سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 18 January - 2025
کل 9268 امروز 0

خبر فوری

پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند بازیگران و کارگردانان مطرح چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده‌سازی نهایی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر نشست «خلاها و چالش‌های نظم صنفی» برگزار می‌شود جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟ مراسم یادبود استاد فریدون شهبازیان برگزار می شود نخستین جشنواره نمای باران فراخوان داد سومین نشست رویداد کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل داوران انجمن منتقدان سینما در فجر مشخص شدند بهمن‌ماه امسال با کدام کنسرت‌ها همراه است؟ برگزاری ۷ کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد ۳ مستند، ۳ نگاه کریون شکارچی برگزاری همایش« سینمای ایران ؛ نگاهی به آینده» در موزه سینما روایت‌هایی از کوچ اجباری تا نامه‌ای که خوانا نیست در پاتوق بیست‌وششم فیلم کوتاه چهلمین جشنواره موسیقی فجر؛ تداوم و تحول در عرصه موسیقی ایران است «سینما بانو» به زودی در رسانه ملی تکرار حقیقت در فجر نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ برگزیدگان نهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا معرفی شدند پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر به دو سینماگر درباره ۴۰ چهره جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر الگویی برای دسترس‌پذیری فرهنگی در آینده انتشار جدول اجراهای صحنه‌ای و خیابانی چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر گروه‌های نمایشی بخش بعلاوه فجر معرفی شدند معرفی آثار بخش بین‌الملل چهل‌و‌سومین جشنواه تئاتر فجر بازگشت مانی رهنما با «یه پیانو، یه گل سرخ» مروری بر مستندهای فیلم فجر چهل و سوم کارکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «پری» و «لیلا» تا «حاج کاظم» و «عباس» از اقصی نقاط کشور برای بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر اثر ارسال شده بود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد “چلگان ، جمکرد ، روزگار مرد سالخورده” در خانه سینما تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر»

0
رمان‌های ایران و پرده نقره‌ای؛

جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟

  • کد خبر : 39300
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟
جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر و سیمرغ فیلمنامه اقتباسی اقتباس از ادبیات به سینما، یکی از تأثیرگذارترین روش‌های انتقال مفاهیم عمیق و داستان‌های تأمل‌برانگیز به مخاطبان گسترده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت جشنواره فیلم فجر، نقل از  سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مهدیه سادات نقیبی: اقتباس از ادبیات به سینما، یکی از تأثیرگذارترین روش‌های انتقال مفاهیم عمیق و داستان‌های تأمل‌برانگیز به مخاطبان گسترده است. این فرایند، نه تنها باعث زنده ماندن آثار ادبی می‌شود، بلکه پلی میان ادبیات و سینما ایجاد می‌کند که به غنای فرهنگی جامعه کمک می‌کند. با این حال، در سینمای ایران، استفاده از این ظرفیت بزرگ همچنان با چالش‌هایی روبرو است و توجه چندانی به آن نمی‌شود. ادبیات فارسی با شاهکارهایی همچون «بوف کور»، «کلیدر»، «سووشون» و «سمفونی مردگان» سرشار از داستان‌هایی است که قابلیت تبدیل شدن به آثار سینمایی برجسته را دارند. با این حال، شمار اندک فیلم‌های اقتباسی در سینمای ایران نشان‌دهنده آن است که این ظرفیت به‌درستی مورد استفاده قرار نگرفته است. یکی از عوامل مؤثر در این کمبود، نبود حمایت کافی از سوی جشنواره‌ها و نهادهای فرهنگی است.

اقتباس‌هایی که تاکنون در ایران انجام شده‌اند، از جمله فیلم‌هایی مانند «شازده احتجاب» ساخته بهمن فرمان‌آرا، نمونه‌هایی موفق از پیوند ادبیات و سینما هستند. با این حال، این نمونه‌ها استثنایی‌اند و نمی‌توانند به‌تنهایی نشان‌دهنده جریان پویای اقتباس در سینمای ایران باشند. جشنواره فیلم فجر، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ایران، می‌تواند نقشی کلیدی در تقویت این جریان ایفا کند. این جشنواره با ایجاد بخشی ویژه برای فیلم‌های اقتباسی و اختصاص جوایز مستقل، می‌تواند فیلمسازان را به سمت استفاده از آثار ادبی سوق دهد. چنین اقدامی نه تنها باعث تشویق نویسندگان و سینماگران به همکاری‌های مشترک می‌شود، بلکه به ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها نیز کمک خواهد کرد.

