سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5
آثار روزِ نخست جشنواره تئاتر فجر منطقه‌یک (کرمانشاه)

جلسه نقد و بررسی برگزار شد

  • کد خبر : 11888
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
جلسه نقد و بررسی برگزار شد
عرفان پهلوانی، منتقد و پژوهشگر حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک (کرمانشاه)، در نخستین جلسه نقد و بررسی آثار، از هنرمندان خواست ژانر کمدی را جدی‌تر بگیرند و در آن بیشتر کار کنند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی جشنواره ، جلسه نقد و بررسی آثار اجرا شده در نخستین روز جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک (کرمانشاه)، ساعت 22 شامگاه چهارشنبه هفتم دی در سالن سینما مجتمع انتظار کرمانشاه، با حضور عرفان پهلوانی (پژوهشگر و منتقد) و همچنین اعضای گروه‌های نمایشی شرکت کننده در این رویداد هنری، برگزار شد.

عرفان پهلوانی، در ابتدای این جلسه از برگزاری مجدد جشنواره‌های منطقه‌ای بعد از 7 سال ابراز خرسندی کرد و گفت: «برگزاری این جشنواره‌ها اتفاق بسیار بزرگی است و تاثیرات فرهنگی بسیاری دارد. خوشحالم که با تمام سختی‌ها و مشکلات اجرایی، چراغ این جشنواره در کرمانشاه روشن شده است.»

او در ادامه، یکی از بنیان‌های مجموعه هنرهای نمایش را گفت‌وگو دانست و ادامه داد: «گفت‌وگو، موضوعی است که ما ایرانی‌ها گاهی در آن ضعیف عمل می‌کنیم. باید تمرین کنیم و از هنر تئاتر و مجموعه هنرهای نمایشی بهره بگیریم تا هرچه بهتر فرهنگ گفت‌وگو در جامعه و میان خانواده تئاتر گسترش پیدا کند.»

این منتقد تئاتر با اشاره به برخی از اجراهای روز نخست جشنواره گفت: «از هنرمندان درخواست می‌کنم ماجرای کمدی را جدی‌تر بگیرند و فراموش نکنند این موضوع تابوشکنی نیست و توهینی به ارزش‌ها به شمار نمی‌آید. از درد با درد گفتن هنر است اما به گمان بسیاری از اندیشمندان به چالش کشیدن رنج با نگاه کمدی، بسیار جسورانه‌تر و هوشمندانه‌تر است و همواره بزرگانی در بزنگاه‌هایی از تاریخ این کار را کرده‌اند.»

او ادامه داد: «جامعه ما امروز به شدت نیازمند نشاط و انرژی خوش است و طبیعتا رسالت هنرمند این است که حال مردم را بهتر کند و این به معنای کتمان آنچه در جامعه وجود دارند نیست.»

پهلوانی با اشاره به این که روایت قصه، بخش مهم و تاثیرگذاری در هنر نمایش است، گفت: «هنر تئاتر، هنر اینجا و اکنون است، هنرمند اگر روایتی هم انجام می‌دهد باید دراماتیک باشد؛ یعنی رویدادهای گذشته را به اینجا و اکنون بیاورد. اتفاقی که به‌عنوان مثال در نقالی رخ می‌دهد و نقال داستان‌های قدیمی را که بارها شنیده‌ایم با روایتی جذاب به اینجا و اکنون می‌آورد.»

این منتقد افزود: «در بخش عمده‌ای از درام‌های ایرانی و نمایش‌هایی که بر پایه نمایشنامه نویسان ایرانی اجرا می‌شوند، یک نفر می‌آید ماجرایی را تعریف می‌کند. این کار نمایشی و دراماتیک نیست بلکه ما باید رویداد را به اینجا و اکنون بیاوریم و بازنمایی و بازآفرینی کنیم.»

«داستان مجسمه»؛ آغازی زیبا و دراماتیک

در ادامه این نشست، نمایش «داستان مجسمه» به صورت ویژه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برای همین، اتابک مهراد، نویسنده و کارگردان این اثر روی صحنه آمد.

