سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
کل 8657 امروز 0

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

13

تغییر وضعیت فرش قرمز در فجر40؛ شیوه‌نامه‌‌ای دغدغه‌مند برای به‌هم زدن معادلات پیشین

  • کد خبر : 2845
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
تغییر وضعیت فرش قرمز در فجر40؛ شیوه‌نامه‌‌ای دغدغه‌مند برای به‌هم زدن معادلات پیشین
جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به منزله یکی از پلتفرم‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود.

سینمایی نیوز- جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به منزله یکی از پلتفرم‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود.
برگزاری چنین پلتفرمی همچون سایر جشنواره‌های جهانی مضاف‌بر برجستگی‌های هنری و سینمایی در دل خود، می‌بایست از جلوه‌های نمایشی و بصری برخوردار باشد. جلوه‌ای که توسط عوامل سازنده آثار در ساحت فرش قرمز در منصه نمایش گذاشته می‌شود. اکنون با نگاهی به جشنواره‌های پیشین، این سوال مطرح می‌شود که آیا جشنواره فجر توانسته است با برگزاری فرش قرمز آن نگاهی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنجارهای ایران و ایرانی دارد را به منظور برساند؟
پاسخ به چنین پرسش طویلی در قاب‌هایی که از جشنواره‌های گذشته باقی‌مانده نهفته است. قاب‌های مذکور خبر از دور افتادگی هنجارهای اجتماعی نسبت به اصل خود می‌دهد‌. هنجارهایی که در جایگاهی معلق و بی‌ریشه با هر جغرافیایی ساز ناکوک می‌زنند‌‌. بطوریکه اگر بخواهیم به مثابه فرهنگی جهانی به آن‌ها نظر کنیم، نه در شرق و نه در غرب قابل رویت نمی‌باشند. در منظوری واضح‌تر شمایلی که عوامل آثار -خصوصا‌ بازیگران(!)- برای حضور در فرش قرمز در نظر می‌گیرند، از توابع پوچی و نیستی‌ست! آن‌ها در مقاطع مختلف جشنواره عیار فرهنگ ایران را زیر پای خویش می‌گذارند و به کارکرد فرش قرمز جنبه‌ای تزئینی می‌بخشند. در صورتیکه جشنواره فجر و فرش قرمز آن می‌بایست جلوه‌گر فرهنگی راستین از بطن جامعه و تاریخ آن باشد.
تاکنون آنچه از فرش قرمز به بار آمده ذهنیتی مغشوش از جامعه و فرهنگی نامعلوم بوده است که در بی‌هویت‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شده است. در ادامه باید گفت حضور بازیگران با چنین شمایلی نه حتی آبرومند بلکه شاخصه‌های فرهنگی و ملی را دچار تحریف می‌کند.
اکنون چهلمین جشنواره فجر با ارائه شیوه‌نامه‌ای دغدغه‌مند فرصتی تازه در بر هم زدن معادلات پیشین است. فرصتی که می‌تواند با طرح اصول و هنجارهای ایرانی-اسلامی فرهنگی تمام قد از جامعه و تاریخ ایران را رسم کند و هویت جشنواره فجر را تقویت کند. چهلمین جشنواره فجر با دبیری مسعود نقاش زاده بستری‌ست برای رجعت به خود و جداسازی فرش قرمز از ویترین‌های تزئیناتی و باسمه‌ای. به بیانی دیگر رسیدن به استانداردهای اینجایی و اقلیمی که می‌تواند پرچم اخلاق و فرهنگ ایران را به اهتزاز درآورد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.