سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 شوال 1446
  • و : Saturday, 19 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

4
نگاهی به

«ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲

  • کد خبر : 11915
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
«ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲
نمايشگران و هنرمندان تئاتر در برهه‌اي ويژه‌ از تاريخ ايران بين سال‌هاي ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ گونه‌اي ترکيبي از شعر، موسيقي، آواز و حرکات نمايشي را با چاشني طنز کمدي در قالب‌هاي اعتراضي و انتقادي به شکل زنده به نمايش گذاشتند.
کتاب «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» حاوی ۶ فصل «ریشه‌ها و پیشینه‌ها»، «بسترها و شرایط»، «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی»، «تحلیل‌ها و تفسیرها»، «ترانه نمایش‌ها از رواج تا رکود» و «یافته‌ها و نتایج پژوهش» است.
از جمله بخش‌های آن «شعر و موسیقی به‌مثابه شاخصه‌های فرهنگ و هنر ایرانی»، «ساختارشکنی ترانه و تصنیف»، «اپرت‌های نمایشی و جنبه‌های مردمی و موسیقایی آن»، «هنرستان هنرپیشگی»، «گروه‌های مطربی و موسیقی مردمی»، «آهنگ‌ها و آهنگسازان پیش‌پرده‌ها»، «ترانه نمایش‌ها به‌مثابه بازتاب یک دوره تاریخی» و «مطبوعات طنز و فکاهی به‌منزله پشتوانه‌های ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی» است.
پیش‌پرده به‌عنوان یک فرم اجرایی به‌دلیل سرعت عمل، صراحت، ساده‌گویی و زبان مردمی و بهره‌مندی از شعر، موسیقی، آواز و طرح معضلات اجتماعی با سبک و سیاق‌های گوناگون خود می‌تواند در کافه‌ها (اماکن عمومی و مردمی) و در قالب‌های تئاتر خیابانی مورد استفاده قرار بگیرد.
کوشش نویسنده در این پژوهش محدود به یک دوره معین نیست بلکه با ریشه‌ها، جنبه‌ها و اتفاقات دورانی که ملت ایران به‌دلیل جریانات سیاسی و پویه‌های هنری و نوآوری‌ها و تحولات حاصله به‌ویژه در دوران مشروطه و پهلوی و پس از آن، فروریختگی اقتدار سیاسی رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰ که دیگر بار همان خواسته‌ها و اعتراضات در قالبی تند و بی‌پرده به صحنه‌های نمایش کشانده شده پیوستگی دارد.
نمایشگران خلاق ایرانی و هنرمندان تئاتر در برهه ویژه‌ای از تاریخ کشور یعنی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ گونه‌ای ترکیبی از شعر، موسیقی، آواز و حرکات نمایشی را با چاشنی طنز کمدی در قالب‌های اعتراضی و انتقادی به شکل زنده در پیش چشمان تماشاگران بر صحنه‌های تئاتر به نمایش گذاشتند تا هم پیشگام این اعتراضات باشند و هم به‌نوعی همزبانی و همدلی با مخاطبان خود را که عمدتا از نسل تازه‌ای هستند فراهم آورند.
ریشه و سابقه این هنجار نمایشی ترکیبی از ترانه‌های عامیانه، حراره‌ها و تصنیف‌هایی است که به‌ویژه از دوران قاجار و در بحبوحه جریانات مشروطه‌خواهی و گسترش مطبوعات منزلتی تازه یافته بود و به صراحت و آشکاری به جست‌وجوی سبک و سیاقی تازه به زبان طنز و فکاهه بود تا رسالت و تعهد تاریخی خود را به انجام رساند.
حضور فراگیر و همه جانبه این ترانه‌ها و مقبولیت آنان حاکی از آن است که این پدیده بر اصالت و ارزش‌های دوره خود مبتنی بوده و در معرض حوادث و مسائل مبتلا به، نقش و منزلتی خاص را ایفا کرده است. همچنین برخورداری از زبان طنز، مطایبه، شوخی و استفاده از تیپ‌ها، شخصیت‌ها و مشاغل مردمی، زمینه‌های این اقبال را افزایش داده و ماندگاری بخشیده است.
در یک تقسیم‌بندی کلی و حسب نمونه‌برداری، این ترانه‌ها به چهار بخش اساسی تقسیم می‌شوند که در این میان زنان به‌دلیل تحولات نوین و حضور تازه‌شان در عرصه‌های مختلف اجتماعی بیشترین سهم را داشته و شمار عمده‌ای از آنان را به خود اختصاص داده‌اند. موضوع‌های سیاسی نیز به‌دلیل تغییرات فراوان این دوره و بزنگاه تاریخی، حائز اهمیت هستند. دو بخش دیگر شامل مشاغل اقتصادی و سایر موضوعات اجتماعی می‌شود و این همه از شمار ۳۰۰ ترانه‌ای است که در این پژوهش جهت بحث و بررسی نویسنده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.
بخش عمده این ترانه‌ها حاصل ذوق و ابتکار پرویز خطیبی است که سال‌ها پیش درگذشت. بقیه ترانه‌ها نیز به سرایندگان دیگری اختصاص دارد که تعدادشان کم است و آثار هیچ کدام در مجموع به لحاظ محتوا، مضمون و ساختار تصنیفی به حد و اندازه آثار خطیبی نمی‌رسد.
می‌توان گفت این کتاب در چهار زمینه به شناخت مخاطب کمک می‌کند:
۱- کمک به بازشناسی و احیا بخشی از تاریخ هنر نمایش در ایران معاصر
۲-جمع‌آوری، تنظیم و تنسیق بخشی از مجموعه‌های پراکنده ترانه‌های پیش‌پرده‌خوانی در این دوره تاریخی
۳- معرفی کارکرد سیاسی-اجتماعی این ترانه نمایش‌ها به‌مثابه آینه انعکاس دهنده جامعه در حال گذار ایرانی از شرایط سنتی به شرایط نوگرایانه با توجه به سیاست‌های دوره پهلوی اول و دوم
۴-بررسی جنبه‌های ساختاری- مضمونی و دراماتیکی این آثار و تنظیم و تحلیل آنان در قالب اطلاعات مکتوب جهت بهره‌برداری جامعه تئاتر و دانشگاهی
کتاب «ترانه نمایش‌های پیش‌پرده‌خوانی در ایران» نوشته اردشیر صالح‌پور نخستین بار سال ۱۳۸۸ در انتشارات نمایش نشر یافته است.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.