سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

7
۳ نکته درباره «سینماحقیقت»/

تقدیر از سینمای جسور

  • کد خبر : 11523
  • ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
تقدیر از سینمای جسور
مستندهای چند سال اخیر جشنواره «سینماحقیقت» نشان داد که سینمای مستند جسور است و باید اکران فیلم‌های مستندسازان را بیش از پیش جدی گرفت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امیرعباس صادقی: جشنواره سینما حقیقت که بسیاری از سینماگران آن را ویترین سینمای مستند ایران می‌دانند، چند روز پیش به ایستگاه شانزدهم خود رسید و با معرفی آثار برتر به کار خود پایان داد.

با نگاهی به این جشنواره معتبر سینمایی می‌توان به نکات قابل تأملی رسید که بیان آن می‌تواند راهگشای این بخش سینمای ایران باشد.

نکته اول: سینمای مستند جسور است

اساتید رسانه بر این باورند که «سینما»، رسانه است، چرا که مؤلفه‌های اصلی که در تعریف یک رسانه بیان می‌شود را به نحو احسن داراست. در این بین، سینمای مستند، ویژگی رسانه بودن را در حد اعلای خود دارد، چرا که هم مطالبه‌گر است و مهم‌ترین موضوعات جامعه را به صورت عیان و واضح نشان می‌دهد، هم آگاهی‌بخش است و هم می‌تواند چراغ راهنما برای کسانی باشد که دلسوزانه به دنبال حل مشکلات و معضلات اجتماعی هستند.

این عبارت که «سینمای مستند در بین همه شاخه‌های سینمایی، پیشرو است»، جمله‌ای قابل تأمل است و باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان دستگاه‌های فرهنگی به ویژه متولیان برگزاری سینما حقیقت قرار گیرد. اگر قرار است با مشکلی آشنا شویم و به ابعاد مخفی ‌شده آن پی ببریم، بدون شک بهترین قالب مستند است. مستندساز به عنوان یک خبرنگار حرفه‌ای که کامل‌ترین تجهیزات رسانه‌ای را در اختیار دارد به خوبی می‌تواند در دل موضوعات رفته و با جسارت خود، ابعاد دیده نشده از چالش‌های اجتماعی را به نمایش بگذارد. همانطور که در سال‌های اخیر و به ویژه در جشنواره سینما حقیقت اخیر، نمونه آن را دیدیم.

برای مثال، فیلم خوب «خونه مامان شکوه» مهدی شامحمدی که در سینما حقیقت امسال به نمایش درآمد، تصویری متفاوت از اعتیاد به ویژه در بین جوانان و حتی دهه هشتادی‌ها را به نمایش گذاشت. دیالوگ‌های تکان‌دهنده شخصیت‌های اصلی فیلم به خوبی فاش کرد که کارهای پژوهشی انجام شده در این حوزه نیازمند بازنگری اساسی است و باید به اعماق جدیدتری از این موضوع اجتماعی فکر کرد. همچنان در پایان این مستند، حقایقی بیان شد که قطعا برای مسئولین امر تکان‌دهنده است.

علاوه براین، مستندی به کارگردانی محسن آقایی درباره ترنس‌ها در سینما حقیقت به نمایش درآمد. کمتر به یاد دارم که رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه سینما توانسته باشند تصاویری تا این حد عینی و واقعی از مشکلات و چالش‌های ترنس‌ها را به نمایش بگذارند. این افراد هم گروهی از جامعه‌اند و حتماً باید به آنها و زندگی‌ متفاوت‌شان توجه داشت. کارگردان «پیله ابریشم» نشان داد که نسبت به این سوژه بی‌تفاوت نبوده و به راحتی از کنار این گروه عبور نمی‌کند. این مستند به خوبی نشان داد که سینمای مستند تا چه اندازه پیشرو و جسور است.