در جشنواره‌های بین‌المللی مانند کن و برلین، بخش‌هایی ویژه برای فیلم‌های اقتباسی وجود دارد که به ارزش‌گذاری این گونه آثار کمک می‌کند. این جشنواره‌ها، با نمایش آثار اقتباسی، پلی میان ادبیات و سینما ایجاد کرده‌اند و فرصتی برای معرفی نویسندگان به مخاطبان جهانی فراهم کرده‌اند. جشنواره فیلم فجر نیز می‌تواند از این الگوها بهره گیرد و با معرفی آثار ادبی مستعد اقتباس به فیلمسازان، گامی مؤثر در این زمینه بردارد. اختصاص جوایز ویژه برای بهترین فیلم اقتباسی یا بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند باعث تقویت این رویکرد شود. این جوایز، انگیزه‌ای برای فیلمسازان به وجود می‌آورند تا به جای تکیه بر داستان‌های تکراری و کلیشه‌ای، به سراغ منابع ادبی بروند و روایت‌های نوآورانه‌ای را به تصویر بکشند. از سوی دیگر، برگزاری نشست‌های تخصصی میان نویسندگان و سینماگران در حاشیه جشنواره، می‌تواند فضایی برای تعامل و آشنایی این دو گروه ایجاد کند. این نشست‌ها، زمینه‌ساز پروژه‌های مشترک و خلق آثار اقتباسی خواهند بود که از هر دو جنبه هنری و تجاری قابل‌توجه‌اند.

اقتباس از آثار ادبی، فرصتی بی‌نظیر برای نمایش ابعاد مختلف فرهنگی و تاریخی جامعه است. این آثار، به دلیل ساختار داستانی غنی و عمق مفاهیم، می‌توانند به ارتقای سطح کیفی سینما کمک کنند و مخاطبان را به تفکر وادارند. جشنواره فیلم فجر، به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور، می‌تواند نقشی اساسی در این مسیر ایفا کند و با حمایت از فیلم‌های اقتباسی، به غنای سینمای ایران بیفزاید. با توجه به این ظرفیت‌ها، لازم است نهادهای فرهنگی و هنری، به ویژه جشنواره فیلم فجر، رویکردی فعال‌تر در زمینه حمایت از اقتباس‌های ادبی اتخاذ کنند. این حمایت‌ها، می‌توانند شامل معرفی آثار مستعد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اختصاص بودجه برای تولید فیلم‌های اقتباسی باشند.

این حمایت‌ها می‌تواند مسیر سینمای ایران را به سوی تولید آثاری پیش ببرد که نه تنها از لحاظ هنری و محتوایی ارزشمند هستند، بلکه تأثیری ماندگار در فرهنگ عمومی جامعه خواهند داشت. در عین حال، ترویج اقتباس ادبی در سینمای ایران، به تقویت ارتباط میان نسل‌های مختلف نیز کمک می‌کند. نویسندگان با قلم خود، روایت‌هایی از فرهنگ و تاریخ را برای آیندگان ثبت می‌کنند و سینماگران با اقتباس از این آثار، آنها را در قالب‌های بصری و جذاب به مخاطبان جدید عرضه می‌کنند. یکی دیگر از جنبه‌های مثبت گسترش اقتباس، ایجاد بستری برای بازخوانی و بازتفسیر متون ادبی است. بسیاری از آثار کلاسیک و معاصر فارسی، همچنان قابلیت به‌روزرسانی و ارائه از زوایای جدید را دارند. سینما به‌عنوان رسانه‌ای زنده و پویا، می‌تواند این متون را با شرایط و دغدغه‌های امروز جامعه هماهنگ کند و به مخاطبان معاصر نزدیک‌تر سازد.

همچنین جشنواره فیلم فجر با معرفی آثار اقتباسی برگزیده به جشنواره‌های بین‌المللی، می‌تواند زمینه‌ساز معرفی ادبیات فارسی به جهان شود. این امر، نه تنها باعث ارتقای جایگاه سینمای ایران می‌شود، بلکه بستری برای شناخته‌شدن نویسندگان فارسی‌زبان در سطح جهانی فراهم می‌کند.

در نهایت، اقتباس ادبی مسیری است که نه تنها به غنای سینمای ایران کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تأثیرات فرهنگی گسترده‌ای داشته باشد. جشنواره فیلم فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور، می‌تواند نقش پررنگ‌تری در این مسیر ایفا کند. با توجه به ظرفیت‌های بالای ادبیات فارسی و توانمندی سینماگران ایرانی، این پیوند می‌تواند آغازگر دوره‌ای جدید در تاریخ سینمای ایران باشد؛ دوره‌ای که در آن ادبیات و سینما، به‌عنوان دو رکن مهم فرهنگی، در هم تنیده می‌شوند و آثار ماندگاری خلق می‌کنند که هم در ایران و هم در عرصه بین‌المللی بدرخشند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.