عرفان پهلوانی در ابتدا، نمایش «داستان مجسمه» را داری روایتی صحیح توصیف کرد و ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرایی این اثر، آغاز بسیار زیبای آن بود، آغازی بهره‌مند از تصویر که کارکردی دراماتیک داشت.»

او افزود: «گاهی در آثار نمایشی، میزانسن‌ها و تصاویری که ساخته می‌شوند بیشتر در راستای تنوع بصری و دیگرگونی دیداری هستند و کارکرد دراماتیک ندارند ولی در «داستان مجسمه»، بیشتر میزانسن‌های آقای مهراد به‌ویژه تصاویر آغازین آن، افزون بر آنکه به لحاظ زیبایی شناسی و سواد بصری چشم نواز بودند، کارکرد دراماتیک هم داشتند.»

این پژوهشگر و منتقد افزود: «بدن، بیان، حس تمرکز و میمیک بازیگران این نمایش بسیار ستودنی است و یکی دیگر از ویژگی‌های این اثر، جنس موسیقی بود که استفاده شده بود. موسیقی هم در لحظه‌هایی که ملودیک بود و زمانی که افکتیک می‌شد در پیوند با اثر قرار داشت و از اثر بیرون نمی‌زد.»

او ادامه داد: «بدترین نوع موسیقی این است که تماشاگر تصاویر را فراموش کند و تنها از شنیدن موسیقی لذت ببرد ولی در این نمایش، موسیقی در پیوند با اثر بود.»

پهلوانی، «داستان مجسمه» را وامدار نمایش ایرانی دانست و گفت: «ما با هنر نیاکان خودمان بیگانه‌ایم و یکی بهترین اتفاقات این است که در تولید آثار جدید از شیوه‌ها و شگردهای هنر و نمایش ایرانی گرته‌برداری و آن‌ها را به‌روزرسانی کنیم.»

او به استفاده از شکل دایره که مصداق نمایش ایرانی است، اشاره کرد و افزود: «استفاده از دایره که هم در صحنه و هم در بروشور این نمایش دیده می‌شود، نشانه‌ای بسیار مهم در جهان‌بینی ایرانیان به‌شمار می‌آید که به لحاظ نشانه‌شناسی می‌شود ساعت‌ها درباره آن گفت‌وگو کرد.»

عرفان پهلوانی استفاده از رنگ سفید در این نمایش را هم اقدامی ارزشمند دانست و افزود: «رنگ‌ها به لحاظ نشانه‌شناسی در فرهنگ‌های گوناگون معناهای متفاوتی دارند و کارکرد رنگ سفید در فرهنگ ایرانی، اقیانوسی از معنا دارد.»

او گفت: «این نمایش بهره‌مند از نگاه کمدی است و چگونگی روایت این نمایش هم متفاوت بود. در لحظه‌هایی درست به روایت می‌پرداخت، کارکرد دراماتیک خودش را پیدا می‌کرد و تماشاگر را از ماجرای اینجا و اکنون دور نمی‌کرد.»

در ادامه، اتابک مهراد، کارگردان نمایش «داستان مجسمه» گفت: «من چند سالی بود کار نمی‌کردم ولی پس از دیدن یک خبر ایده این نمایشنامه به ذهنم رسید. این خبر درباره فرشته آزادی بود که از دوره مشروطه وارد ایران شده و هم‌اکنون در حیاط مجلس است.»

او با اشاره به این که این متن را سال گذشته نوشته است، ادامه داد: «متن، پس از چندبار ویرایش و بازنویسی نهایی شد. من ذهنم همیشه درگیر استبداد و تکرار است. درمورد این موضوع تحقیق کردم و طی مطالعاتی که درباره دوره مشروطه داشتم، ذهنیت برایم ایجاد شد که ممکن است این چرخه را خود مردم می‌چرخانند. با نگاه به بزنگاه‌های تاریخی در 120 سال گذشته، تلاش کردم به جای رهبران، مردم عادی را بررسی کنم و تصمیم گرفتم بخش کمدی اثر را پررنگ کنم.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11888
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
  • 121 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.