از سویی دیگر، مستندهای محیط‌زیستی حاضر در این جشنواره نیز مطالبه‌گر بودند و دریچه نگاه جدیدی را به روی فعالان این عرصه باز کردند.

نکته دوم: سینما حقیقت حق مستندسازان را ادا کند

موضوع دیگری که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، تلاش برای دیده شدن آثار مستندسازان است. اگر از فیلم‌های آنان تقدیر کرده و جسارت‌شان برای توجه به موضوعات مهم را ستایش می‌کنیم باید فضایی فراهم شود تا این آثار در سطح بزرگتری از جشنواره‌ها دیده شود. یعنی باید کاری کرد تا مستندها به دست نخبگان، دانشگاهیان و مردم برسد. در این بین، مسئولیت مهمی به دوش سینما حقیقت قرار دارد.

جشنواره باید تلاش کند تا مستندهای خوب که عمدتاً در همین جشنواره هم رونمایی شدند در چرخه‌ای درست و دقیق حرکت کرده و در سطح گسترده‌تری دیده شوند. چه خوب است که با حمایت جشنواره، مستندها به اکران‌های دانشگاهی و نخبگانی رفته، سپس در بین فعالین هر حوزه به نمایش گذاشته شود، به جشنواره‌های معتبر خارجی راه پیدا کنند و در نهایت در رسانه ملی به عنوان مهم‌ترین رسانه برای تماشای مردم به نمایش دربیاید.

البته درست است که جشنواره سینما حقیقت توان محدودی برای تحقق این امر دارد اما به نظر می‌رسد که می‌توان با ایجاد پل‌های ارتباطی بین گروه‌های مختلف نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

نکته سوم: لزوم ساخت مستند از شهید سلیمانی و تقدیر از سینما حقیقت

سینما حقیقت در 3 سال اخیر، جایزه ارزشمندی را برای مستندسازان طراحی و اجرا کرده است. جایزه‌ای با عنوان «سرباز وطن» که به بهترین مستندهای ساخته شده درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تعلق می‌گیرد. اهمیت طراحی چنین جایزه‌ای از آن جهت است که مشوق بسیار مهمی برای ساخت مستند‌های بیشتر درباره شهید سلیمانی به شمار می‌رود.

در طول 3 سال پس از شهادت حاج قاسم، آثار زیادی در قاب سینمای مستند درباره این سردار جبهه مقاومت ساخته شده است که همگی ارزشمند و قابل تقدیر‌ند. با این حال این روند تولیدات نه تنها نباید متوقف شود، بلکه باید ابعاد جدیدتری از زندگی پربرکت ایشان برای عموم مردم به نمایش دربیاید تا ایرانیان بیشتر با ایشان آشنا شوند.

از این روی، اقدام جشنواره حقیقت برای اهدای یکی از جوایز اصلی خود به مستندسازانی که در این عرصه تلاش می‌کنند، امری قابل تقدیر است و امیدوارم این موضوع ادامه داشته باشد. درخواست اصلی از مستندسازان نیز این است که در این موضوع مهم بیش از گذشته اهتمام داشته باشند تا شاهد ساخت مستندهای با کیفیتی درباره شهید سلیمانی باشیم. ممکن است گذر زمان باعث شود که حقایق درباره این شخصیت ملی آرام آرام به دست فراموشی سپرده شود، اما ساخت مستندهایی از وی، احتمال وقوع چنین اتفاقی را کمرنگ می‌کند.

نباید فراموش کنیم که جشنواره سینما حقیقت یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی ایران و جشنواره فیلم مستند ایران است. بنابراین انتظارات از آن بالاست. تلاش‌های آن برای ارتقای مستندسازی در ایران و پرداخت به سوژه‌های جدید را باید ستود و باید به این نکته توجه داشت که سینما حقیقت باید حق مستندسازان را به عنوان قشر فرهیخته در بین هنرمندان کشور ایفا کند.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11523
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، تسنیم
  • 179 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.