده است. همچنین برخورداری از زبان طنز، مطایبه، شوخی و استفاده از تیپ‌ها، شخصیت‌ها و مشاغل مردمی، زمینه‌های این اقبال را افزایش داده و ماندگاری بخشیده است.
در یک تقسیم‌بندی کلی و حسب نمونه‌برداری، این ترانه‌ها به چهار بخش اساسی تقسیم می‌شوند که در این میان زنان به‌دلیل تحولات نوین و حضور تازه‌شان در عرصه‌های مختلف اجتماعی بیشترین سهم را داشته و شمار عمده‌ای از آنان را به خود اختصاص داده‌اند. موضوع‌های سیاسی نیز به‌دلیل تغییرات فراوان این دوره و بزنگاه تاریخی، حائز اهمیت هستند. دو بخش دیگر شامل مشاغل اقتصادی و سایر موضوعات اجتماعی می‌شود و این همه از شمار ۳۰۰ ترانه‌ای است که در این پژوهش جهت بحث و بررسی نویسنده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.
بخش عمده این ترانه‌ها حاصل ذوق و ابتکار پرویز خطیبی است که سال‌ها پیش درگذشت. بقیه ترانه‌ها نیز به سرایندگان دیگری اختصاص دارد که تعدادشان کم است و آثار هیچ کدام در مجموع به لحاظ محتوا، مضمون و ساختار تصنیفی به حد و اندازه آثار خطیبی نمی‌رسد.
می‌توان گفت این کتاب در چهار زمینه به شناخت مخاطب کمک می‌کند:
۱- کمک به بازشناسی و احیا بخشی از تاریخ هنر نمایش در ایران معاصر
۲-جمع‌آوری، تنظیم و تنسیق بخشی از مجموعه‌های پراکنده ترانه‌های پیش‌پرده‌خوانی در این دوره تاریخی
۳- معرفی کارکرد سیاسی-اجتماعی این ترانه نمایش‌ها به‌مثابه آینه انعکاس دهنده جامعه در حال گذار ایرانی از شرایط سنتی به شرایط نوگرایانه با توجه به سیاست‌های دوره پهلوی اول و دوم
۴-بررسی جنبه‌های ساختاری- مضمونی و دراماتیکی این آثار و تنظیم و تحلیل آنان در قالب اطلاعات مکتوب جهت بهره‌برداری جامعه تئاتر و دانشگاهی
کتاب «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» نوشته اردشیر صالح‌پور نخستین بار سال ۱۳۸۸ در انتشارات نمایش نشر یافته است.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.