سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

7
ضرورت به کارگیری مدیریت ویژه در برپایی فجر۴۱

جشنواره برای مهم‌ترین فیلم‌هایش صبر می‌کند؟ | انتخاب بدون هیٲت‌انتخاب، شیوه‌ای که جواب داد

  • کد خبر : 11831
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
جشنواره برای مهم‌ترین فیلم‌هایش صبر می‌کند؟ | انتخاب بدون هیٲت‌انتخاب، شیوه‌ای که جواب داد
با وجود آماده شدن تعدادی از فیلم‌های شرکت کننده در فراخوان فجر۴۱ تا موعد مقرر، شرایط خاص سال جاری بر روند تولید سایر فیلم‌ها اثر گذاشته است. آیا دبیرخانه جشنواره چهل و یکم فیلم فجر با به‌کارگیری یک مدیریت ویژه می‌تواند برای سایر فیلم‌ها و فیلمسازان مهمی که در حال رساندن اثرشان به جشنواره هستند، صبر کند؟

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرنگار سینمایی صبا، بیش از ۲۵ سال از شبی که اولین اکران فیلم لیلا (داریوش مهرجویی) در سالن رسانه‌های گروهی (سینما فلسطین) برگزار شد، می‌گذرد. شبی که حلقه‌های فیلم با فاصله آماده می‌شد و به سینما می‌رسید و نمایش آن شب یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره پانزدهم برای اهالی رسانه و منتقدان چند بار با توقف روبه رو شد… قطعا هیٲت‌انتخاب جشنواره، نسخه کاملی از فیلم داریوش مهرجویی را ندیده بودند چرا که در آن سال، چند فیلم از جمله لیلا و سلطان (مسعود کیمیایی) در ماه منتهی به جشنواره در حال فیلمبرداری و آماده شدن نسخه نهایی بودند اما جشنواره، این فرصت را به اسم‌های مطرح جشنواره داد.
در دهه اخیر، بارها روی حرکت جشنواره بر اساس گاه‌شمار تٲکید شده است و بدین ترتیب فیلم‌هایی که از شانس حضور در جشنواره برخوردار بوده‌اند، از این گردونه حذف شده‌اند. اما آیا در شرایط طبیعی، اصولا برای سینمایی که عمده فیلم‌هایش به دلیل مسائل مربوط به تٲمین اعتبار، نیمه دوم سال کلید می‌خورند، و برای جشنواره‌ای که برخلاف بسیار از فستیوال‌های دنیا، جشنواره اکران اول آثار به شمار می‌رود، بازبینی توسط یک هیٲت انتخاب، و مقید بودن به گاه‌شمار، منطقی است؟

استفاده از شیوه انتخاب بدون هیٲت‌انتخاب

چند دوره از جشنواره فیلم فجر، بدون معرفی هیٲت‌انتخاب برپا شده است و در چند دوره، اساسا (به سیاق فستیوال‌های معتبر) چیزی به نام هیٲت‌انتخاب وجود نداشته است.

در سال ۹۹ و برای برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، شرایط ایجاب می‌کرد انتخابی صورت نگیرد. همه آثار رسیده به جشنواره، بدون انتخاب، توسط هیٲت داوران ارزیابی شد و همه فیلم‌هایی که حداقل در یک رشته نامزد شده بودند، آثار بخش رقابتی (سودای سیمرغ) را شکل دادند.

جشنواره ۱۴۰۱ نیز می‌تواند به دلیل اتفاقات و شرایط پیش‌آمده در ماه‌های اخیر، یک دوره خاص از نظر شکل برگزاری باشد. شاید استفاده از شیوه برپایی جشنواره سی و نهم، امسال منطقی باشد. شاید هم بتوان به سیاق همان دوره پانزدهم، حتی منتظر رسیدن آثار نام‌های مهم این دوره بود.
اگر اجازه بدهیم تا نگرشی منطقی و سازنده بر مناسبات اجرایی متن و پیرامون مهم ترین رویداد سینمایی سال حاکم شود، می‌توانیم علاوه بر انتظار برای رسیدن فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره شرایط ساده‌تری دارند و تعدادشان کم هم نیست، تا آخرین لحظه‌ها، در انتظار رسیدن و داوری شدن آثار فیلمسازان مهمی چون محمدعلی باشه‌آهنگر [سینما متروپل] و مسعود جعفری‌جوزانی [بهشت تبهکاران] و چندین و چند اثر از فیلمسازان مهم دیگر باشیم.
در شرایطی که فیلمبرداری آثار سینمایی در ماه‌های اخیر تحت تٲثیر تلاطمات قرار داشت و قطعا نمی‌شد انتظارات بالایی از گروه‌های فیلمسازی داشت، تغییر قاعده جشنواره چهل و یکم در برپایی بخش رقابتی سینمای ایران می‌تواند بهترین کمک به برپایی این رویداد سینمایی باشد، چرا که فراخوان این دوره، بسیار دورتر از فضای این ماه ها منتشر شده بود و دبیر جشنواره می‌تواند با به روز رسانی قواعد اجرایی این دوره، فرصت حضور آثار فیلمسازان مهم را به وجود آورد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.